Wat zijn de voordelen van marketing automatisering?

Wat zijn de voordelen van marketing automatisering?

Om een of andere reden, als ik woorden “marketing automatisering” hoor, denk ik aan de “Transformers” film met Shia LaBeouf en Megan Fox. Het doet me denken aan de Autobots die al onze marketing doen – wat best cool zou zijn.

Maar vandaag gaan we het niet hebben over de robots van Cybertron. Laten we ons in plaats daarvan richten op hoe marketing automatisering uw bedrijf ten goede kan komen. Marketing Automatisering is het proces waarbij systemen of processen automatisch binnen een software worden uitgevoerd.

In wezen kan marketing automatisering helpen om uw marketinginspanningen te stroomlijnen. In deze blog post gaan we de belangrijkste voordelen van marketing automatisering onder de loep nemen.

Efficiëntie

Ten eerste maakt marketing automatisering de marketing efficiënter. De tijdsbestek van een bepaalde marketing activiteit kan verminderd worden zodat je tijd overhebt voor andere projecten. In plaats van elke dag handmatig social media berichten plaatsen, kan marketing automatiserings-software dat proces automatiseren.

Dit betekent dat uw team creatiever werk kan doen, zoals het plannen en brainstormen voor komende campagnes en projecten.

Bovendien maakt het werken in een automatiseringsplatform de taken van de marketeer gemakkelijker. Het plaatsen van social media berichten, een e-mail nurturing-campagne maken, een blog plaatsen of een landingspagina maken kan allemaal met dezelfde software. Op ten duur bespaart dit veel tijd bij het maken van een campagne.

Marketing en verkoop afstemming

Als je de inspanningen op gebied van verkoop- en marketing automatisering combineert met dezelfde software, kan je de bedrijfsdoelstellingen en -inspanningen op elkaar afstemmen.

In wezen maakt het proces om van marketing gekwalificeerde lead naar verkoop gekwalificeerde lead te gaan veel gemakkelijker. In feite kan marketing automatisering leiden tot een verhoging van de verkoopproductiviteit met 14,5% en een verlaging van de marketing overhead met 12,2%.

Bovendien kan het u ook helpen meer leads te genereren en de verkoop te verhogen. Je team zal meer tijd kunnen besteden aan strategisch verbeteren van manieren om de conversie te verhogen, terwijl je verkoopteam de productiviteit verhoogt. Het is een win-win situatie.

Verhoog de conversie

Over het verhogen van de conversieratio gesproken, marketing automatisering kan je team ook effectiever maken. Marketing automatiserings-software kan je helpen je conversie te verhogen en je leads efficiënter te beheren. Je marketing automatiserings-software houdt je leads bij en je kunt het zelfs gebruiken om je websitebezoekers die niet converteren te retargeten, waardoor uw CRO stijgt.

Ook hier geldt dat marketing automatisering je meer tijd moet geven om je marketingstrategie te analyseren en na te gaan hoe je bezoekers kunt laten converteren.

Nauwkeurige rapportage

Het rapporteren van uw analyses kan een ontmoedigend proces lijken, maar met marketing automatiseringsplatform hoeft dat niet zo te zijn. Je moet je software kunnen gebruiken om geautomatiseerde rapporten te genereren. Ineens wordt een omslachtige taak vereenvoudigd. Bovendien kunnen marketing automatiseringsplatformen je een overzicht op hoog niveau geven van uw totale proces. Dit helpt je bij het zien van complicaties en wrijvingspunten. Met een nauwkeurige, gestroomlijnde rapportage kan je zien waar het fout gaat.

Vallen leads af tijdens uw lead-nurturing e-mailcampagnes? Of is het tijdens uw verkoopproces? Hoe dan ook, nauwkeurige analyses helpen u die punten te herkennen en tijdig te verhelpen.

Gepersonaliseerde marketingstrategie

Naarmate je meer tijd besteedt aan het creëren in plaats van het handmatig invoeren van gegevens, zal marketing automatiserings-software je in staat stellen meer gepersonaliseerde content te creëren door middel van segmentatie mogelijkheden en rapportages.

Met marketing automatisering kan je een persona op meerdere kanalen richten. Je kan ze targeten op social media, met zoekmachine advertentes of via e-mailcampagnes.

Hoe vergemakkelijkt marketing automatisering dit?

Nou, marketing automatisering verandert je webbezoekers in leads en zodra je weet wie je leads zijn, kun je ze segmenteren op basis van gedrag of kenmerken. Het hele lead-nurturing proces moet worden gepersonaliseerd – heeft iemand een bericht gelezen over verkoop conferenties? Misschien nodigt je lead nurturing e-mail hen uit voor een salesconferentie die je organiseert. Op deze manier krijgen je leads gepersonaliseerde berichtgeving en kun je hun betrokkenheid volgen. Dit zal ook helpen bij het scoren van leads.

Lead scoren

Marketing automatiserings-software kan leadscoring instellen voor jou. Het stelt je op de hoogte wanneer een lead van een marketinggerichte lead naar een verkoopgerichte lead gaat. Ook dit spreek voor de betere afstemming tussen je teams. Bovendien wordt het proces geautomatiseerd, wat het gemakkelijker en in real-time maakt. Dit betekent dat er geen tijd wordt verspild en je verkoopteam direct contact kan opnemen met de prospects.

Gegevensbeheer

Niet om in de herhaling te vallen, maar marketing automatiseringsplatformen houden je leads en betrokkenheid bij website bij. Dat betekent dat het beheer van je gegevens eenvoudiger is dan ooit tevoren. Bovendien houdt het je gegevens automatisch up-t-date.

Schaalbare processen

Wanneer je de marketingsystemen en -process instelt, is het belangrijk om rekening te houden met schaalbaarheid. Kan dit proces mee groeien met je bedrijf? Als het niet schaalbaar is, dan zal het voor je bedrijf moeilijk zijn om uit te breiden.

Marketing automatisering helpt je om processen te creëren die schaalbaar zijn. Hoe meer handmatig een proces is en hoe meet het afhankelijk is van één persoon, hoe moeilijker het zal zijn om te schalen als je team groeit.

Lead nurturing

Ten slotte maakt marketing automatisering lead nurturing mogelijk. Marketing automatiserings-software is de plaats waar je e-mailcampagnes maakt en het succes ervan volgt. Zonder lead-nurturing is het moeilijker om leads om te zetten in sales prospects.

Nu ben ik niet alleen degene die marketing automatisering promoot. Optimus Prime is ervan overtuigd dat marketing automatisering een van de beste manieren is om een marketingprogramma te maken dat met uw bedrijf meegroeit. Bovendien kan het zelfs andere afdelingen zoals verkoop en klantenservice op elkaar afstemmen.

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Wijnhaven 6
2511 GA
Den Haag

Post:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP