Tips voor online klanten werven  

Steeds meer mkb-bedrijven merken dat het werven van klanten via internet vaak een stuk eenvoudiger én kostenefficiënter is dan bijvoorbeeld het in dienst nemen van dure accountmanagers (salaris, vakantiedagen, laptop, telefoon etc.). En het mooie is: je bedrijfswebsite draait 24/7. Het is dan alleen handig om je website in een klantenwerfperspectief te plaatsen. Zodat klanten en prospects zich automatisch aandienen!

 

online klanten werven

Wat is online klanten werven?

Online klanten werven voor mkb-organisaties is werven van klanten via de eigen website. Of je nu een advocatenkantoor bent, of een bedrijf hebt in de infra, of dat het nu gaat om lokale bedrijven of nationale bedrijven. Online klanten werven is zorgen dat je website zo is ingericht dat de klanten ‘automatisch’ naar je toekomen. Met een mooie term heet dit ook wel ‘pullmarketing’.

 

Hoe werkt dat… online klanten werven?

Daarover juist gaat dit artikel. Dit artikel is geschreven voor mkb-bedrijven die hun klanten steeds meer via internet, via hun eigen website, willen werven. Dit artikel stoelt op ruim 13 jaar ervaring met klanten werven voor mkb-bedrijven.

 

Dit is absoluut mogelijk en leuk om te doen, mits je website aan een aantal belangrijke klantenwerfpunten voldoet. Hieronder een aantal tips om je website te transformeren naar een klantenwerfwebsite. Wil je alles weten, lees dan mijn uitgebreide artikelen over klanten werven via internet.

 

6 tips om online klanten te werven voor mkb-bedrijven:

hieronder 6 tips om van je website een klantenwerfmachine te maken.

 

inhoudsopgave

  1. wervende teksten
  2. trek kwalitatieve bezoekers aan
  3. werk aan onderscheidend vermogen
  4. maak een slim websitescript
  5. geef iets waardevols
  6. zorg voor interactie

 

Een: Wervende teksten

Zorg ervoor dat de teksten op je website wervend zijn. Dat ze verleiden. Dat ze helemaal gaan over jouw doelgroep (niet over je bedrijf), dat je gaten verkoopt in plaats van boren (niet op het proces ingaan), dat je teksten spannend zijn en goed leesbaar en scanbaar. Het is een hele mond vol, maar dit perspectief trekt aan.

 

Twee: Trek kwalitatieve bezoekers aan

Veel mkb-bedrijven doen veel met Google Ads en social media. Prima, maar weet dat bezoekers die via Google / zoekmachines binnenkomen vaak veel kwalitatiever zijn. En deze bezoekers blijven langer, bouncen minder en zullen vaak eerder overgaan tot actie (offerte aanvragen / bellen / contactformulier invullen etc), ook op jouw website.

 

Drie: Werk aan onderscheidend vermogen

Als je geen Coolblue bent, moet je het hebben van je onderscheidende vermogen. Voor wie ben je er eigenlijk, wat lever je precies, welke doelgroepen passen het best bij jouw site? Dit helder maken in je website, in teksten, in blokken, in je websiteheader zorgt ervoor dat bezoekers dit voelen, ze voelen het onderscheidende vermogen, ze zijn dan al een beetje ‘opgewarmd’.

 

Vier: Maak een slim websitescript

Nieuwe bezoekers op jouw website kennen je website niet. Daarom is het goed om met heldere CTA-buttons te werken. Geef aan waar men het beste heen kan gaan. Ook werken met intern linken werkt hartstikke goed. Nieuwe bezoekers kunnen dan sneller vinden wat ze zoeken. Puur door een slimme wegwijzer.

 

Vijf: Geef iets waardevols

Geven is een heel mooi iets. Wat je geeft, krijg je terug. Je kunt een mooi e-book maken, je kunt een cadeautje weggeven, je kunt een servicelijn ter beschikking stellen waar bezoekers vrijblijvend hun vragen kunnen stellen. Het mooiste is om wat te geven wat precies past bij jullie website / bedrijf. Zodat ze de expertise kunnen voelen. Dat is een belangrijk element in klanten werven.

 

Zes: Zorg voor interactie

Een statische website zal niet veel klanten werven. Maak je website dynamisch. Bied bezoekers de laagdrempelige mogelijkheid om te reageren, om te interacteren. Voorbeelden zijn: bellen, mailen, reageren op artikelen, WhatsApp-reacties, forum etc. Deze interactiviteit is het begin van een klantrelatie.

 

Meer tips voor online klanten werven?

Dit zijn een aantal belangrijke zaken voor mkb-bedrijven om hun website te transformeren naar een klantenwerfwebsite. Een website die steeds makkelijker van nieuwe bezoekers klanten weet te maken. Wil je meer tips over klanten werven, kijk dan bij Marco Bouman (de auteur van dit artikel) op zijn website: marcobouman.com. Hier vind je meer dan 40 gerelateerde artikelen om succesvol klanten te werven.

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?