Vereenvoudigingen van Google Analytics-configuratie met Google Tag Manager

Google Analytics is een cruciaal onderdeel van de toolbox van elke online marketeer. Het verkrijgen van analysegegevens begint met een juiste installatie van de trackingcode. Gelukkig maakt Google Tag Manager dit proces eenvoudig, zelfs wanneer wijzigingen in de Analytics-code nodig zijn.

Met Google Tag Manager (GTM) kunt u Google Analytics-tracking implementeren zonder verdere code aan uw website toe te voegen. Uitgebreide configuratie-opties stellen u in staat om de setup aan te passen op basis van uw behoeften.

In dit artikel bespreek ik hoe u Google Analytics kunt instellen via GTM, samen met enkele tips voor aanpassing op basis van uw behoeften.

Een wereldwijde Google Analytics-tag installeren

Navigeer naar uw gewenste GTM-account en container. Selecteer ‘Een nieuwe tag toevoegen’ in het overzichtsscherm.

Klik vervolgens in het vak Tagconfiguratie om een ​​tagtype te kiezen. Selecteer ‘Google Analytics: Universal Analytics’

Laat de vervolgkeuzelijst ‘Tracktype’ ingesteld op ‘Paginaweergave’. Kies vervolgens ‘Nieuwe variabele’ onder ‘Google Analytics-instellingen’

Nu maakt u een variabele met uw unieke tracking-ID voor Google Analytics. Na een eenmalige configuratie kunt u deze variabele hergebruiken in toekomstige GA-tags. U kunt ook de instellingen voor de variabele aanpassen onder “Geavanceerde configuratie” of instellingen binnen een specifieke tag overschrijven door het vakje “Negerende instellingen inschakelen” aan te vinken.

Zoek uw tracking-ID (u kunt deze snel vinden door naar Trackinginfo> Trackingcode te gaan in het beheerdersgedeelte van uw GA-account) en deze in het betreffende veld in GTM te plakken. Geef de variabele een naam en sla hem op.

Ga nu terug naar het bewerken van uw tag en selecteer de GA-variabele die u hebt gemaakt.

Klik vervolgens in het gedeelte Triggering om te kiezen op welke pagina’s de tag moet worden weergegeven. Als u wereldwijd wilt implementeren waar uw GTM-code zich bevindt, selecteert u ‘Alle pagina’s’. Wijzigingen indienen om uw tag live te pushen.

Gebeurtenissen bijhouden

Evenementen zijn ongelooflijk nuttig in Google Analytics om interacties bij te houden die niet standaard worden geregistreerd. Sommige mogelijke acties zijn onder meer klikken op elementen binnen pagina’s, scrollactiviteit, bestandsdownloads, videoweergaven en formulierinzendingen.

Als u een evenement wilt activeren, kiest u ‘Evenement’ in de vervolgkeuzelijst ‘Tracktype’ wanneer u uw GA-tag maakt. Vul vervolgens de velden in met de juiste parameters voor uw evenement.

In dit voorbeeld houden we bijvoorbeeld een whitepaper-download bij. Onze velden omvatten:

  • Categorie: “Whitepaper”
  • Actie: “Downloaden”
  • Label: “Blue Whitepaper”

Let ook op de vervolgkeuzelijst Geen interactie. Standaard wordt, wanneer ingesteld op ‘False’, het evenement geteld als een interactie, wat betekent dat de sessie niet als een bounce wordt beschouwd als de gebruiker de bijbehorende actie voltooit. Als u deze vervolgkeuzelijst instelt op “True”, kan een gebruiker de actie voltooien, maar nog steeds tellen als een bounce als ze de pagina verlaten voordat ze iets anders doen.

Cross-domain tracking

Als u hetzelfde Google Analytics-account voor meerdere domeinen gebruikt, moet u cross-domein tracking inschakelen om ervoor te zorgen dat gebruikers correct worden gevolgd wanneer ze van het ene domein naar het andere gaan. Anders worden ze gezien als afzonderlijke bezoekers van elk domein.

Open eerst onder ‘Meer instellingen’ voor uw GA-variabele het gedeelte ‘In te stellen velden’. Typ “allowLinker” voor veldnaam en “true” voor waarde.

Klik vervolgens verder in de opties ‘Meer instellingen’ op de vervolgkeuzelijst ‘Cross-domein volgen’. Voer in het veld “Domeinen automatisch koppelen” alle domeinen in die u wilt bijhouden, gescheiden door komma’s.

Als u een formulier gebruikt dat een gebruiker naar een ander domein brengt bij verzending, wilt u ook ‘True’ kiezen in de vervolgkeuzelijst ‘Formulieren decoreren’.

Sla de variabele op en dien deze in om live te pushen. U zou nu uniforme rapportage over verschillende domeinen moeten zien, waardoor dubbele gebruikersaantallen worden geëlimineerd als dezelfde mensen meerdere sites bezoeken met uw GA-tag.

Verbeterde linktoeschrijving

Google biedt een handige Chrome-extensie Page Analytics, waarmee u klikgegevens voor koppelingen op uw site kunt visualiseren. U kunt zien hoeveel klikken op elke link hebben plaatsgevonden en welk percentage van het totale aantal klikken voor een pagina naar elk daarvan is gegaan.

Helaas telt dit rapportgroepen standaard samen voor alle links die naar dezelfde URL gaan. Als u dus naar dezelfde URL linkt vanuit zowel een navigatiebalk bovenaan als de voettekst van uw site, geeft elke link hetzelfde aantal klikken weer.

Gelukkig kunt u met een eenvoudige instellingsverandering onderscheid maken tussen klikken op verschillende elementen. Let bij het bewerken van uw Google Analytics-variabele op de optie ‘Meer instellingen’ hieronder waar u uw tracking-ID heeft ingevoerd.

Klik binnen de weergegeven opties op “Geavanceerde configuratie”. U ziet nu een vervolgkeuzelijst met de naam “Verbeterde koppelingstoewijzing inschakelen”. Selecteer hier “Waar”.

Nadat u deze wijziging heeft opgeslagen en gepubliceerd, ziet u nu unieke tellingen voor elke link in het rapport Pagina-analyse.

Conclusie

Google Tag Manager biedt een uitgebreide integratie met Google Analytics, waarmee u alles kunt configureren, van het installeren van de standaardcode tot geavanceerde volgscenario’s. Door Analytics in te stellen via GTM kunt u de code op uw site vereenvoudigen en eenvoudig toegang geven tot tweak-instellingen zonder ontwikkelingsupdates te vereisen. U kunt snel geavanceerde functies instellen, zoals tracking tussen domeinen.

Als u dit nog niet heeft gedaan, maakt u van GTM een onderdeel van uw workflow voor het instellen van Google Analytics-implementaties. Ontdek geavanceerde opties om naar behoefte aan te passen. U bespaart tijd en vermindert wrijving met ontwikkelaars.


De meningen in dit artikel zijn die van de gastauteur en niet noodzakelijk Search Engine Land. Medewerkers van auteurs worden hier vermeld..


Dit artikel is geschreven door Tim Jensen en vertaald van Search Engine Land

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?