Conversie optimalisatie

Conversie-optimalisatie betekent dat je verbeteringen gaat doorvoeren aan je website, waardoor verschillende website-doelen, zoals het aanvragen van een offerte of het aanschaffen van een product, vaker bereikt worden. Het percentage bezoekers dat in een lead, prospect en/of klant verandert, wil je op deze manier opschroeven. Je probeert dus het maximale uit je bezoekers te halen. Lees wat Smoop hierin voor jouw bedrijf kan betekenen.

Wat is conversie optimalisatie?
Er zijn vele verschillende vormen van conversies en elk bedrijf streeft vaak weer naar een ander type conversie. Conversies zijn bepaalde actiepunten die gebruikers moeten maken. Deze actiepunten zijn belangrijk voor het online succes van een bedrijf. Het zijn vaak de volgende doelen die je als bedrijf graag wil behalen:
- Het doorklikken naar een volgende pagina op je website;
- Het klikken op het telefoonnummer om te bellen;
- Het aanmelden voor een nieuwsbrief;
- Het aanvragen van een offertje;
- Het downloaden van een whitepaper;
- Het toevoegen van een product aan het winkelmandje;
- Het afrekenen van het winkelmandje.
Waarom conversie optimalisatie?
Het is voor een bedrijf erg belangrijk om te weten hoe groot percentage van de websitebezoekers er daadwerkelijk geconverteerd hebben, dit noem je ook wel het conversieratio. Waarom is dit belangrijk om te weten?
Stel dat je als bedrijf de afgelopen maand 500 conversies gehad. Dat klinkt als erg veel conversies, maar is dat wel zo? Als jij 20.000 websitebezoekers hebt gehad, dan is dat best veel. Maar als jij 700.000 websitebezoekers hebt gehad, dan is het toch wel heel erg weinig. Dan weet je dus dat er veel meer resultaten uit te halen zijn, dan dat er nu zijn.
Dus de reden om aan conversie optimalisatie te doen is om meer resultaten/conversies te realiseren. Wie wilt dat nou niet? Wie een website of webshop beheert, kan eigenlijk niet om conversie optimalisatie heen. Adverteren kost namelijk geld, en dan wil je natuurlijk het meeste/beste uit deze adverteerkosten halen. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat bezoekers die je website bereiken ook daadwerkelijk converteren!
Lees hieronder hoe Smoop u daarbij kan helpen!
Hoe doen wij conversie optimalisatie?
Om u een inzicht te geven hoe wij te werk gaan hebben we een overzichtelijk stappenplan neergezet. Dit stappenplan ziet er als volgt uit:
- Data analyseren
- Inzichten verzamelen
- Verbeterpunten categoriseren
- Acties prioriteren
- Uitvoeren van verbeteringen
- Tests evalueren
1. Data analyseren
De eerste stap is data analyseren. Het is natuurlijk handig om te weten wat de bezoekers nu doen en waar ze bijvoorbeeld vastlopen. Deze web statistieken kunnen geanalyseerd worden met Google Analytics.
Smoop maakt een funnel van de belangrijkste stappen die bezoekers doorlopen en waar ze afhaken.
2. Inzichten verzamelen
Nadat de data is geanalyseerd, verzamelen wij inzichten. Dus waar haken bezoekers af en wat kan er dus beter? Wij zoeken uit waar op uw website bezoekers behoefte hebben aan verbetering.
3. Verbeterpunten categoriseren
Als derde stap gaat Smoop alle inzichten categoriseren in concrete verbeterpunten. We gaan bedenken hoe we desbetreffende punten kunnen verbeteren en op wat voor manier we dat kunnen gaan doen. Dus welke middelen, tools of personen hebben we nodig? Kunnen we het direct aanpassen of moet er nog meer onderzoek worden gedaan?
We maken meestal een overzichtelijk bestandje waarin we belangrijke punten en hypotheses opschrijven. Hierin komt het volgende aan bod:
- Wat zijn de quick wins waarmee we snel aan de slag kunnen?;
- Wat zijn de grootste knelpunten?;
- Welke test is het meest significant? Welke levert het allermeeste verschil op?;
- Welke test duurt het langst en heeft het meeste werk nodig?;
4. Acties prioriteren
In de meeste gevallen vinden wij meerdere verbeterpunten. Het is in deze stap dan ook erg belangrijk dat we deze verbeterpunten prioriteren. We bedenken dus goed welke punten we als eerst willen aanpakken en maken een prioriteitenlijst.
We beginnen graag met de punten die we het gemakkelijkst kunnen doorvoeren, dus de quick wins. Daarna pakken we de punten aan die het grootste impact zullen hebben.
5. Uitvoeren van verbeteringen
Nadat alle inzichten verzamelt zijn, er een plan is gemaakt hoe de verbeterpunten gerealiseerd gaan worden en er een prioriteitenlijst is opgesteld, gaan we deze verbeterpunten daadwerkelijk uitvoeren.
6. Test evalueren
In de laatste stap gaan we natuurlijk onze testen en evalueren. Is het conversieratio verbeterd? Zijn er procentueel gezien meer conversies gedaan? Of is er nog steeds veel ruimte voor verbetering en moeten we het proces nog een keer doorlopen?
Enthousiast?
Elk proces wordt bij Smoop keurig uitgevoerd en we zullen de klant altijd op de hoogte houden van onze werkzaamheden. Bent u nou nieuwsgierig geworden? Of denkt u dat er bij uw website/webshop ruimte is voor verbetering? Laat het ons dan weten! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Resultaten met conversie optimalisatie
Omzet van jouw bedrijf
verhogen
Overtuigend notificaties om
je bezoekers te triggeren
Het snel binnenhalen
van nieuwe klanten