Het maakt niet uit hoe geweldig uw product of dienst is, als mensen niet weten dat uw bedrijf bestaat, heeft u een lage kans om succesvol te zijn. Laten we even stilstaan bij enkele van onze meest bewonderde bedrijven- zoals Apple, Amazon en Google. Er zijn tonnen verschillende concepten om te leren in het kader van marketing. En eerlijk gezegd, er is geen bedrijf zonder marketing.
Wat is goede marketing?
Marketing is het geheel van activiteiten die worden gebruikt om aanbiedingen te creëren, te communiceren, te leveren en uit te wisselen die waarde hebben voor klanten. Met andere woorden, uw product is de waarde die u verhandelt voor klanten, die op hun beurt een prijs betalen voor de waarde die u levert.
Als de waarde van uw product of dienst niet wordt begrepen, of als mensen er niet van weten, dan maakt u geen gebruik van goede marketing.
Om goede marketing te kunnen inzetten, moet u een sterke marketingmix hebben. Een marketingmix is een combinatie van factoren, die u zelf in de hand heeft, om consumenten te beïnvloeden bij de aankoop van uw producten of diensten. De meest fundamentele marketingmix bestaat uit de 4 P’s van Marketing. De 4 P’s van marketing is wat goede marketing scheidt van slechte marketing. Het is wat superieure producten scheidt van inferieure producten, geweldige advertenties van slechte advertenties, en uiteindelijk, verhoogde inkomsten van niet-groeiende inkomsten. De 4 P’s van marketing zijn de fundamentele bouwstenen van elke marketingstrategie. En als je deze items niet in balans hebt, of er nog nooit van gehoord hebt, dan is de kans groot dat je niet het maximale uit je marketing haalt. De 4 P’s van Marketing zijn Product, Prijs, Promotie en Plaats.
Product
Als het gaat om uw product, moet u de waarde van uw product, het ontwerp van uw product, de verpakking van uw product en uw branding duidelijk definiëren. De waarde die uw product levert moet duidelijk zijn. En de branding en het design van uw product moeten betrouwbaar zijn.
Is dat niet het geval, dan werkt al het andere dat u doet niet. Om te beginnen moet u een effectief productontwerp hebben om marketingsucces te behalen. Denk aan de merken die eerder genoemd zijn – Apple, Amazon, en Google. Allemaal hebben ze zeer effectieve productontwerpen en sterke waardeproposities voor hun klanten. En hun merken hebben duidelijke missies waar de consument mee in contact komt. Zo is Apple er sinds de oprichting trots op dat het tegen de stroom in en tegen de innovatie in is gegaan. Of het merk Amazon is gericht op klantgerichtheid, wat Jeff Bezos “klantenobsessie” noemt. En de missie van Google is om informatie van de hele wereld te organiseren en toegankelijk te maken voor de consument.
Prijs
De prijs verwijst naar de verkoopprijs van uw producten of diensten. In principe mag uw prijs niet hoger zijn dan wat de markt bereid is te betalen voor soortgelijke of alternatieve producten waarvan de consument denkt dat ze hem in staat stellen dezelfde waarde te halen. De waarde van uw product moet in overeenstemming zijn met uw prijs, zodat consumenten uw product kunnen vertrouwen en kopen.
Ten tweede kan uw prijsstrategie ook prikkels bevatten zoals kortingen, coupons, betalingsplannen of krediet. Deze prikkels kunnen ook helpen om meer interesse in uw producten te wekken. Laten we de prijsstrategie van Apple als voorbeeld nemen.
De prijsstrategie van Apple is uniek omdat een Apple apparaat duurder is dan 90% van de concurrenten. Dit wordt echter gerechtvaardigd door het product van Apple. Hun product is sterk gedifferentieerd van de markt en mensen houden echt van hun merk. Hun klantentrouw is ongeëvenaard. De meeste iPhone-gebruikers verzetten zich tegen het proberen van een nieuwe telefoon omdat ze dat niet willen. Omdat Apple echt in hun eigen straatje zit als het op hun producten aankomt, zijn kortingsprikkels niet noodzakelijkerwijs nodig om koopgedrag te motiveren. Ze hebben echter wel speciale promoties en kortingen lopen tijdens evenementen zoals Black Friday en andere momenten in het jaar.
Uiteindelijk moet uw prijsstrategie worden afgestemd op de waarde van uw product. Zolang dit het geval is, zal uw marketingmix in lijn zijn.
Promotie
Promotie verwijst naar uw reclame- en verkoopstrategie. Het doel van promotie is om ervoor te zorgen dat mensen zich bewust zijn van uw product en de waarde die eraan verbonden is. Bijvoorbeeld, veel bedrijven kiezen ervoor om digitale reclame te doen, omdat het veel kosteneffectiever is dan de traditionele vormen van reclame die beschikbaar zijn. In dit geval zouden die online reclamekanalen, zoals Facebook en Google, deel uitmaken van uw promotiestrategie.
Promotie gaat niet alleen over reclamekanalen, maar vooral ook over de manier waarop u uw berichtgeving aan consumenten overbrengt over waarom zij uw product of dienst nodig hebben. Uw promotiestrategie kan ook video’s, foto’s en andere vormen van inhoud bevatten die uw merk promoten, vertrouwen kweken en consumenten helpen de waarde van uw product of dienst te begrijpen. Een voorbeeld van een sterke promotiestrategie is Amazon.
Veel mensen weten dit niet, maar Amazon was eigenlijk de topadverteerder van Google voor een periode van tijd. Nu zijn ze meer waard dan Google. Het is niet verwonderlijk dat Amazon een van de grootste bedrijven ter wereld is. Het is omdat ze zwaar geïnvesteerd hebben in promotie, wat ondersteund werd door een sterk product met competitieve prijspunten.
Plaats
Plaats verwijst naar de plaats waar uw producten of diensten worden verkocht. In een traditionele tijd was deze beslissing ongelooflijk belangrijk omdat de locatie van uw bedrijf bepalend was voor het al dan niet ontdekken van uw bedrijf door de consument. Maar vandaag de dag, in de internetwereld, verwijst de plaats grotendeels naar uw website – vooral voor online bedrijven. In een digitale omgeving is uw website de spil van alle marketingactiviteiten. Het is de plaats waar transacties plaatsvinden. Daarom is het noodzakelijk om te investeren in een effectief websiteontwerp. Als mensen het niet leuk vinden wat ze op uw website zien, dan kunt u er zeker van zijn dat ze er geen aankopen op zullen doen. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar Apple.
Apple heeft van oudsher “Apple Stores” geplaatst in grote winkelcentra over de hele wereld. Winkelcentra krijgen traditioneel veel verkeer en als gevolg daarvan komt een klein percentage van het passerende verkeer in de winkels van Apple terecht. En online heeft Apple een effectieve website. Het maakt gebruik van een geavanceerd ontwerp en toont hun populairste producten.
Daar heb je het – de 4 P’s van marketing – Product, Prijs, Promotie en Plaats.
Als deze onderdelen volledig op elkaar zijn afgestemd, heb je de potentie om een sterke marketingmix te ontwikkelen. En zoals al eerder besproken, is deze marketingmix wat effectieve marketing scheidt van ineffectieve marketing.