Een band opbouwen met uw online doelgroep

Een probleem dat je waarschijnlijk tegenkomt bij het onderhouden van een site of product is de zogenaamde ‘vloek van de kennis’. De vloek van kennis is een cognitief vooroordeel dat suggereert dat het voor experts moeilijker is om dingen uit te leggen aan beginners. De Wikipedia-entry doet goed werk door een aantal belangrijke onderzoeken naar de vertekening af te ronden. Weet je nog die keren dat je geen idee had wat de leraar probeerde te zeggen en een klasgenoot veel beter leek te zijn in het uitleggen van die dingen? Dat komt waarschijnlijk door de vloek van de kennis. De vloek van de kennis is overal. En je hebt er zeer waarschijnlijk last van.

 

Tip 1: Doe gebruikersonderzoek

Voordat je problemen kunt oplossen, moet je ze eerst identificeren. Gebruikers
zonder enige voorkennis samen in een kamer. Laat ze uw product gebruiken of door uw site navigeren. Zoek pijnpunten en elimineer ze. Als het moeilijk is om mensen in een kamer te krijgen, kunnen onderzoeken ook helpen. Vraag mensen welke onderdelen van uw product ze moeilijk konden gebruiken en gebruik die kennis om het te verbeteren.

Tip 2: Vergroot uw kennis

Actief zorgen voor extra context en het overbruggen van de kenniskloof tussen u en uw gebruikers is cruciaal. Steigers’ is alles wat een docent gebruikt om iemand te helpen iets te doen wat hij of zij niet alleen kan. Een essentieel onderdeel van steigers is het denken over wat een ander al weet en dat gebruiken om hem of haar te helpen iets nieuws te doen. Dat is precies wat je ook moet doen. Sommige dingen kun je overwegen om toe te voegen:

Klikbare vraagtekens die moeilijke termen verduidelijken;
Interne links naar artikelen die een concept uitleggen dat je gebruikt in een moeilijker artikel;
Afbeeldingen die verduidelijken wat u probeert te zeggen;
Handleidingsvideo’s;
Live chat of ondersteuning via e-mail;
Documentatie / lessen / artikelen die uw gebruikers kunnen gebruiken om te begrijpen;
Stappenplannen / stroomschema’s / instructies
Een indicatie van het niveau van een artikel zodat gebruikers een geïnformeerde keuze kunnen maken om een artikel wel of niet te lezen.
Probeer deze steiger altijd zo weinig mogelijk invasief te maken. U wilt de meer gevorderde gebruikers niet storen.

Tip 3: Controleer uw website regelmatig

Vaak helpt het om terug te kijken op iets wat je op een later tijdstip hebt gemaakt. Als je iets dat je drie maanden geleden hebt geschreven recenseert, ben je al een deel van de context en het perspectief waarmee je het hebt geschreven kwijt. Wat in dit geval een groot voordeel is!

Als je je materiaal auditeert, moet je er rekening mee houden:

  • Uw beoogde boodschap: brengen de materialen het effectief over?
  • Het gebruik van jargon
  • Veronderstellingen over voorkennis waarover gebruikers beschikken
  • Steigers
  • Leesbaarheid
  • Minimaliseren van de cognitieve belasting

Als mensen dingen doen, gebruiken ze een cognitief systeem dat werkgeheugen wordt genoemd. Dit geheugen slaat informatie in onze hersenen op voor een paar seconden tot een paar minuten. Het stelt ons in staat om te begrijpen wat we doen. Helaas is het werkgeheugen beperkt. Het wordt gemakkelijk overgestimuleerd. Als dat zo is, raken mensen gefrustreerd of afgeleid. Dit leidt ertoe dat ze wegklikken of moe worden van uw product. Het beheer van het werkgeheugen is de sleutel tot het houden van uw publiek.

Tip 4: Less is more

Als scheppers houden we van fantasie. We willen dat wat we maken cool en leuk is. Soms leidt dit tot pluisjes of inhoud. Denk er goed over na: maakt wat ik toevoeg het geheel beter? Als dat niet zo is, verwijder het dan. Toevoeging door aftrekken is een zeer krachtig instrument voor engagement.

Tip 5: Besteed veel aandacht aan de leesbaarheid van uw content

Een van de meest voorkomende problemen op websites is de leesbaarheid. De meeste kopieën zijn veel moeilijker te lezen dan het zou moeten zijn. Het schrijven van kortere zinnen en het gebruik van minder moeilijke woorden kan uw bruikbaarheid enorm helpen. Zelfs als uw publiek slim is, is het gemakkelijk te lezen kopiëren erg geheugenvriendelijk. Het kost gewoon minder energie om te lezen. Deze energie kan dan aan belangrijkere dingen worden besteed. Een manier om de leesbaarheid te verbeteren is door uw kopie meedogenloos te bewerken. Idealiter zou u meer tijd moeten besteden aan het bewerken van uw tekst dan aan het schrijven ervan.

Tip 6: Splits alles op in hapklare stukken

Het werkgeheugen worstelt met grote blokken informatie. De menselijke geest heeft focus nodig, en het is aan jou om die focus te creëren. Schrijf geen zinnen van 30 woorden of 20 zinnen. Verberg uw menu niet met 20 categorieën. Stop geen 20 opties in één tabblad. Het is overweldigend. Breek je materiaal op in hapklare brokken die gemakkelijk te overzien zijn, zodat je gebruikers zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is.

Een connectie maken

Ik kende alle theorie toen ik begon met lesgeven; dat was niet het probleem. Maar pas toen ik echt met mijn studenten in contact kwam, werd ik een goede leraar. Een van de krachtigste manieren om je online publiek te betrekken is door het creëren van dat vage gevoel van comfort, vertrouwdheid en verbondenheid. En de meeste sites en producten doen dat niet goed genoeg. Natuurlijk is de eerste vereiste een bruikbaar product of site. Er zijn echter veel extra dingen die u kunt doen om de relatie met uw gebruiker te versterken.

Tip 7: Investeer in design en branding

Het is moeilijk om de kracht van consistent design en branding te overdrijven. Onze Yoast avatars zijn een goed voorbeeld. Overal in de WordPress-gemeenschap worden onze avatars onmiddellijk herkend omdat ze zich onderscheiden van de massa in bijvoorbeeld sprekerslijsten op conferenties. Hetzelfde geldt voor de beelden die we gebruiken in berichten en presentaties. Door uw gebruikers een even positieve ervaring te geven over alle verschillende plaatsen waar ze met u in contact komen, helpt u om herkend en gewaardeerd te worden.

Tip 8: Gebruik de kracht van storytelling

Verhalen kunnen een ongelooflijk krachtig medium zijn om een verbinding te maken met uw publiek. De meeste mensen herinneren zich een of meer leerkrachten die altijd in staat waren om hen op het puntje van hun stoel te krijgen met geweldige verhalen die hen hielpen herinneren wat de leerkracht probeerde uit te leggen. Verhalen en verhalen zijn hoe mensen zich met elkaar verbinden en met elkaar communiceren. En bij het vertellen van verhalen gaat het niet per se om het schrijven van een groot stuk fictie. Je kunt net zo gemakkelijk kleine nuggets van storytelling verbergen in je blogberichten of productpagina’s. Yoast CEO Marieke heeft een geweldige serie over storytelling geschreven die je zeker moet bekijken.

Conclusie over het betrekken van je online publiek

De genoemde tips zijn een verzameling van inzichten die ik heb opgedaan door mijn ervaring als docent, producteigenaar en online schrijver. Er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je online publiek betrokken blijft. Maar eerlijk gezegd, als je dit alles goed doet, ben je waarschijnlijk een behoorlijk aantal stappen vooruit op bijna iedereen. Veel succes!

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt u een (snellere) omzetgroei met uw bedrijf? Neem dan contact op.

Contact

Smoop
Altingstraat 17
2593 SP
Den Haag

06-47321174
[email protected]

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP