Waarom social media trends najagen geen zin heeft

Waarom social media trends najagen geen zin heeft

Als reclameprofessional is uw belangrijkste zorg het bereiken van uw publiek. De fantasie is voor miljoenen mensen om te genieten. Te discussiëren en commentaar te geven op een plek die u voor uw eigen organisatie heeft bedacht. In theorie is de beste methode om deze droom te realiseren het aanboren van een ³”trending³” problematiek en het vangen van ieders aandacht. Helaas maken te veel ondernemers deze beginnersfout. En ze besteden uiteindelijk meer tijd aan het herstellen van de gevolgen dan aan het deelnemen met klanten.

En als het publiek zijn aandacht op iets anders vestigt, wordt uw inspanning oud nieuws. In het slechtste geval zullen klanten denken dat het merk probeert te profiteren van een belangrijke sociale beweging. En u zult proberen hen ervan te overtuigen dat u geen deel uitmaakt van een harteloze bedrijfsmachine.

Belangrijker nog. Je zou social media moeten gebruiken om na te denken over wat die fans belangrijk vinden en niet alleen over wie ze zijn. Er loopt altijd wel een emotionele rode draad door je menigte. En mocht je je bij je merk aansluiten in plaats van een vluchtige rage. Dan ben je in staat om een lange. Winstgevende relatie met je basis op te bouwen.

Een cultuur bewonen via sociale netwerken

Het ontdekken van de passies van uw publiek is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het is moeilijk om in te gaan op wat uw klanten motiveert om elke dag te ontsnappen aan het bed. En erlijk gezegd, ze zullen het misschien niet begrijpen. En om het nog ingewikkelder te maken, is uw perfecte publiek misschien niet eens de klant.

Kijk maar naar Minecraft. Dit spel over het bouwen van een virtuele wereld wordt over het algemeen gespeeld met kinderen, maar zij zijn niet degene met de creditcards. Aangezien de ouders het beoogde publiek zijn, is het maatschappelijke gesprek dat hen naar het spel brengt de belofte dat het de logica en de werkgerelateerde vaardigheden van hun kinderen zal construeren. De marketing van het spel is dus niet noodzakelijkerwijs alleen maar amusement; het gaat erom hoe Minecraft de interesse van kinderen voor wetenschap en architectuur kan versterken in een veilige sfeer.

In dit soort gevallen ben je niet alleen marketing voor de persoon; je doet een beroep op een idee, in tegenstelling tot “trendy” thema’s, zal bestaan voor de lange termijn. Wanneer u uw publiek analyseert, zult u waarschijnlijk een soortgelijk vuur vinden dat uw consumenten verenigt, ongeacht de individuele, demografische verschillen. Kijk of deze strategieën u in staat stellen om sociale media te gebruiken om te bepalen wat die doelgroep genereert tik en een effectieve marketingstrategie te produceren.

1. 1. Besteed aandacht aan de psychologie op sociaal gebied

Aangezien er waarschijnlijk verschillende emotionele interesses zijn in uw publiek, denk er dan aan om deze achtervolgingen te gebruiken om uw klanten te verdelen. Iedereen begrijpt dat segmentatie van het publiek cruciaal is, maar het groeperen van de kijkers op basis van psychologische factoren geeft u een rijker inzicht in wie u in de richting van uw marketing stuurt.

In plaats van het creëren van een persona op basis van geslacht, leeftijdsgroep, samen met andere demografische informatie, meer aandacht besteden aan sociale media interacties. Dit is waar consumenten hun centrale passies onthullen die u niet kende. Mogelijk vindt u unieke lagen van hun persoonlijkheid op verschillende platforms. Zo kunnen meisjes die passen bij de toegewijde moederpersoonlijkheid hun opvoedingsdoelen uitdrukken door deel te nemen aan meerdere opvoedingslessen op Facebook. Echter, Instagram zou een clustering van interesses en motivatoren uit het ouderschap kunnen onthullen dat Facebook dat niet zou doen.

Door gebruik te maken van meerdere sociale netwerkstations kunt u klanten niet begrijpen als volgelingen van trending issues, maar als multidimensionale karakters die in contact komen met hun eigen omgeving.

2. 2. Voorkom het verschijnen van salesy

Consumenten weten dat merken iets op de markt moeten brengen. De truc is echter om dat feit te verdoezelen en tegelijkertijd eerlijk te blijven in je sociale netwerkartikelen. Als je te hard probeert om klanten te plezieren, kan het zijn dat ze naar rivalen toe rennen.

Het communiceren van het verhaal van uw merk is belangrijker dan alleen maar te zeggen waar mensen naar willen luisteren. Als u berichten plaatst waarin alleen de voordelen van uw product worden vermeld, lijkt het alsof u gedwongen wordt om dit te doen. Net alsof u probeert de passies van uw klanten te bepalen, wees dan niet bang om ze de uwe te laten zien. Wees eerlijk over uw achtergrond, doelstellingen en de manier waarop uw merk meer een weerspiegeling is van uw bedrijf dan een efficiënte methode om geld te verdienen.

3. 3. Omarm het risico

Een plan dat op papier briljant is, kan desondanks jammerlijk mislukken en u doen nadenken over uw hele strategie. De echte uitdaging is echter om risico’s te blijven nemen.

Zo publiceerde Gatorade in 2016 een advertentie waarin werd gesuggereerd dat de sportdrank grotendeels bestemd is voor sporters die zich de overtollige suiker kunnen veroorloven. Niet-atletische kijkers die Gatorade alleen voor de smaak drinken, zouden het misschien beledigend hebben gevonden, alsof het bedrijf zijn product alleen voor sport-supersterren reserveerde. De risicovolle aanpak van Gatorade deed echter een beroep op een bepaalde passie van een specifieke subgroep van zijn kijkers. Met deze advertentie toonde het bedrijf aan dat zelfs wanneer het niet perfect is, een gedurfde boodschap in staat is om uw merk in leven te houden.

Social media kan uw labo worden om nieuw materiaal te testen en uit te zoeken welke links naar uw kijkers. Denk aan het uitproberen van je nieuwe idee met behulp van een eenvoudige tweet of Facebook-post. Het kan delen van de menigte vervreemden, maar zolang het waar is en je erin gelooft, is de kans groot dat je een sterkere band met een kern menigte zult smeden.

Deze strategieën klinken misschien wat moeilijker dan ze waard zijn. Het zou immers eenvoudiger zijn om de meest recente trend in de popcultuur te kapen om de maximale trekkracht van de meeste individuen te krijgen. Echter, die strategie doet weinig aan de lange termijn merkentrouw een van de klanten. En als u social media gebruikt om de interesses van uw publiek beter te begrijpen, zal het meest trendy onderwerp op het internet binnenkort uw merk zijn.

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Post:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP