Website laten maken: het verschil tussen een statische en dynamische website

Als je een website wilt laten maken moet je keuzes maken. Eén daarvan is kiezen tussen een statische of dynamische website. Maar wat zijn de specifieke kenmerken en verschillen? We hebben alle specificaties, de voor- én nadelen alvast voor je op een rijtje gezet.

Wat is een statische website?

Sinds de wereld werd veroverd door het wereldwijde web, werden er grotendeels alleen statische websites gelanceerd. Het betreft websites met verschillende pagina’s en standaarddocumenten die onderling met elkaar in contact staan door middel van hyperlinks. Websites werden in het verleden dus vooral op deze manier gebouwd. Met de kennis van nu, weten we dat statische websites ook nadelen hebben. Dit zijn de voornaamste:

  • Gemixte content maakt publicatie bewerkelijk

Een HTML-pagina van een statische website bevat in veel gevallen specifieke onderdelen. Zoals een header, navigatiemenu, koptekst en banners. Deze pagina’s combineren de inhoud en het design van de pagina. Als je een statische website wilt laten maken en content of documenten wilt publiceren, moet je de pagina’s eerst opzichzelfstaand maken.

Dat geldt voor alle pagina’s van de website én de links die je gebruikt. Bijvoorbeeld vanuit de homepage of productpagina. Een statische website met gemixte content is daardoor veel bewerkelijker dan een dynamisch exemplaar. Daarnaast moet je behoorlijk wat handelingen verrichten waardoor je een foutje makkelijker over het hoofd ziet.

Een dergelijke website voorziet je dus niet van de dynamiek die je nodig hebt. Bijvoorbeeld de interactie met jouw bezoekers of het surfgedrag dat ze vertonen. Omdat je niet kunt beschikken over deze gegevens, kunnen eventuele campagnes hier ook niet op worden afgestemd. Al dan niet door gebruik te maken van externe applicaties.

  • Updaten en bijwerken kost tijd én geld

Natuurlijk moet ook een statische website regelmatig worden bijgewerkt of worden voorzien van een update. In de praktijk is dat nog niet zo eenvoudig. Los van het feit dat je alle pagina’s moet bijwerken (ook als dat er honderden zijn), heb je in veel gevallen ook een programmeur of webdesigner nodig. Dat kost niet alleen tijd, maar natuurlijk ook geld.

Nog 4 nadelen van een statisch webdesign

 

  1. Als je een statische website laat maken, kun je geen gebruik maken van handige functies. Zoals de registratie en authentificatie van jouw bezoekers. Je krijgt dus ook geen inzicht in het gebruikersgedrag. Het afstemmen van de pagina’s op de persoonlijke voorkeur en behoefte van de bezoeker is daardoor onmogelijk. Dat geldt ook voor het toekennen, creëren en bewerken van rechten aan doelgroepen.
  2. Met een statisch webdesign heb je tevens niet de mogelijkheid om gebruikers van persoonlijke aanbiedingen of rechten te kunnen voorzien. Zoals dat bijvoorbeeld gewenst is bij de verkoop van producten aan particulieren of groothandels. Zeker als je andere prijzen of informatie wilt gebruiken voor de verschillende doelgroepen.
  3. Ook op een website is interactie met de bezoeker of gebruiker van het grootste belang. Als je een statische website laat maken, heb je deze mogelijkheid niet. Het integreren van een gastenboek of een live chat is niet mogelijk.
  4. Een statisch webdesign is in veel gevallen niet compatible met externe applicaties. Bijvoorbeeld om bezoekers automatisch te laten abonneren op een nieuwsbrief, het downloaden van een catalogus of het doorvoeren van updates.

En hoe zit dat met dynamische websites?

Ten opzichte van een statisch design, voorziet een dynamische website je wél van een aantal fijne gebruikersvoordelen. In de eerste plaats bestaan deze websites niet uit losse HTML-pagina’s. Ze worden op verzoek van de gebruiker getoond vanuit een database.

De programmeertaal die vaak wordt toegepast is ASP of bijvoorbeeld PHP. Daarmee leg je een stevig fundament voor een dynamische website. Door gebruik te maken van een designer heb je niet te maken met gemixte content. Bij een statische website is dit wel het geval.

Daarnaast is een dynamisch design eenvoudig te beheren of wijzigen. Vaak kun je dit zelf en heb je daar geen derde persoon voor nodig. Dat werkt tijd efficiënt en kostenbesparend. Zeker als je een website wilt laten maken met meerdere pagina’s die regelmatig moeten worden voorzien van een update, nieuwe afbeelding of aanvullende content.

Conclusie

Uit de bovenstaande verschillen tussen een dynamische en statische website, kunnen we het volgende concluderen. Een website met een statisch design is niet of minder geschikt voor ingewikkelde structuren op het gebied van data. Daarnaast zijn ze door toedoen van HTML-pagina’s moeilijker te beheren en onderhouden. Mits een programmeur dat doet.

Het laten ontwikkelen van een design voor een dynamische website is vaak duurder. Daarnaast zijn ze wel makkelijker in onderhoud én eenvoudig te beheren. Bijvoorbeeld door het creëren van content via een Content Management System (CMS). Zo houdt je jouw website dynamisch en van hoge kwaliteit. Wist je dat we maatwerk content Management Sytemen bouwen? Neem gerust contact op met ons webdesign bureau Eindhoven.

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?