Onboarding software transformeert bezoekers in klanten door hen te begeleiden tijdens hun digitale reis met jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je klanten je software begrijpen vanaf het eerste moment. Het eerste contact met jouw digitale producten is namelijk cruciaal. Een vlotte, duidelijke onboarding ervaring bouwt vertrouwen op en zet de toon voor toekomstige interacties en helpt bouwen aan duurzame relaties. Ongeacht of je een B2B of B2C bedrijf bent, onboarding software ondersteunt jouw klanten effectief in deze belangrijke fase van de klantreis.
Zorg dat bezoekers jouw digitale product begrijpen
Bij een goede en succesvolle onboarding voelen gebruikers zich thuis in jouw digitale omgeving. Ze begrijpen het product of de dienst en zien de waarde ervan in. Met de juiste onboarding software maak je het aantrekkelijk om klant te worden. Je creëert een positieve eerste indruk en vergroot daarmee de kans dat jouw bezoekers ook daadwerkelijk klant worden. En dat niet alleen, het zorgt ook voor loyale en tevreden klanten.
De voordelen van digital onboarding
Gebruikers op je website zijn hun mogelijkheden aan het investeren en aan het kijken wat bij hen past. Dit kan gaan over diensten, maar ook over producten. Het uiteindelijke doel is een conversie en dit kan een aankoop zijn, het aanmaken van een account, een aanmelding of misschien het achterlaten van gegevens. Hoe dan ook, digital onboarding helpt bij het definitief maken en afronden van een keuze. Een goede onboarding brengt een aantal voordelen met zich mee:
- Hoge klanttevredenheid : Help je jouw gebruikers makkelijk door een digitale omgeving heen, is het hierdoor makkelijk te begrijpen? Dan heb je tevreden gebruikers. Zo simpel is het.
- Efficiëntie: Het onboarding proces wordt geautomatiseerd, waardoor het makkelijker en sneller wordt om nieuwe klanten aan boord te krijgen.
- Consistentie: Door het proces te standaardiseren, krijgt elke gebruiker een vergelijkbare ervaring. Dit zorgt ervoor dat alle relevante informatie wordt verstrekt en dat de klantervaring consistent is.
- Schaalbaarheid: Onboarding software maakt het mogelijk om een groot aantal klanten tegelijk te verwerken.
Voorbeelden van verschillende soorten klant onboarding
Er zijn verschillende manieren om gebruikers te ondersteunen bij het leren omgaan met een product. Hieronder volgen een aantal mogelijkheden:
Hulp bij navigatie: Tooltips en Walkthroughs
Tooltips helpen gebruikers zich een weg banen door de interace, terwijl belangrijke functies worden uitgelicht. Een nuttige toevoeging hierbij is de optie voor gebruikers om deze introductie over te slaan of op een later moment af te ronden.
Voortgang zichtbaar maken
Door voortgang zichtbaar te maken stimuleer je gebruikers om het product te blijven gebruiken. Het gebruik ervan is gebaseerd op psyochologische inzichten, waar naar voren kwam dat mensen een betere herinnering hebben aan onafgemaakte taken dan aan afgeronde. Door gebruikers een duidelijke takenlijst en visuele weergave van hun voortgang te geven, wordt de kans groter dat ze onthouden wat ze hebben geleerd en een gevoel van voldoening ervaren bij het afwerken van de lijst.
Aanpassen aan de gebruiker: personalisatie
Pas je onboarding aan de individuele gebruiker aan door informatie te verzamelen over hun doelen, ervaring en gedrag. Om een succesvolle gepersonaliseerde onboarding te realiseren, is het cruciaal om relevante gegevens te verzamelen. Dit kan zelfs onderdeel zijn van de onboarding, waarbij de onboarding zich aanpast op basis van eerder gemaakte keuzes van de gebruiker.
Leren via interactie: Tutorials
Interactieve tutorials benutten tekst, afbeeldingen en video’s om gebruikers te informeren over het gebruik van het product. Deze aanpak is vooral handig voor producten met complexe functies en workflows. Door stap-voor-stap begeleiding te bieden, kunnen gebruikers op een eenvoudige wijze leren hoe ze het product moeten gebruiken.
Kies de juiste onboarding software
Ben je eruit? Wil jij van gebruikers klanten maken met onboarding software ? Dan moet je alleen nog de keuze maken welke. Tip: neem echt even de tijd om na te denken wat je dan precies wilt. Je kunt namelijk kiezen voor een standaard oplossing; een oplossing die snel en eenvoudig te implementeren is, maar met minder mogelijkheden om aan te passen aan jouw bedrijfsprocessen. Of kies voor maatwerk (wat ons betreft de beste keuze), waarbij de onboarding precies is afgestemd op specifieke eisen en wensen. Maatwerk biedt flexibiliteit waarbij rekening gehouden wordt met klantinput, marktontwikkelingen en jouw eigen groeistrategie.
Wat je ook doet, maak een doordachte keuze. Een keuze waarbij jij denkt dat het jouw bedrijf naar de volgende stap brengt en waarbij je jouw nieuwe klanten zo goed mogelijk kunt bedienen.
En weet je niet goed waar je moet beginnen of hoe je het onboarding traject bij jou goed vorm moet geven? Neem dan eens contact op met een sparringspartner als Pixelpillow .