Weinigen kunnen de doeltreffendheid van sociale media marketing in de hedendaagse zakenwereld betwisten. Het is een bekend feit dat 54% van de gebruikers van sociale media sociale media gebruiken om producten en diensten te onderzoeken. Sociale media bieden ongeëvenaarde mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten en de betrokkenheid van jouw klanten te vergroten, maar bieden ook een platform om je teksten – en contentmarketing te verspreiden.
Het berekenen van social media ROI is echter niet zo eenvoudig als het meten van andere marketing metrics, ondanks hoe alomtegenwoordig social media marketing is in 2021.
We gaan je laten zien hoe je social media kunt berekenen om het rendement op investering van je social media marketing te helpen bepalen. Op deze manier weet je precies hoe jouw digitale marketing presteert, zodat het mogelijk is om jouw social media-marketing bij te stellen.
Het analyseren van Social Media ROI
Het concept van return on investment heeft zijn wortels in het traditionele bedrijfsleven. In oudere bedrijfsmodellen is het berekenen van ROI rechttoe rechtaan. Je voert de kosten van een investering in en hoeveel je ervoor terug krijgt. Social media ROI is lang niet zo eenvoudig. Om deze complexiteit te onderzoeken, laten we eens kijken naar een korte definitie van sociale media ROI.
Een definitie voor social media ROI is de return on investment die je ontvangt van alles wat je in je social media marketing stopt. Dit omvat tijd, geld, moeite en middelen. Het wordt het best gemeten in werkelijke inkomsten.
De eerste complicatie in hoe social media ROI te meten wordt duidelijk op dit punt. Hoeveel deelt iemand bijvoorbeeld een deel van je contentmarketing op Twitter? Hoe bepaal je hoeveel een Instagram post jou en je bedrijf kost? Om jouw social media ROI te bepalen, zal je een aantal berekeningen moeten uitvoeren.
Het berekenen van Social Media ROI
De belangrijkste ingrediënten om een duidelijke indicatie te krijgen van je social media ROI zijn:
- De geldelijke investering in social media marketing
- Het zetten van een dollar bedrag op social media doelen
- Het bepalen van het rendement is het meest ingewikkelde aspect van het meten van social media ROI. Een beetje creativiteit is nodig om social media metrics te vertalen naar monetaire termen.
- Het bepaalt zelfs welke metrics de moeite waard zijn om aandacht aan te besteden.
Bepaal Social Media Doelen voor jouw bedrijf
De eerste stap van het meten van social media ROI is het beslissen op welke social media doelen je je richt. Ja, conversies zijn het einddoel. Een aantal stappen vinden echter vaak plaats voordat je klant geld uitgeeft aan je bedrijf. Het vergroten van de naamsbekendheid zou een voorbeeld kunnen zijn van een social media-doelstelling voor bedrijven. Om je naamsbekendheid te meten, zou je het aantal vermeldingen kunnen bijhouden die je merk genereert op Twitter. Of je zou het aantal nieuwe volgers op je belangrijkste accounts kunnen bijhouden.
Houd je doelen bij
De volgende stap in het berekenen van social media ROI is het vertalen van jouw social media signalen in kwantificeerbare gegevens. Het monitoren en meten van social media metrics is een kunstvorm op zich. Het is ook een wetenschap. Dat is een van de redenen waarom het voordelig is om te werken met social media marketing experts, die weten hoe ze clicks en sociale signalen moeten vertalen in meetbare gegevens. Het meten van social media metrics is voor elk bedrijf uniek. Het hangt allemaal af van de tools waarmee jij en jouw marketingteam vertrouwd zijn. Je zult ook een vorm van analyse-engine nodig hebben om ruwe gegevens om te zetten in bruikbare inzichten.
Het toekennen van een monetaire waarde
De derde stap in het berekenen van social media ROI is het toekennen van een monetaire waarde aan je doelstellingen. Dit kan een esoterische wetenschap op zich zijn.
Begin met het bepalen van de levenslange waarde van een van je klanten. Eens je de levenslange waarde van één van je klanten hebt bepaald, zal je beter in staat zijn om een waarde toe te kennen aan individuele interacties.
Wanneer je de waarde van individuele interacties probeert te bepalen, vermenigvuldigt je de levenslange waarde van je klant met het conversiepercentage. Je moet ook de waarde van een gemiddeld bezoek aan je website bijhouden. Breng ten slotte in kaart hoeveel het zou kosten om diezelfde bedrijfsdoelstellingen te bereiken met PPC-marketing. Dit zal een basislijn geven om je sociale marketing tegen af te zetten. Het geeft ook een numerieke waarde voor je social media marketing doelstellingen.
Stel dat het 1000 dollar zou kosten om 1000 nieuwe abonnees aan jouw e-mail lijst toe te voegen met behulp van PPC. Dit betekent dat 1000 nieuwe e-mailabonnees $1.000 waard zouden zijn.
Het berekenen van je sociale media-investering
Het in rekening brengen van de investering in jouw social media marketing is je volgende stap. Dit kan ook lastiger zijn dan het op het eerste gezicht lijkt.
De eerste stap in het berekenen van de social media investering is hoeveel tijd je besteedt aan je social media marketing. Dit is relatief eenvoudig als je een toegewijd social media team heeft.
Zelfs het berekenen van de tijdsinvestering kan ingewikkeld zijn. Het genereren van kwalitatieve inhoud voor sociale media omvat veel meer dan de tijd die nodig is om een post te maken. Er is ook de tijd die nodig is voor onderzoek en het vinden, maken of bewerken van hoogwaardige visuals voor je social media posts. Het berekenen van de kosten van betaalde social media tools is ook noodzakelijk. De kosten van social media planning apps, editing software, en SaaS moeten allemaal worden berekend.
Ten slotte moet je jouw reclamebudget voor sociale media bijhouden. Alle uitgaven voor het promoten van Facebook advertenties, tweets, of Instagram posts moeten allemaal worden bijgehouden.
Het beoordelen van deze drie factoren zal een cijfer onthullen voor je investering in sociale media. Zodra je al deze signalen hebt omgezet in kwantificeerbare gegevens, wordt je social media ROI direct beschikbaar!
Als je veel tijd of moeite hebt besteed aan social media-marketing, zul je waarschijnlijk weten dat zelfs dit een beetje een oversimplificatie is. Niet alle sociale media betrokkenheid is gelijk geschapen. Social media-experts kunnen deze indrukken verder verfijnen via meer geavanceerde marketingtechnieken zoals sales funnels en doelgroepsegmentatie.
Iemand die bereid is zich in te schrijven voor je mailinglijst om premium content zoals een white-paper te downloaden, is bijvoorbeeld eerder een gekwalificeerde lead. Sociale media gecombineerd met traditionele marketingexpertise is een krachtige combinatie, inderdaad!
De tijd nemen om de ROI van je sociale media te beoordelen is een investering op zich. Deze metingen helpen je om te zien waar je jouw tijd, geld, energie en middelen het beste aan kunt besteden. Ze zorgen er ook voor dat iedereen in jouw organisatie op één lijn zit.
Het meten van social media ROI combineert het beste van twee werelden – het traditionele en het innovatieve. Je bent klaar voor succes wanneer je begrijpt hoe je de krachtige tools die je tot jouw beschikking hebt, moet gebruiken.
Zoekt je hulp bij jouw digitale marketing?
Als een echte 21e eeuwse industrie evolueert social media marketing sneller dan andere disciplines. Dit betekent ook dat er elke dag krachtige nieuwe tools en vaardigheden opduiken.
Of je nu hulp zoekt bij het berekenen en volgen van de ROI van sociale media of een herontwerp van uw website of een SEO-audit, wij hebben alles wat u nodig hebt om u en uw merk te laten floreren. Neem vandaag nog contact met ons op als u vragen heeft of een afspraak wilt maken voor een consultatie!