Content planner voor het groeien van jouw blog: 6 tips

Het onderhouden van een blog gaat over meer dan alleen het schrijven van een aantal blogberichten. Je moet een strategie ontwikkelen en je inhoud plannen – vooral als je met meerdere auteurs schrijft. U moet ook met uw publiek communiceren en reageren op hun commentaar. In dit bericht leg ik het belang van de inhoudelijke planning uit en geef ik enkele praktische tips over hoe u uw blogberichten kunt plannen – moeiteloos!

Een blogbericht plannen dat werkt

Als uw blog en uw publiek groeien en u wordt steeds serieuzer met bloggen, dan moet u een plan maken voor uw inhoud. Als u een persoonlijke blog heeft, zal het plannen van uw inhoud vrij eenvoudig zijn: onze eigen blogger Caroline legt uit hoe ze haar blogberichten hier plant.

Het plannen wordt veel moeilijker als u met meerdere auteurs werkt die over verschillende onderwerpen schrijven of gastbloggers uitnodigen. Ik zal zes belangrijke punten met u delen die u zullen helpen om een goed plan te maken:

Wil je meer lezen over de technische kant van een groeiende blog? Lees dan ons artikel over hoe je de technische SEO van een groeiende blog kunt beheren. Of worstelen met de structuur van uw blogs? Lees hoe u de structuur van uw groeiende blog onder controle kunt houden!

1. 2. Maak een redactionele kalender

Een redactionele kalender is essentieel als je met meerdere auteurs werkt en als je vaak post. Daarom moet je een redactionele kalender maken waarin je alle berichten die je gaat schrijven, plotten. Dit kan gewoon een excelsheet zijn, maar het is makkelijker om hiervoor een redactionele plugin of service met een sleepkalender te gebruiken, bijvoorbeeld Trello, MeisterTask of Maandag. In deze kalender kun je eenvoudig berichten toewijzen aan auteurs en redacteuren en, als je wilt, labels gebruiken voor het categoriseren.

2. 2. Ga zitten en brainstorm

Als u de redactionele kalender wilt vullen, kunt u beginnen met een brainstorm. Nodig al je blogschrijvers uit en ga samen zitten. Vraag iedereen wat hun ideeën zijn en welke berichten ze in de nabije toekomst willen schrijven. Natuurlijk moet u uw trefwoordenonderzoek als basis gebruiken.

Maak een lijst van de ideeën en wensen, en zet ze vervolgens uit op de redactionele kalender. Zorg ervoor dat je auteurs hun blogberichten een paar dagen voor de publicatiedatum afmaken, zodat je ze kunt proeflezen, bewerken als dat nodig is, en bijbehorende illustraties of foto’s kunt vinden of maken.

3. 3. Bepaal de frequentie

Je moet regelmatig bloggen. Het is moeilijk om exacte cijfers te geven. Voor de meeste bedrijfsblogs is één dagelijkse post prima te doen. Maar voor een persoonlijke blog is dit waarschijnlijk niet haalbaar. Probeer een soort van frequentie vast te stellen en blijf erbij. Uw lezers zullen een betrouwbaar schema op prijs stellen. Als je eenmaal weet dat je je kunt inzetten voor het door jou gekozen schema, zorg er dan voor dat je het op een of andere manier aan je publiek communiceert, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.

4. 4. Variatie toevoegen

Als je vaak over soortgelijke onderwerpen schrijft – pas wel op voor trefwoordkannibalisatie – zorg er dan voor dat je een beetje varieert. Plaats geen artikelen over bijna identieke onderwerpen na elkaar. Natuurlijk kun je nog steeds blogseries schrijven, maar probeer zoveel mogelijk te variëren tussen de onderwerpen. Je kunt ook variaties maken in de vorm van je inhoud. Een videopost kruidt bijvoorbeeld de dingen!

5. 5. Gebruik nieuws en actualiteit

Bij het plannen van uw content moet u ook eens naar uw kalender kijken! Zijn er grote evenementen op komst die het vermelden waard zijn in uw blogbericht? Of moet u enkele seizoensgebonden berichten schrijven? Zorg ervoor dat je deze ‘current events posts’ mengt met de andere posts die je in de rij hebt staan.

6. Gebruik een stijlgids

Het samenstellen van een stijlgids voor uw blog is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde manier schrijft en betovert. In een stijlgids kunt u afspreken om woorden op een bepaalde manier te schrijven. Natuurlijk moeten we allemaal op een grammaticaal correcte manier schrijven, maar het gebruik van hoofdletters en merknamen kan verschillen. Aangezien alle auteurs voor dezelfde blog schrijven, zal het meer eenheid creëren als iedereen de belangrijke woorden op dezelfde manier spelt.

In de stijlgids zou je het ook eens kunnen worden over de lengte van berichten, het gebruik van paragrafen en koppen, en het gebruik van afbeeldingen. Het zou een document moeten zijn waarin je alle dingen opschrijft die consistent moeten zijn in je berichten. En vergeet niet om ook wat aanwijzingen voor SEO copywriting toe te voegen!

Als u met een occasionele gastblogger werkt, kan een stijlgids een geweldig document zijn om hen te helpen een bericht te schrijven dat ook in de stijl van uw blog past.

Content planning zal u helpen om te groeien!

Een groeiende blog zal vragen om meer content planning, vooral als u met meerdere auteurs werkt. Het is belangrijk om het eens te zijn over de stijl, de onderwerpen waarover u moet schrijven en het aantal blogberichten dat u moet schrijven. Zolang de auteurs samen blijven werken en praten, kan een blog met meerdere auteurs een groot succes zijn en uw site nog verder laten groeien!

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Smoop
Altingstraat 17
2593 SP
Den Haag

06-47321174
[email protected]

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP