Pinterest, een social media platform dat we steeds vaker voorbij zien komen. Maar hoe werkt Pinterest nou precies en hoe kunt u het toepassen uw marketingstrategie? Het gebruik van Pinterest is helemaal in trek. Wereldwijd heeft Pinterest ongeveer 200 miljoen gebruikers, in Nederland zijn dat er ongeveer 3,5 miljoen. Afgezien van het feit dat Pinterest zoveel gebruikers heeft. Zijn er nog maar weinig bedrijven, die van dit platform gebruik maken om hun content op te verspreiden. Hoe u Pinterest kunt gebruiken? Leest u in dit artikel!
Pinterest is eigenlijk een soort prikbord waar u leuke foto’s op kunt plaatsen en bewaren. U kunt de foto’s die u leuk vind bij elkaar bundelen zodat u deze kunt bewaren. Eigenlijk is dit dus een soort van verzameling. Dit wordt een bord genoemd. U kunt de verschillende borden die u heeft zelf naar eigen smaak aanpassen en de namen hiervan aanpassen. Het is ook mogelijk om een ‘bord’ te delen, of om deze voor uzelf te houden.
Pinterest, wat is dat?
Pinterest is dus een platform waar dagelijks al veel gebruikers op actief zijn. Een platform waarop u foto’s kunt toevoegen, plaatsen en verzamelen. Zo’n afbeelding die u op Pinterest plaatst heet een pin. U kunt zich bij Pinterest aanmelden met uw emailadres. Dit werkt allemaal heel simpel. Nadat u dit heeft gedaan, wordt er gevraagd naar uw interesses. Dit doet het platform omdat ze op die manier afbeeldingen kunnen laten zien die voor uw intressant zijn. De foto’s die u interessant vindt kunt u aan uw bord toevoegen door middel van een speldje.
Hoe Pinterest werkt
Pinterest werkt dus eigenlijk vrij simpel. Wij willen u hierbij een aantal tips geven hoe een pin precies werkt. Als u deze basisprincipes snapt, dan bent u al een heel eind! Als u een pin ziet op uw startscherm, kunt u kiezen om deze: op te slaan, verzenden, of naar de website te gaan. Verder kan je reageren (met een reactie of een foto), de foto downloaden en insluiten.
Een pin opslaan
Wanneer u over een pin beweegt krijgt de mogelijkheid om de foto of video op te slaan. Opslaan doet u door op de rode knop, bewaren te drukken. Als u dit heeft opgeslagen, bewaar je de afbeelding en komt hij in uw profiel terecht. Deze pin kunt u privé houden of in een openbare map zetten.
Een pin verzenden
Naast een pin staat een blokje met een pijltje naar boven. Als u hierop klikt kunt u de pin naar iemand verzenden. Omdat u de afbeelding interessant vind bijvoorbeeld. Een pin kan per email worden verstuurd of naar een andere gebruiker van Pinterest. Verder kunt u het met social media kanalen zoals: Facebook, Twitter en Whatsapp delen.
Naar de website gaan
Bij een pin staat altijd een link naar een website. Deze link verwijst naar de website waar de pin vandaan komt. Deze link wordt omcirkeld. Maakt u met uw bedrijf gebruik van Pinterest, of adverteert u door middel van ‘promoted pins’? dan kan dit zorgen voor extra web traffic.
Reageren op een pin
Het reageren op een pin spreekt eigenlijk voor zich. Spreekt een pin u aan? dan kunt u op een pin reageren. Eigenlijk op dezelfde manier zoals dit werkt op bijvoorbeeld Instagram. Het verschil is echter dat u op Pinterest ook kunt reageren met een foto.
Een pin downloaden
Wanneer u een pin download, dan komt hij direct in uw downloadfolder op uw computer terecht. Handig wanneer u een pin wilt bewaren. Pinterest werkt erg makkelijk.
Een pin insluiten
Wanneer u kiest voor het insluiten van een pin. Insluiten doet u wanneer u een pin wilt gebruiken voor op uw eigen site. Als u een pin insluit, in plaats van hem te downloaden en zo op uw site te zetten. Dan weet u zeker dat u de auteursrechten van de originele poster niet schendt.
Is Pinterest gratis?
Het gebruik voor Pinterest voor particulieren en bedrijven is volledig gratis. Het enige wat nodig is, is dat u zichzelf of uw bedrijf hiervoor registreert. Net zoals eigenlijk bij elk ander social media platform. Vroeger was er ophef of Pinterest wel veilig was, aangezien het aan een Twitteraccount of een Facebook account moest worden gekoppeld. Tegenwoordig kan dit gewoon door middel van een e-mailadres.
Het platform is dus gratis. Maar u kunt met uw bedrijf er wel voor kiezen om gebruik te maken van ‘promoted pins’. Bij het gebruik van promoted pins worden uw pins onder een veel groter publiek verspreid. U kunt hierdoor meer producten via Pinterest promoten. En meer omzet generen als u dit goed aanpakt.
Wilt u weten hoe Pinterest binnen uw bedrijf kan zorgen voor conversie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, of bel naar: 06 – 4732 1174.
Dit social media platform inzitten binnen uw bedrijf
U kunt dus gebruik maken van promoted pins met uw bedrijf. Maar hoe zorgt u er dan voor dat u tussen al deze pins goed opvalt? Zoals u waarschijnlijk zelf al heeft kunnen zien, worden er via Pinterest voornamelijk foto’s gedeeld. U kunt hierin het verschil maken en bijvoorbeeld meer gebruik maken van video pins.
Het is hierbij belangrijk dat u de juiste doelgroep aanspreekt. Zijn de mensen die u met uw promoted pins probeert te benaderen wel de juiste groep. Hebben zij interesse interesse in uw product / service en zijn dit ook de mensen die ook daadwerkelijk overgaan tot aankoop?
Het zou natuurlijk zonde zijn als u de verkeerde doelgroep aanspreekt die misschien alleen geintresseerd zijn in uw product. Maar dit niet van u afnemen. Dit past binnen een goede online marketing strategie.
Hoe Smoop u kan helpen bij het maken van een Pinterest strategie
Pinterest is één van de social media kanalen die wellicht interessant kunnen zijn voor uw bedrijf. Pinterest heeft een hoop te bieden. Vooral als u weet dat u uw concurrentie een stapje voor kunt zijn. Wij raden dit echter niet voor elk bedrijf aan. Wilt u weten of Pinterest geschrikt is voor uw bedrijf? Of wilt u dat wij een Pinterest strategie opzetten of promoted pins voor u verzorgen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, of bel naar: 06 4732 1174.