Traditionele marketing vs. digitale marketing: wat is het verschil? Dat is gemakkelijk.
Traditionele marketing is te duur en verouderd in de digitale wereld van vandaag. Maar digitale marketing is gemaakt voor deze moderne wereld, en zelfs de wereld van morgen.
Om de vele manieren te leren waarop dit een verschil maakt bij het kiezen van je marketingstrategie, blijft je lezen. In de volgende gids worden verschillende voordelen van digitale marketing ten opzichte van traditionele marketing toegelicht, waaronder kosten, doelgroepgerichtheid en ROI. Lees verder om te leren waarom je eerder voor digitale dan voor traditionele marketing zou moeten kiezen.
Digitale marketing is meer geautomatiseerd
Traditionele marketing vereist menselijke betrokkenheid bij elke fase van het proces. Mensen zijn nodig voor het maken van advertenties, onderhandelen over de aankoop van advertentieruimte, het afdrukken / publiceren van de advertenties, en het intrekken van de advertenties indien nodig. Daarna, meer mensen nodig zijn om het succes van deze advertenties bij te houden en ROI te berekenen.
Daarentegen is een van de beste voordelen van digitale marketing dat een groot deel ervan kan worden geautomatiseerd. Mensen moeten nog steeds verantwoordelijk zijn voor de creatie van advertenties. Maar AI-aangedreven software kan bijna elke stap die daarna komt afhandelen.
Digitale marketing is beter te volgen
Een voorbeeld van automatisering is dat de prestaties van digitale advertenties automatisch kunnen worden bijgehouden met ad-tracking software. Dit levert nauwkeurige, eenvoudig af te lezen statistieken op en kost 0 werkuren.
Elke fase van digitale marketing, van creatie tot afsluiting, vindt plaats binnen computersoftware. Zo wordt geen enkel belangrijk detail of metriek over het hoofd gezien. Integendeel, deze details zijn precies kwantificeerbaar en registreerbaar. Bovendien kan de timing, plaatsing, en andere factoren van digitale advertentie publicatie worden geautomatiseerd ook op basis van deze zelfde metrieken. AI-enabled advertentie software kan je helpen testen verschillende variaties van je advertenties om hun prestaties te optimaliseren.
Door te experimenteren met verschillende afbeeldingen, tekst, titels, en plaatsingen, zal je snel vinden welke combinatie produceert de beste resultaten. En aangezien dit geautomatiseerd is, hoef je alleen maar de statistieken te lezen en ervoor te zorgen dat je beste advertenties worden weergegeven.
Digitale marketing is goedkoper
Al deze automatisering betekent dat er geen personeel, voordelen, of salaris nodig zijn voor een van deze. Dit alleen al bespaart je gemakkelijk meer dan 100.000 euro per jaar in vergelijking met de werkuren die nodig zijn voor traditionele marketing. En vergeet niet over de prijs van materialen voor gedrukte advertenties of advertentieruimte-meer kosten die digitale marketing niet nodig.
Dat betekent natuurlijk niet dat digitale marketing gratis is. Maar als je alle mogelijke kosten van digitale marketing in overweging neemt, kom je op veel minder uit dan bij traditionele marketing.
In feite heeft digitale marketing een veel breder prijsbereik dan traditionele marketing, zodat het in elk budget kan passen. Digitale campagnes variëren van bijna gratis tot, nou ja, zo veel als je bereid bent te investeren.
Pay-per-click (PPC) advertenties zijn hier een goede illustratie van. Deze kosten je geen cent totdat iemand erop klikt.
Digitale marketing is meer doelgericht
Nauwkeurige tracking van advertenties illustreert ook een ander belangrijk voordeel van digitale marketing: targeting. We noemden al één voorbeeld: het testen van variaties van je advertenties tot je de beste resultaten krijgt van je doelpubliek.
Maar metrics kunnen je ook helpen om precies te bepalen wie je ideale publiek is, zodat je ze nog beter kunt targeten. Het enige wat je hoeft te doen is goed te kijken naar de metrics van je meest succesvolle advertenties en te zien wat ze gemeen hebben. Door deze statistieken te analyseren, kunnen jij of je AI-software belangrijke gegevens ontdekken over de mensen die op je advertenties klikken, zoals:
- Welke websites/apps ze gebruiken wanneer ze klikken
- De tijden van de dag/dagen van de week dat ze meer kans hebben om te klikken
- Welke van deze gebruikers meer kans hebben om een aankoop te voltooien
- In welke producten ze het meest geïnteresseerd zijn
Enz.