Wat online marketeers moeten weten over neuromarketing

neuromarketing voor online marketeers

Als digitale marketeer gaat het er vaak over, welke marketingcampagne die gecreëerd is, superieur is. Een ander ding waar marketeers het vaak over hebben is: hoe kunnen we nou precies in de gedachtegang van de lezer kruipen en ervoor zorgen dat de prestatie van de marketingcampagne verbeterd. En ik zal je zeggen, dit is zelfs voor de meest ervaren marketeers lastig.

Maar hoe doe je dat nou precies, in de gedachte van je lezer kruipen? Wij van SMOOP bespreken dat in dit artikel!

Ingaan op emoties

Of het nu gaat om meningen, sociale aandelen, scroldiepte, abonnementen, leads en soms zelfs ROI, digitale marketeers kunnen het allemaal meten. Maar ook al hebben we toegang tot een waslijst van middelen en software programma’s, we kunnen nog steeds niet meten wat het meeste effect heeft als we een marketingcampagne maken, gekeken naar emotionele resonantie.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook leuk als ik op Google Analytics kijk en zie daar er gisteren weer tientallen bezoekers op onze site zijn gekomen. Maar in een industrie waar sommige bezoekers maar 10 seconden op een pagina blijven, doen de getalletjes van het aantal bezoekers er eigenlijk niet toe. Het gaat namelijk om het aantal klanten dat je eruit kan halen.

Maar hoe meet je dat precies? En hoe weet je waar jouw bezoekers echt bij betrokken zijn? Dit kan worden gedaan met neuromarketing. De marketingmiddelen die je inzet moet namelijk leiden tot actie bij de gebruiker / potentiële klant.

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing combineert neurowetenschap en marketing om merken te helpen de emotionele resonantie van hun huidige en toekomstige marketingcampagnes te meten. Om dit te doen, hebben bedrijven als Immersion Neuroscience en Spark Neuro technologie ontwikkeld die bepaalde neurochemische en fysiologische reacties kunnen meten, die beide emotionele betrokkenheid signaleren terwijl ze marketinginhoud consumeren.

In 2017 heeft Immersion Neuroscience de INBand ontwikkeld, een armband die de oxytocine niveaus van jouw hersenen kan meten door de cadans van jouw Vagus te volgen. Een zenuw die jouw hartslag controleert.

Oxytocine staat bekend als de empathische chemische stof. Wanneer het door je hersenen stroomt, heb je meer contact met anderen, geef je om hen en voel je een drang om hen te helpen. Het is een van de beste indicatoren van emotionele betrokkenheid en de kwaliteit van content.

Schokkende resultaten

In 2018 wilde de Immersion Neuroscience de oxytocine niveaus van mensen vergelijken, terwijl ze naar Superbowl advertenties keken om hun zelfgerapporteerde voorkeur voor dezelfde advertenties. Dus hebben ze acht mensen aan de INBand gekoppeld en hun neurochemische reacties gemeten op 17 advertenties uit de Superbowl van 2018. Vervolgens vergeleken ze de betrokkenheidsscores van elke advertentie met hun ranking op de ‘Amerikaanse Ad Meter’, die is gerangschikt door het publiek.

Het resultaat van hun onderzoek was nogal schokkend. De resultaten waren bijna het volledige tegenovergestelde van de USA Today’s Ad Meter onderzoeksresultaten. In feite is de advertentie die de meest emotionele betrokkenheid in de studie gegenereerd werd gerangschikt de minst populaire advertentie in USA Today’s Ad Meter.

Dus om de emotionele resonantie van onze inhoud nauwkeurig te meten, en op zijn beurt de mogelijkheid om de aandacht van mensen te trekken, hen iets te laten voelen en hen te dwingen te handelen, moeten we ons meer richten op de neurowetenschappen en minder op webmetrieken en persoonlijke interviews.

Maar hoewel het gebruik van neurowetenschappen om jouw marketingstrategie te verbeteren een ideale en opwindende mogelijkheid is, lijkt de tactiek nog steeds meer geschikt voor een tijd waarin Black Mirror-verhaallijnen een realiteit zijn.

Is neuromarketing ethisch verantwoord?

Laten we ons hieronder in die vraag verdiepen.

Neuromarketing ethiek

Hoewel het doel van neuromarketing is om te bepalen hoe consumenten reageren op merken of campagnes, een nogal onschuldig onderzoek, is niet iedereen ervan overtuigd dat het ethisch verantwoord is.

De studie “Is neuromarketing ethisch?

Sommige consumenten zeggen ja, sommige consumenten zeggen nee. Gaat in op ethische vragen als: “Zullen merken de beslissingen van kopers te veel kunnen beïnvloeden?” en “Is neuromarketing manipulatief?

Op zich is neuromarketing niet onethisch. Het is echter belangrijk dat bedrijven zich houden aan de standaard privacyregels van ethiek bij het bestuderen van hun consumenten.

Merken moeten bijvoorbeeld niet opzettelijk iets promoten dat schadelijk, misleidend of illegaal is. Bovendien moet je minderjarigen niet bestuderen om uit te vinden hoe ze aan een product kunnen worden vastgehaakt.

Neuromarketing moet worden gebruikt om effectieve advertenties te maken en advertenties te elimineren die gewoon niet werken, en dat is alles.

Conclusie

De neuromarketing takeaway is dat framing een grote impact zal hebben op het gedrag van mensen.

U kunt de methode van neuromarketing implementeren en uw advertenties verbeteren.

Ook al leven we in een tijdperk waarin je bijna alles kunt meten, Google Analytics zal nooit in staat zijn om het belangrijkste element van uw marketingcampagne nauwkeurig te meten – het vermogen om uw publiek iets te laten voelen.

Gelukkig ontwikkelt de neuromarketingruimte zich snel en wordt de technologie steeds betaalbaarder en praktischer voor marketeers. We zijn benieuwd van de toekomst zal brengen.

 

Hulp nodig bij
online marketing?