Digital marketing

Digital marketing is simpelweg het in de markt zetten van een product of service via het internet. Binnen digital marketing vallen alle activiteiten die eraan bijdragen om online resultaat te behalen. Al is dit voor organische (gratis) of betaalde vindbaarheid. Digital marketing op zich bestaat uit een hele hoop verschillende dingen. Wat het inhoudt lees je hieronder.

De eerste keus die u bij digital marketing het beste kan maken, is of u snel en direct resultaat wil met een hoger budget. Of liever langdurig resultaat wil wat minder kosten met zich mee brengt. Bij snel resultaat adviseren wij: Google ads. Bij de 2e optie adviseren wij SEO Digital marketing wordt gebruikt om verschillende doelstellingen na te streven. Een aantal van deze doelstellingen kunnen zijn: merkbekendheid vergroten, nieuwe klanten aantrekken en binden, merkidentiteit opbouwen en nog veel meer. Welke vorm van marketing geschrikt is voor uw bedrijf is afhankelijk van een heleboel factoren. Wit u succesvol zijn met uw bedrijf door uw digital marketing aanwezigheid te optimaliseren?
Online groei en succes. Dat is waar wij als digital marketing bureau SMOOP ons hard voor maken! Door data te analyseren en te testen kunnen wij uw bedrijf boven de concurrentie helpen uitstijgen. Graag bekijken we samen wat wij voor u kunnen betekenen zodat u uw online doelen samen met ons kunt gaan behalen. Wij helpen bedrijven niet alleen in Dordrecht met digitale Marketing. Dit doen wij door geheel Nederland. Onder andere in: Den Haag, Leiden en Rotterdam. Heeft u interesse en bent u benieuwd naar de mogelijkheden of geïnteresseerd een gratis websitescan?
Waarom digital marketing?
Bereik een groter
publiek
Effectiever dan traditionele
marketingmethoden
Overtref grotere
speler in jouw branche
Veel gestelde vragen over Digital Marketing
Digitale marketing helpt je om een groter publiek te bereiken dan je met traditionele methoden zou kunnen dit richt zich op prospects die hoogswaarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst. Bovendien is het vaak rendabeler dan traditionele reclame, en stelt het jou in staat om het succes dagelijks te meten en bij te stellen.
Er zijn een paar grote voordelen voor digitale marketing. Laten we er 3 onder de loep nemen.
1. Je kan je richten op de prospects die het meest geneigd zijn om jouw product of dienst aan te schaffen.
2. Als je een advertentie op TV, in een tijdschrift of op een billboard plaatst, heb je beperkte controle over wie de advertentie ziet. Natuurlijk kan je bepaalde demografieën meten, waaronder demografie en afkomst, maar dit is lang niet alles.
3. Digitale marketing stelt jou daarentegen in staat om je te richten op een zeer specifieke doelgroep, en stuur dat publiek gepersonaliseerde, hoog-converterende marketing boodschappen.
Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de targetfuncties van sociale media om sociale-media-advertenties aan een bepaald publiek te tonen op basis van variabelen zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses, netwerken of gedrag. Je kunt ook PPC- of SEO-strategieën gebruiken om advertenties weer te geven aan gebruikers die interesse hebben getoond in jouw product of dienst, of die specifieke zoekwoorden hebben gezocht die betrekking hebben op jouw branche.
Uiteindelijk stelt digitale marketing je in staat om het onderzoek uit te voeren dat nodig is om uw koperspersonen te identificeren en kunt u uw marketingstrategie in de loop van de tijd verfijnen om ervoor te zorgen dat u prospects bereikt die de meeste kans hebben om te kopen. Het beste van alles is dat digitale marketing jou helpt bij het op de markt brengen van subgroepen binnen jouw grotere doelgroep. Als je meerdere producten of diensten aan verschillende koperspersonen verkoopt, is dit vooral nuttig.
Het is kosteneffectiever dan traditionele marketingmethoden.
Digitale marketing stelt jou in staat om campagnes op dagelijkse basis te volgen en de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan een bepaald kanaal te verminderen als het niet een hoge ROI aantoont. Hetzelfde kan niet gezegd worden van traditionele vormen van reclame. Het maakt niet uit hoe jouw billboard presteert – het kost nog steeds hetzelfde, of het nu wel of niet voor je converteert.
Plus, met digitale marketing heeft u volledige controle over waar u uw geld wilt uitgeven. Misschien kiest u in plaats van te betalen voor PPC-campagnes, voor het uitgeven van geld aan ontwerpsoftware om hoogconverterende Instagram-content te maken. Een digitale marketingstrategie stelt jou in staat om voortdurend te wisselen, zodat je nooit geld verspilt aan kanalen die niet goed presteren.
Als je bijvoorbeeld werkt voor een klein bedrijf met een beperkt budget, kan je proberen te investeren in sociale media, bloggen of SEO, drie strategieën die je een hoge ROI kunnen geven, zelfs met minimale uitgaven.
Met digitale marketing kan je grotere spelers in jouw branche overtreffen.
Als je voor een klein bedrijf werkt, is het waarschijnlijk moeilijk om te concurreren met de grote merken in jouw industrie, waarvan velen miljoenen euros hebben om te investeren in televisiecommercials of landelijke campagnes. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om de grote spelers te overtreffen door middel van strategische digitale marketinginitiatieven.
Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde lange-termijn zoekwoorden identificeren die betrekking hebben op jouw product of dienst, en hoogwaardige content creëren om je te helpen bij de positie in de zoekmachines voor die zoekwoorden.
Aan de oppervlakte lijken de twee op elkaar: beide komen voornamelijk online voor, en beide richten zich op het creëren van digitale content voor mensen om te consumeren. Dus waar zit precies het verschil in?
De term “digitale marketing” maakt geen onderscheid tussen push- en pull-marketingtactieken (of wat we nu ‘inbound’ en ‘outbound’ methodes zouden kunnen noemen). Beide kunnen nog steeds onder de paraplu van digitale marketing vallen.
Digitale outbound tactieken hebben als doel om een marketingboodschap direct voor zoveel mogelijk mensen in de online ruimte te plaatsen, ongeacht of hier om gevraagd wordt. Zo proberen de opzienbarende banneradvertenties die je boven aan veel websites ziet, een product of promotie op mensen te duwen die er niet per se klaar voor zijn om het te ontvangen.
Aan de andere kant, marketeers die gebruik maken van digitale inbound tactieken gebruiken online content om hun doelgroep aan te trekken op hun websites door het verstrekken van middelen die nuttig zijn voor hen. Een van de eenvoudigste maar krachtigste inbound digitale marketingmiddelen is een blog, waarmee je website kan profiteren van de voorwaarden waar uw ideale klanten naar op zoek zijn.
Digitale marketing kan werken voor elk bedrijf in elke industrie. Het maakt niet wat jouw bedrijf verkoopt, bij digitale marketing gaat het nog steeds om het opbouwen van koperspersonen om de behoeften van het publiek te identificeren, en om het creëren van waardevolle online content. Dat wil echter niet zeggen dat alle bedrijven een digitale marketingstrategie op dezelfde manier moeten implementeren.
B2B digitale marketing
Als uw bedrijf business-to-business (B2B) is, zullen de digitale marketinginspanningen waarschijnlijk gericht zijn op online leadgeneratie, met als einddoel dat iemand met een verkoper praat. Daarom is de rol van uw marketingstrategie het aantrekken en converteren van de hoogste kwaliteit leads voor uw verkopers via uw website en het ondersteunen van digitale kanalen.
Naast uw website zult u er waarschijnlijk voor kiezen om uw inspanningen te richten op bedrijfsgerichte kanalen zoals LinkedIn, waar uw demografen hun tijd online doorbrengen.
B2C digitale marketing
Als uw bedrijf business-to-consumer (B2C) is, afhankelijk van het prijspunt van uw producten, is het waarschijnlijk dat het doel van uw digitale marketinginspanningen is om mensen naar uw website te lokken en ze klant te laten worden zonder dat ze ooit met een verkoper hoeven te spreken.
Om die reden is het waarschijnlijk dat u zich minder snel richt op ‘leads’ in de traditionele zin van het woord, en dat u zich meer richt op het opbouwen van een versnelde kopersweg, vanaf het moment dat iemand op uw website landt, tot het moment dat hij/zij een aankoop doet. Dit zal vaak betekenen dat uw product in uw content hoger in de marketingtrechter staat dan voor een B2B-bedrijf, en dat u wellicht sterkere calls-to-action (CTA’s) moet gebruiken.
Voor B2C-bedrijven kunnen kanalen zoals Instagram en Pinterest vaak waardevoller zijn dan bedrijfsgerichte platformen LinkedIn.
Digitale marketing helpt om een groter publiek te bereiken dan dat je met traditionele methoden zou kunnen, en je richt je op de prospects die het meest waarschijnlijk jouw product of dienst zullen kopen. Bovendien is het vaak kosteneffectiever dan traditionele reclame, en stelt het je in staat om het succes dagelijks te meten en naar eigen inzicht te draaien.
Er zijn een paar grote voordelen voor digitale marketing. Laten we nu in vier ervan duiken.
1. Je kan je richten op prospects die geintresseerd zijn.
2. Als je een advertentie op TV, in een tijdschrift of op een billboard plaatst, heb je beperkte controle over wie de advertentie ziet. Natuurlijk kan je bepaalde demografieën meten, waaronder het typische lezerspubliek van het tijdschrift, of de demografie van een bepaalde buurt, maar het is nog steeds grotendeels een schot in de roos.
Digitale marketing, aan de andere kant, stelt jou in staat om te identificeren en te richten op een zeer specifieke doelgroep, en stuur dat publiek gepersonaliseerde, hoog-converterende marketing boodschappen.
Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van de targetfuncties van sociale media om sociale-media-advertenties aan een bepaald publiek te tonen op basis van variabelen zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses, netwerken of gedrag. Je kunt ook PPC- of SEO-strategieën gebruiken om advertenties weer te geven aan gebruikers die interesse hebben getoond in jouw product of dienst, of die specifieke trefwoorden hebben gezocht die betrekking hebben op jouw branche.
Uiteindelijk stelt digitale marketing je in staat om het onderzoek uit te voeren die nodig zijn om de buyers personas te identificeren en je kan jouw marketingstrategie in de loop van de tijd verfijnen om ervoor te zorgen dat je prospects bereikt die de meeste kans hebben om te kopen. Het beste van alles is dat digitale marketing jou helpt bij het targetten van subgroepen binnen je grotere doelgroep. Als u meerdere producten of diensten aan verschillende koperspersonen verkoopt, is dit vooral nuttig.
3. Het is kosteneffectiever dan traditionele marketingmethoden.
Digitale marketing stelt je in staat om campagnes op dagelijkse basis te volgen en de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan een bepaald kanaal te verminderen als het niet een hoge ROI opleverd. Hetzelfde kan niet gezegd worden van traditionele vormen van reclame. Het maakt niet uit hoe je billboard presteert, het zal altijd hetzelfde kosten.
De content die je creeërt en het nut hiervan, hangt af van de behoeften van jouw bezoekers in de verschillende fasen van de customer journey. Het is belangrijk om te beginnnen bij het maken van een buyers persona. Op basisniveau moet je jouw online content erop gericht zijn om te helpen deze doelen te bereiken en de uitdagingen te overwinnen.
Vervolgens moet je nadenken over wanneer ze het meest waarschijnlijk klaar zijn om deze content te consumeren in relatie tot de fase waarin ze zich bevinden in de reis van hun koper. We noemen dit content mapping.
Bij content mapping is het doel om content te targeten volgens de kenmerken van de persoon die het gaat consumeren (dat is waar de koper persona’s over gaat). Dit hangt samen met hoe dicht die persoon bij het doen van een aankoop staat (d.w.z. hun levenscyclusfase).Er zijn verschillende fases waarin een koper kan zitten:
Bewustzijnsfase
Hiervoor is het schrijven van blogs erg handig. Geweldig voor het verhogen van uw organisch verkeer in combinatie met een sterke SEO- en zoekwoordenstrategie.
Infographics. Deze zijn makkelijk door veel mensen te delen en worden snel verspreid. Hierdoor is het mogelijk om viral te gaan op social media.
Korte video’s. Ook deze zijn makkelijk te delen via internet en social media en kunnen helpen om jouw merk meer visibility te geven online.
Overwegingsfase
Ebooks. Geweldig voor leadgeneratie omdat ze over het algemeen uitgebreider zijn dan een blogbericht of een infographi. Dit betekent dat iemand eerder zijn of haar contactgegevens uitwisselt om deze te ontvangen.
Onderzoeksrapporten. Nogmaals, dit is een goede vorm van content die geweldig is voor leadgeneratie. Onderzoeksrapporten en nieuwe gegevens voor jouw branche kunnen echter ook werken voor de bewustwordingsfase, omdat ze vaak worden opgepikt door de media of de pers.
Webinars. Omdat het een meer gedetailleerde, interactieve vorm van videocontent is, zijn webinars een effectieve overweging fase content formaat, omdat ze meer uitgebreide content bieden dan een blogbericht of korte video.
Beslissingsfase
Case studies. Het hebben van gedetailleerde casestudies op jouw website kan een effectieve vorm van inhoud zijn voor degenen die klaar zijn om een aankoopbeslissing te nemen, omdat het u helpt om hun beslissing positief te beïnvloeden.
Getuigenissen. Als casestudies niet geschikt zijn voor jouw bedrijf, is het hebben van korte getuigenissen rond uw website een goed alternatief. Denk voor B2C-merken wat losser aan getuigenissen.
1. Definieer je doelen. Als je voor het eerst aan de slag gaat met digitale marketing, is het van cruciaal belang dat je begint met het bedenken van je doelen, aangezien je je strategie anders zal opstellen, afhankelijk van die doelen. Als jouw doel bijvoorbeeld het vergroten van de naamsbekendheid is, wil je misschien meer aandacht besteden aan het bereiken van een nieuw publiek via sociale media.
Of misschien wil je de verkoop van een specifiek product verhogen. Als dat het geval is, is het belangrijker dat je je richt op SEO en het optimaliseren van content om potentiële kopers in de eerste plaats op jouw website te krijgen. Bovendien, als de verkoop jouw doel is, kan je misschien PPC-campagnes uitproberen om verkeer via betaalde advertenties te sturen.
Hoe dan ook, het is het eenvoudigst om een digitale marketingstrategie vorm te geven nadat je de grootste doelstellingen van uw bedrijf hebt bepaald.
2. Identificeer jouw doelgroep. We hebben dit al eerder genoemd, maar een van de grootste voordelen van digitale marketing is de mogelijkheid om zich te richten op specifieke doelgroepen – u kunt echter niet profiteren van dat voordeel als je jouw doelgroep niet eerst hebt geïdentificeerd.
Natuurlijk is het belangrijk om op te merken dat jouw doelgroep kan variëren afhankelijk van het kanaal of de doelstelling(en) die je hebt voor een specifiek product of een specifieke campagne.
Zo is het jou misschien opgevallen dat het grootste deel van jouw Instagram-publiek jonger is en de voorkeur geeft aan grappige memes en snelle video’s – maar jouw LinkedIn-publiek bestaat meestal uit oudere professionals die op zoek zijn naar meer tactisch advies. Je zult jouw content moeten variëren om deze verschillende doelgroepen aan te spreken. Als je van nul begint, kijk dan gerust naar How to Find Your Target Audience.
3. Stel een budget vast voor elk digitaal kanaal. Zoals met alles, hangt het budget dat je bepaalt echt af van welke elementen van digitale marketing je wil toevoegen aan jouw strategie.
Als je je richt op inbound technieken zoals SEO, sociale media en het creëren van content voor een bestaande website, is het goede nieuws dat je helemaal niet veel budget nodig hebt. Bij inbound marketing ligt de nadruk op het creëren van content van hoge kwaliteit die jouw publiek zal willen consumeren, wat, tenzij je van plan bent het werk uit te besteden, de enige investering is die je nodig hebt.
Met outbound technieken zoals online reclame en het kopen van e-maillijsten zijn er ongetwijfeld kosten verbonden aan het bouwen van een website. Wat het kost komt neer op wat voor soort zichtbaarheid je wil ontvangen als gevolg van de reclame.
Bijvoorbeeld, om PPC te implementeren met behulp van Google AdWords, zal je bieden tegen andere bedrijven in jouw branche om te verschijnen aan de top van de zoekresultaten van Google voor zoekwoorden die verband houden met jouw bedrijf. Afhankelijk van de concurrentiekracht van het zoekwoord kan dit redelijk betaalbaar zijn, of extreem duur, en daarom is het een goed idee om je te richten op het opbouwen van jouw organische bereik.
4. Zorg voor een goede balans tussen betaalde en gratis digitale strategieën. Een digitale marketingstrategie heeft zowel betaalde als gratis benaderingen nodig om echt effectief te zijn.
Als je bijvoorbeeld tijd besteedt aan het opbouwen van uitgebreide buyers persona om de behoeften van jouw bezoekers te identificeren, en je richt je op het creëren van hoogwaardige online content om deze aan te trekken en te converteren, dan zal je ondanks de minimale advertentiekosten hier toch binnen een aantal maanden resultaat van zien. Wanneer je echter gebruik maakt van ads, dan kunnen de resultaten nog sneller komen.
Uiteindelijk is het aanbevolen om je te concentreren op het bouwen van organische (of ‘gratis’) bezoekers door middel van SEO. Als u twijfelt, probeer dan beide, en itereren op uw proces als u leert welke kanalen – betaald of gratis – het beste presteren voor uw merk.
5. Optimaliseer uw digitale middelen voor mobiel. Een ander belangrijk onderdeel van digitale marketing is mobiele marketing. In feite is het gebruik van smartphones als geheel goed voor 69% van de tijd die wordt besteed aan digitale media in Nederland, terwijl het gebruik van digitale media op de desktop minder dan de helft is.
Dit betekent dat het essentieel is om uw digitale advertenties, webpagina’s, afbeeldingen van sociale media en andere digitale middelen voor mobiele apparaten te optimaliseren. Als uw bedrijf een mobiele app heeft die gebruikers in staat stelt om zich met uw merk bezig te houden of uw producten te shoppen, dan valt uw app ook onder de digitale marketing paraplu.
6. Voer een zoekwoordenonderzoek uit. Digitale marketing gaat over het bereiken van doelgroepen door middel van gepersonaliseerde content, dat kan niet zonder effectief zoekwoordenonderzoek.
Het uitvoeren van trefwoordonderzoek is cruciaal voor het optimaliseren van jouw website en content voor SEO en om ervoor te zorgen dat mensen jouw bedrijf kunnen vinden via zoekmachines. Daarnaast kan social media keyword onderzoek ook nuttig zijn voor de marketing van uw producten of diensten op verschillende sociale kanalen.
Zelfs als je geen fulltime SEO-strateeg bent, wilt u toch trefwoordonderzoek doen. Probeer een lijst te maken van high-performing keywords die betrekking hebben op uw producten of diensten, en overweeg long-tail variaties voor extra mogelijkheden.
Invloed van digital marketing
Met digital marketing worden er verschillende doelstelling nagestreefd. Zo wordt digital marketing onder andere gebruik om: uw merkidentiteit en merkbekendheid te vergroten. Ook wel branding genoemd. Branding is belangrijk om uw nieuwe merk of concept op de kaart te zetten. Als u namelijk een geweldige product of dienst heeft ontwikkeld waar niemand van weet. Dan zult u nooit uw doelstellingen kunnen behalen. Wanneer u wil dat er meer mensen naar uw website komen dan kunt u dat doen door uw merkbekendheid te vergroten. Dit kan natuurlijk worden gedaan door het uitzetten van televisiereclames en radiospotjes. Dit kost alleen erg veel geld en u kunt uw doelgroep niet doelgericht bereiken. Daarom kunt u er beter voor zorgen dat uw bedrijf in Leiden online vindbaar is. Hetzelfde geldt voor vindbaarheid. Als uw site niet goed vindbaar is, dan zullen er weinig Bezoekers zijn die tot verkoop over willen gaan. Eén van de oplossingen hiervoor is uw organische vindbaarheid vergroten. Wilt u ook uw marketingdoelstellingen behalen?