UX: een korte introductie

Wanneer u uw website aanzienlijk wilt verbeteren, wat is dan de beste plek om te beginnen? Bij Yoast vinden we onderzoek altijd een van de belangrijkste dingen om te doen. Het zal u helpen om uit te vinden wat er moet werken, waarom het moet werken en natuurlijk wat u moet doen om de dingen beter te maken.

Het bekijken van onze websitegegevens in Google Analytics, Google Search Console en andere SEO-tools maakt al deel uit van onze wekelijkse activiteiten. Maar om dieper te duiken dan alleen maar naar de gewone data te kijken, houden we ervan om gebruikersonderzoek te doen. Dit is het deel waar u uw klanten echt leert kennen en waar u uw blinde vlekken ontdekt als het gaat om uw eigen website. In deze introductie laten we zien welke soorten gebruikersonderzoek waardevol kunnen zijn voor uw eigen website of bedrijf.

Wat voor soort gebruikersonderzoek past en complementair is aan de bestaande gegevens, is altijd afhankelijk van het type project dat u uitvoert. Wij zijn echter van mening dat het uitvoeren van een zogenaamde ‘top task survey’ altijd de eerste stap moet zijn wanneer u begint met het doen van gebruikersonderzoek. U kunt de uitkomsten van een ‘top task survey’ immers gebruiken binnen alle toekomstige projecten.

Dus, wat is een top task survey precies? Om te weten te komen waarom uw klanten uw website bezoeken, moet u met uw klanten praten. En, hoe kunt u met uw klanten praten zonder dat u met veel klanten praat? U kunt een online top-taskenquête opzetten, die zo snel mogelijk op het scherm van uw bezoeker verschijnt, hetzij direct na het betreden van de website, hetzij na enkele minuten.

Vragen in een toptakenquête

De popup is opgezet om één simpele reden: om het doel van hun bezoek aan uw website te achterhalen.

Om er zeker van te zijn dat u waardevolle gegevens uit uw top-takenonderzoek haalt, is het belangrijk om de juiste vraag te stellen. We raden u aan om één open vraag te stellen: ‘Wat is het doel van uw bezoek aan deze website? Wees zo specifiek mogelijk.

Met deze open vraag geeft u uw klanten de kans om echt te zeggen wat ze denken. Gesloten vragen maken dit moeilijker, want u hebt al bepaalde antwoorden opgesteld en dan loopt u het risico dat u andere belangrijke gedachten of meningen van uw klanten mist. En we weten dat het analyseren van de antwoorden veel meer tijd kost, maar als u dit goed doet, krijgt u de meest waardevolle resultaten.

Naast deze ene open vraag is het mogelijk om één of twee gesloten vragen toe te voegen om uw respondenten nader te bekijken. U wilt misschien de leeftijd weten of u wilt weten wat voor soort klant het is. Deze gegevens kunnen waardevol zijn om te combineren met de resultaten van de antwoorden op de open vragen. In de top taakonderzoeken van Yoast is de tweede vraag: ‘Heeft u de Yoast SEO plugin?’. Dit is waardevolle informatie voor ons omdat we het verschil kunnen zien tussen wat gratis gebruikers zoeken op onze website en wat Premium gebruikers zoeken op onze website.

Hoe vaak moet je een top-taak-enquête doen?

Wij raden u aan om uw top-takenonderzoek één keer per jaar uit te voeren. Als u een kleine website heeft, kunt u ervoor kiezen om de enquête eens in de twee jaar uit te voeren. De markt waarin u werkt verandert altijd en klanten veranderen altijd, dus elke keer als u de enquête uitvoert, ontvangt u nieuwe, waardevolle informatie om mee te werken en om te verbeteren.

De exit-enquête

De volgende twee soorten onderzoek die we zullen bespreken zijn meer specifiek. En, welke je op welk moment moet uitvoeren hangt af van het type project dat je gaat uitvoeren.

Zo heeft u in uw Google Analytics gegevens gemerkt dat uw meest bezochte pagina een zeer hoge bounce rate heeft. Dit betekent dat u moet weten waarom bezoekers zo snel vertrekken. Konden ze niet vinden wat ze zochten? Of hebben ze gevonden wat ze zochten en zijn ze al tevreden? U kunt antwoorden op deze vragen krijgen door een exit-enquête uit te voeren op een specifieke pagina.

Wat is een exit-enquête?

Een exit-enquête verschijnt wanneer een bezoeker op het punt staat de pagina te verlaten. Wanneer een bezoeker zijn muiscursor naar zijn browserbalk beweegt, staat hij meestal op het punt uw website te verlaten. Dit is dus het juiste moment om uw bezoeker één of meerdere vragen te stellen.

Vragen in een exit-enquête

Dus, uw bezoeker staat op het punt om te vertrekken, wat wilt u weten voordat ze weg zijn? We raden u aan de enquête kort en eenvoudig te houden: mensen vertrekken al, dus als u wilt dat ze uw enquête invullen, moet deze kort zijn.

De vraag die u stelt is afhankelijk van de pagina en het probleem dat u wilt oplossen. Wanneer je een specifieke blogpost hebt met een hoge bounce rate, wil je misschien weten of bezoekers de informatie hebben gevonden die ze zochten. De eenvoudige open vraag die u zou kunnen stellen: ‘Welke informatie zocht u vandaag op onze website? U zou een tweede gesloten vraag kunnen toevoegen om te zien of de pagina voldoet aan de behoeften van uw bezoeker: ‘Heeft u gevonden wat u zocht? Een eenvoudig ‘ja’ of ‘nee’ is voldoende om dit overzicht te krijgen.

Binnen onze post ‘Wat is een exit-enquête en waarom zou u die gebruiken?’ hebben we nog enkele voorbeelden toegevoegd van vragen die u zou kunnen stellen, afhankelijk van de pagina die aandacht nodig heeft.

Gebruikers testen

Het derde type onderzoek is ‘user testing’. User testing is het type onderzoek waarbij u ‘live’ feedback krijgt van uw klanten omdat u daadwerkelijk mensen ziet die uw website of product gebruiken. Aan het begin van deze handleiding hebben we al ‘blinde vlekken’ genoemd en het testen van gebruikers is de beste manier om deze blinde vlekken te vinden. U weet bijvoorbeeld precies waar u welke informatie of welk product op uw website kunt vinden, maar bezoekers weten dat misschien niet. Het zien van testers die worstelen met het vinden van de juiste pagina op uw website kan gênant zijn, maar het goede nieuws is, als u het weet, dat u kunt verbeteren!

Waarom zou u gebruikerstesten doen?

Gebruikerstesten kunnen u in elke fase van uw proces zeer waardevolle inzichten geven. Wanneer u een nieuw product creëert, is het waardevol om te zien wat potentiële klanten ervan vinden, maar het is net zo waardevol om te zien wat uw klanten vinden van uw product dat al meer dan drie jaar bestaat. Elke test geeft u nieuwe inzichten om mee te werken!

Het testen van gebruikers garandeert ook dat de testresultaten ‘echt’ zijn. U kunt zelf zien hoe uw klanten uw website of product gebruiken. De klant kan niet ‘liegen’ over dingen. En, dat is een groot verschil met enquêterespondenten: ze kunnen andere dingen zeggen dan wat ze echt ervaren.

Hoe te beginnen?

Er zijn drie soorten gebruikerstesten die u kunt gebruiken voor uw eigen website of product:

Live, gemodereerde gebruikerstesten: uw testers testen met een moderator in dezelfde ruimte.
Remote, gemodereerde gebruikerstesten: uw testers testen met een moderator terwijl ze met elkaar in contact staan via een videogesprek.
Gebruikers op afstand testen zonder moderator: uw testers testen zonder moderator in hun eigen tijd en ruimte. Ze nemen de test op zodat u deze later kunt bekijken.
In onze specifieke post ‘Wat is gebruikerstesten en waarom zou je het doen?’ leggen we uitgebreider uit welk type in welke situatie gebruikt moet worden.

Na het kiezen van de methode die u wilt gebruiken, is het belangrijk om een duidelijk plan op te stellen met doelen en een testscenario. Hierbij zorg je ervoor dat de testers de juiste weg volgen en je de inzichten geven die je nodig hebt. Daarna is het tijd om uw testers te werven. Bepaal wat voor soort testers u nodig heeft om de beste testresultaten te behalen. Wij raden u aan om verschillende types te rekruteren: jongeren, ouderen, ervaren mensen, onervaren mensen, enz. Denk aan alle soorten mensen die uw website of product nu en in de toekomst zouden kunnen gebruiken.

Dan is het tijd om aan de slag te gaan! Maak een plan en begin te testen met uw gerekruteerde mensen. Zorg ervoor dat u alle testen vastlegt, zodat u de resultaten gemakkelijker kunt analyseren. Het is namelijk bijna onmogelijk om alles te onthouden wat er tijdens de tests is gebeurd.

Analyse van de onderzoeksresultaten van gebruikers

Er is enig verschil in het analyseren van de resultaten van enquêtes, zoals de top task survey en de exit survey in vergelijking met de resultaten van de gebruikerstesten.

Bij het analyseren van een online enquête raden wij aan om alle gegevens te exporteren naar een vel en categorieën te maken voor alle antwoorden. Plaats elk antwoord in een specifieke categorie om een duidelijk overzicht te krijgen van wat de grootste problemen zijn. Daarna kunt u gemakkelijk zien welke problemen prioriteit moeten krijgen en kunt u beginnen met het bedenken van verbeteringen. Stel een actieplan op en begin met verbeteren!

Voor de gebruikerstesten kan het lastiger zijn om een paar categorieën te maken die passen bij de testresultaten. Hier is het eenvoudiger om voor elke gebruikerstest een samenvatting te schrijven en deze aan het eind te combineren. Kunt u overeenkomsten ontdekken? Kunt u een aantal zaken combineren om meer in één keer te verbeteren? Het is belangrijk om naar het grotere plaatje te kijken zodat u verbeteringen kunt aanbrengen die een grote impact hebben op de toekomstige gebruikerservaring van uw website of product!

Gebruikersonderzoekstools

Er zijn verschillende tools waarmee u een top-taak-enquête of een exit-enquête (of andere enquêtes!) kunt maken. Op dit moment gebruiken we Hotjar, maar we zijn van plan om ons eigen ontwerp te maken en te implementeren met Google Tag Manager. Tools die we kennen voor het opzetten van online enquêtes zijn:

Hotjar
SurveyMonkey
Mopinion
Op hun sites hebben ze een duidelijke uitleg over het gebruik van deze tools voor het uitvoeren van een exit-enquête.

Voor het testen van gebruikers zijn uw behoeften anders. Voor het testen van een website of een product heeft u een testomgeving nodig voor uw testers of een testproduct dat ze mogen gebruiken. Daarnaast heeft u opnamemateriaal nodig: voor het testen van een website kunt u eenvoudig een schermsessie opnemen, maar voor het testen van een product moet u denken aan een opnameopstelling. Heb je bijvoorbeeld een goede camera en een statief? Dan kunt u aan de slag! Wanneer u vaker gebruikerstesten doet, kunt u ook een eyetracker gebruiken om meer inzicht te krijgen in hoe mensen naar uw website of product kijken, maar dat is niet nodig!

Doet u ook al gebruikersonderzoek? Of hebben we u overtuigd om een gebruikersonderzoek te doen? Laat het ons weten in de commentaren hieronder!

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Post:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP