Social media beheren klinkt eenvoudig maar kan best veel tijd in beslag nemen. Bij het beheer van social media kan je denken aan het bedenken, ontwerpen, en schrijven van de berichten. Ook is het van belang om regelmatig te posten zodat je doelgroep op de hoogte blijft van je. Daarom is het handig om gebruik te maken van een social media content planner. Dit voorkomt stress op het laatste moment en geeft je meer tijd om na te denken over wat je precies wilt overbrengen met je posts en op welke manier.
Facebook Business Meta content planner
Een Instagram of Facebook post heeft een zogenaamde ‘levensduur’. Hiermee kan je het ideale moment achterhalen om te posten op social media. Wanneer je het beste een bericht kan plaatsen is het moment wanneer je vorige social media bericht bijna geen nieuw bereik meer behaald. Posts op Instagram hebben gemiddeld genomen een levensduur van drie dagen. Dus drie keer posten per week is voldoende. Een post op Facebook heeft een levensduur van twee dagen, dus op de derde dag is weer posten de beste optie. Als je het posten van de berichten op social media zo goed mogelijk wilt inplannen dan is het ook voordelig om gebruik te maken van een social media content planner.
Een content planner is een handige tool om overzicht te krijgen in alles wat je plaatst op je social mediakanalen. Dit kan in een bestand van Excel, of je kunt zelf een template downloaden via verschillende sites. Maar tegenwoordig kan er ook gebruik gemaakt worden van de facebook business meta planner. Via deze tool van facebook kan je namelijk je berichten inplannen maar je kunt het ook automatisch laten plaatsen met deze tool. Via facebook business meta is er een mogelijkheid om de tool ‘planner’ aan te klikken. Wanneer je dit hebt gedaan krijg je een wekelijkse kalender te zien. Vervolgens kun jij zelf nadenken over welke post je op welk tijdstip en op welk kanaal je gaat plaatsen. Ook is het mogelijk om gelijk een bijschrift of tekst te schrijven onder je posts. Zo heb je gelijk je social media posts klaar en worden ze automatisch geplaatst op het tijdstip dat jij hebt geselecteerd. Het enige nadeel van het gebruik van facebook zijn content planner is dat je alleen Facebook en Instagram posts hiermee kan inplannen.
Hootsuite
Een andere tool is Hootsuite. Hootsuite biedt een overzichtelijk dashboard om je social media berichten in te plannen maar kan erg duur zijn. Er is nog wel een gratis abonnement waar je twee social media-accounts kan toevoegen en vijf berichten in kan plannen maar dat is natuurlijk niet zo veel.
Buffer
Buffer heeft een gratis abonnement, tot 3 accounts met een maximum van 15 ingeplande berichten. Via buffer is het zo dat een bericht op meerdere platformen plaatsen telt als een bericht. Ook buffer heeft een mooi dashboard en een aantal voordelen zoals een plaatsingsschema maken met tijden.
Heropost
Heropost is een uitgebreide planningstool. In heropost kan je elk social mediakanaal kwijt. Het mist wel een aantal voordelen vergeleken met buffer, Hootsuite of facebook meta business planner maar het heeft wel veel andere features, zoals bijvoorbeeld een hashtag generator.
Er zijn nog veel andere planningstools en templates maar in deze blog hebben wij de meest gebruikte beschreven. Wil jij meer informatie over social media planningstools? Of kan je wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met ons.
Kijk voor meer blogs op:
http://www.smoop.nl?