SEO vs SEA: Wat is het verschil?

SEO en SEA

SEO en SEA zijn allebei belangrijke termen in de online marketing wereld. Maar wat is het verschil tussen deze twee? En hoe zet ik deze twee vormen van online marketing in? In dit artikel leggen we het je uit!

SEO en SEA

 

Zoekmachine marketing

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) worden allebei gezien als een vorm van Search Engine Marketing (SEM), zoekmachine marketing in het Nederlands. Zoekmachine marketing heeft als doel meer websitebezoekers te krijgen via zoekmachines zoals Google en Bing. Dit wordt gedaan met behulp van SEO en SEA. Maar wat is het verschil tussen deze twee?

Het verschil tussen SEO en SEA

Met SEO probeer je een website zo te optimaliseren dat deze organisch, dus zonder hulp van advertenties, bovenaan in Google en andere zoekmachines komt.

Met SEA betaal je Google en andere zoekmachines voor een eerste plek in de zoekresultaten met advertenties.

Het grootste verschil zit dus is het betalen voor een plek in zoekmachines en organisch een plek veroveren in zoekmachines.

 

Voorbeeld verschil SEA en SEO

In deze afbeelding hierboven zie je duidelijk het verschil tussen SEA en SEO in de zoekmachines. De advertenties staan boven de organische resultaten wat SEA een groot voordeel geef in het aantal kliks naar je website. Mensen die iets opzoeken op Google klikken namelijk negen van de tien keer op het bovenste resultaat.

Naast het feit dat je voor SEA betaald en voor SEO niet, zitten er ook verschillen in hoe je deze verschillende vormen van zoekmachine marketing toepast:

SEA wordt geregeld vanuit Google Ads, het advertentie programma van Google. In dit programma kan je campagnes opzetten waarin je advertenties maakt voor verschillende zoekwoorden waarvoor je bovenaan in Google wilt staan. Je kunt vervolgens een bod uitbrengen op deze verschillende zoekwoorden en wanneer je meer biedt dan je concurrent sta je boven je concurrent in Google. (In de praktijk hangt je advertentie plek ook af van andere factoren waar we in dit artikel niet verder op in gaan vanwege de uitgebreide uitleg die hiervoor nodig is.) Wat er wordt betaald voor een zoekwoord verschilt per woord en sector. Google werkt namelijk met een vraag en aanbod systeem waardoor termen met meer concurrentie duurder zijn dan termen met minder concurrentie.

In principe is SEA een oplossing voor de korte termijn. Je kunt binnen een uur je eigen advertentie online zetten en bovenaan staan voor de term waar jij voor betaald. Wanneer je de advertentie uitzet zal je positie ook gelijk verdwijnen.

Voor SEO werk je niet met een programma van Google om hoger in de organische zoekresultaten te komen. SEO hangt af van de techniek van je website, de content op je website en de autoriteit van je website. Hoe beter jouw website ervoor staat op deze drie punten hoe hoger jouw website zal voorkomen in de zoekresultaten.

SEO in lange termijn strategie. Het kost tijd voordat jouw website een autoriteit is geworden en goede posities claimt in de zoekresultaten. Wanneer dit na verloop van tijd wel gebeurd zal je deze positie wel voor een langere tijd vast houden. Je verovert als het waren echt een vaste plek in Google en deze zal je dan ook voor een lange tijd houden zonder hiervoor te betalen.

 

Voor en nadelen SEA

Er zitten zowel voor als nadelen aan SEA. Hieronder benoemen we een aantal van deze voor- en nadelen waar je rekening mee moet houden.

Voordelen:

  • Snel een hoge positie.
  • Meer website kliks.
  • Meer informatie over je websitebezoekers.

 

Nadelen:

  • Positie is gelijk weg als je advertentie wordt uitgezet.
  • Hoge kosten.
  • Opzetten van de advertenties kost veel tijd.

 

Voor en nadelen SEO

Ook aan SEO zitten een aantal voor- en nadelen. De belangrijkste benoemen we hieronder.

Voordelen:

  • Bovenaan in zoekmachines zonder advertenties.
  • Langdurige top positie.
  • Meer websitebezoekers.

 

Nadelen:

  • Duurt lang voordat je een goede positie hebt.
  • Het schrijven van SEO teksten kost veel tijd.

Hulp nodig bij
online marketing?