Wanneer bezoekers op uw website komen, is het fijn als ze ook daadwerkelijk interesse hebben in uw product of dienst. De kans dat de bezoeker dan een product of dienst van u afneemt neemt toe. Het heeft immers niet zoveel zin om bezoekers aan te trekken die u niet van dienst kunt zijn. Het moet juist andersom zijn, dat u wel een dienst kunt verstrekken. Maar hoe komt u erachter of de bezoekers van uw website vinden wat ze zoeken? Dat kunt u doen door te kijken naar de bouncerate in Google Analytics.
Trekt u de juiste mensen aan?
Het is dus belangrijk om te weten of u met uw website wel uw doelgroep aanspreekt. Dit kunt u onder andere doen door midden van Google Analytics. Wanneer u analytics heeft aangemaakt en geopend. Ga dan naar: Inhoud > Site-inhoud > Alle pagina’s. Hier kunt u een overzicht zien van het antal bezoekers op een pagina van uw site. Klik vervolgens boven bij de tabel op ‘Primaire dimensie’ voor paginatitel.
2 belangrijke factoren
Bij het maken van content zijn de volgende 2 zaken het belangrijkst.
- Bouncepercentage
- Landingspagina
Iedereen wil dat het bouncepercentage van uw bedrijfswebsite zo laag mogelijk is. Dit betekend dus dat de bezoeker van uw website door moet klikken na het bezoeken van een pagina.
De landingspagina is de pagina waarop de bezoeker je website binnenkomt. Het bouncepercentage is het percentage van de bezoekers die je website alweer verlaten na het zien van die landingspagina.
Een hoge bouncerate verhelpen
Bij pagina’s met een hoog bouncepercentage gaat meestal iets mis waardoor de bezoekers weg klikken.
Ze komen bijvoorbeeld met een ander doel naar uw website, of u speelt niet juist in op de behoeften van uw potentiële klant. Heeft u hier ook last van? Dan kan SMOOP u helpen om dit op te lossen. Omdat u niet biedt wat ze zoeken, ze het niet direct kunnen vinden of je website niet de juiste uitstraling heeft. En dus zappen ze snel weer door, naar een andere website.
en wat nu?
Inhoud
Zorg dat de inhoud van iedere pagina goed aansluit bij de wensen van uw bezoeker. U moet eigenlijk in 1 keer de aandacht van uw bezoeker krijgen en dit vast proberen te houden. Dit is heel erg belangrijk.
Design van uw website
De presentatie van je website is het eerste dat wordt gezien, nog voordat uw bezoeker uw tekst leest. Dit moet dus kloppen. Met de juiste kleurstelling en een aansprekend design. Maak je links “beschrijvend” (ook in je menu’s) zodat uw bezoekers direct weten waar ze moeten klikken. Tekstbureau. Dit om verwarring te voorkomen. En uw bouncerate te verlagen.
Goede navigatie
Een hoog bouncepercentage wordt vaak veroorzaakt doordat bezoekers het navigatiemenu niet kunnen vinden of niet weten wat ze moeten doen. Zorg dus voor een duidelijke structuur, met de navigatie verticaal aan de linkerkant of horizontaal aan de bovenkant. Zet de navigatie op iedere pagina op dezelfde plaats. Dat kan niet duidelijk genoeg zijn.
Technische fouten
Foutmeldingen zijn reden een website als onbetrouwbaar te zien en dus direct te verlaten. Zorg dus dat je website werkt. Een voorbeeld van zo’n fout is geen SSL certificaat hebben.
Titel en omschrijving
Als je de inhoud van een pagina wijzigt, zorg dan ook voor een nieuwe titel en omschrijving. En dat Google hier ook van op de hoogte is. Als de inhoud van uw webpagina niet overéén komt met de titel en de omschrijving dan zal de bezoeker snel uw website verlaten.
Optimalisatie van uw website door SMOOP
Wilt u dat uw website qua SEO en online marketing is geoptimaliseerd? Neem dan contact op met de experts van SMOOP.