SEO voor mobiel: de ultieme gids

mobiele SEO

We zijn verslaafd aan onze smartphones. Voor veel mensen is de smartphone het eerste wat ze controleren als ze ’s ochtends uit bed komen en het laatste waar ze naar kijken voordat ze gaan slapen. Mensen gebruiken ze vandaag de dag voor alles – het is enorm geworden! Mobiele telefoons hebben ons leven drastisch veranderd, de manier waarop we het web gebruiken en daarom is het SEO verschoven. Mobiele SEO helpt u om klanten te bereiken en hun behoeften te bevredigen terwijl u geniet van de ontmoeting. Deze gids voor mobiele SEO vertelt u alles wat u moet weten om de perfecte mobiele ervaring te bieden.

Mobiele SEO gaat over het leveren van een uitzonderlijke ervaring aan de bezoekers van uw mobiele site. Het gaat om het snel en probleemloos laden van uw mobiele site en het presenteren van stellaire content die overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker. In de moderne mobiele eerste wereld is het ongelooflijk belangrijk om een perfecte mobiele site te krijgen.

Waarom is mobiele SEO zo belangrijk?

Mobiele SEO is cruciaal omdat het u helpt uw eigen klanten te bereiken op de ideale plaats op het ideale moment en hen ook de beste ontmoeting te geven. Mobiel verkeer heeft het verkeer overschaduwd. Elke dag ontdekken steeds meer mensen de enorme voordelen van de smartphone. Ons hele leven zit in deze apparaten — het is bijna eng om te zien hoe gehecht we zijn geraakt aan onze telefoons. Veel mannen en vrouwen noemen het een verlengstuk van zichzelf en iets waar ze niet zonder kunnen. Om deze mensen te bereiken wil je een cellulaire SEO strategie.

Mobiel betekent niet noodzakelijkerwijs on-the-go. Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak het dichtstbijzijnde apparaat pakken om snel en vaker iets op te zoeken, namelijk hun smartphone. In plaats daarvan gebruiken ze het om zich te informeren over producten voordat ze de keuze maken om iets te kopen, wanneer dan ook, op welke locatie dan ook. Volgens onderzoek van Google hebben smartphone-gebruikers een hogere aankoopintentie dan gebruikers. Ze zijn gefocust en bereid om te kopen. Het is de taak om er te zijn als ze op zoek zijn naar uw diensten of producten.

Het is gemakkelijk om mobiele SEO te zien in termen van het oplossen van technische problemen of inhoudelijke problemen, maar het is ook heel erg een gebruikerservaring en branding ding. Het krijgen van een vreselijke ervaring uit een nieuwe op een mobiele telefoon kan een potentiële klant voor altijd afschrikken. Het aanbieden van een fantastische ervaring verhoogt de kans dat klanten uw merk aanbevelen.

De invloed ervan

Volgens Google onderzoek, kunnen negatieve cellulaire ervaringen uw brandMobile SEO vs. Desktop SEO werkelijk kwetsen.

Er is nogal wat verschil tussen achtergrondSEO en mobiele SEO, maar de doelen zijn vaak vergelijkbaar. Drie belangrijke thema’s zijn nog steeds van toepassing: focus op functionaliteit, gebruikerservaring en artikelen. Bij desktop SEO richt je je vaak meer op het grote publiek, terwijl mobiele SEO meer aandacht heeft voor de buurt.

Wat wel anders is, zijn de resultaten die je krijgt op cellulair versus desktop. Voor precies dezelfde zoekopdracht kunnen er verschillende resultaten verschijnen, afhankelijk van het apparaat dat u gebruikt. Bovendien zijn er verschillende elementen die de mobiele zoekresultaten beïnvloeden, zoals de plaats waar u zich bevindt. Dit betekent dat het verkrijgen van een fantastische positie voor uw goederen of artikelen op de desktop niet hetzelfde resultaat op cellulair garandeert. Wanneer u uw prestaties op mobiel beoordeelt, let dan altijd op de resultaten van de mobiele zoekopdrachten.

Daarnaast is het altijd een goed idee om regelmatig te controleren wat Google doet op mobiel, in het algemeen, maar vooral in uw niche. Google blijft streven naar zogenaamde rijke resultaten – vaak gevoed door geordende data – en deze zijn prominenter aanwezig op mobiel. Denk eraan: de jacht op vluchten, evenementen, taken, video’s, muziek, goederen en zelfs eenvoudige details zullen een rijk resultaat van Google activeren. We gaan nog veel meer van dit zien gebeuren.

Google’s mobile-first-indicator is live

Het belang van cellulaire SEO wordt duidelijk gemaakt door Google’s verklaring van 2016 over de mobiele-eerste-indicator. In juli 2019 is Google overgestapt op de mobile-first index. Voor de allereerste keer zal Google de ranglijst bepalen op basis van het kaliber van de mobiele versie van de website in plaats van de desktopversie.

Als dat zo is, krijg je een betere ranking. Als dat niet het geval is, zullen andere websites een hogere ranking krijgen en kan het zijn dat je verliest. Zelfs als je je niet richt op mobiel zal je toch beoordeeld worden door je mobiele site, dus nu is het tijd om het te doen.

“De “Speed Update” past dezelfde standaard toe op alle pagina’s, ongeacht de technologie die gebruikt is om de pagina op te bouwen. De bedoeling van de zoekopdracht is nog steeds een zeer sterk signaal, dus een trage pagina kan nog steeds hoog scoren als het grote, relevante inhoud is”.

Controleer Search Console om precies te zien wat Google gebruikte om uw pagina’s te crawlen…

Dingen zijn veranderd

Op dit moment maakt Google gebruik van mobile-first indexering bij het beoordelen van nieuwe sites. Sites die het kent, worden nog steeds per site geëvalueerd om te zien of ze geschikt zijn om toe te voegen. Om Google het correct te laten ontdekken en begrijpen, moet u uw mobiele site kruipbaar houden door alle waarschijnlijke obstakels te nemen, zoals het slecht laden van scripts in plaats van het blokkeren van spullen op uw robots.txt. Bovendien moet het bliksemsnel laden in het geval dat u goed geïndexeerd wilt worden.

Google’s Gary Illyes schreef een blogpost met een aantal zaken die je moet regelen voor de mobile-first index. Deze omvatten het aanbieden van dezelfde geweldige inhoud op zowel de desktop als de mobiele website, het investeren in gestructureerde gegevens, het verstrekken van de juiste meta-informatie, het controleren van uw hreflang-opstelling en ervoor zorgen dat uw servers de grotere crawl rate aankunnen.

Laptop of mobiel?

U kunt niet langer minder informatie presenteren op uw mobiele website dan op uw eigen desktop site. Uw content moet op beide vlakken identiek zijn, aangezien u alleen op basis van de info op uw mobiele pagina zal rangschikken. Verberg geen dingen! Michiel schreef een bericht over de zogenaamde mobiele pariteit. Of, zoals voormalig Googler Maile Ohye ons vertelde tijdens een interview:

“Boost” voor de mobile-first index, zorg ervoor dat wat je functioneert naar cellulaire gebruikers is dat de versie van de inhoud die je nodig zou hebben Google te indexeren, niet een opgefokte versie, of zelfs een variant die later wordt bijgewerkt dan de desktopcomputer, of per variant die doorverwijst naar de cellulaire homepage.”

Maile Ohye
Vergeet niet om Google te informeren dat uw website mobiel vriendelijk is. U kunt een viewport statement toevoegen – als u gebruik maakt van responsive design – of een Vary header bij het gebruik van lively serving. Daarover later meer – of in de documentatie van Google’s programmeur.

Hoe kan ik mobiele SEO verbeteren?

Mobiele SEO is — zoals routine SEO — alles over het maken van bepaalde uw website is crawlable en vindbaar. Ook heeft u topkwaliteit prestaties, geweldige content en een perfecte UX nodig. Om het te krijgen moet u begrijpen hoe uw website op dit moment presteert en wat uw bezoekers op dit moment doen. Zullen mensen bijvoorbeeld dezelfde zoekwoorden gebruiken op mobiel om u te vinden? Mensen veranderen vaak hoe ze eruit zien tijdens het gebruik van een mobiel apparaat. En wat wilt u dat mensen precies doen? Aanbieden om te browsen naar de dichtstbijzijnde Whole Foods is minder dan ideaal als je eenmaal op een desktop machine zit. Het is echter wel heel zinvol op uw smartphone.

Mobiele SEO-tools

De zoekprogramma’s zijn mythisch en een grote hulp als u wilt weten hoe uw website presteert in de zoekresultaten. Met behulp van de functie Lookup Analytics is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien hoe desktop- en mobiele gebruikers woorden gebruiken om te krijgen wat ze nodig hebben. Bent u gericht op de juiste woorden? Moet u zich op iets anders concentreren?

Er is een handige tool voor dit in de Search Console: URL Inspectie. Met deze tool kunt u zien hoe Googlebot uw content ziet en verlaat. Nadat het scherm niet is uitgelijnd met de fouten in de toollijsten, heeft u werk te doen.

Met Search Console kunt u beoordelen hoe Google uw mobiele site ziet

Mobiel inzetbaar instrument

Het andere kenmerk van de Google Search Console, dat uw leven gemakkelijker maakt, is uw Mobile Usability tool. Deze tool controleert uw website en presenteert een overzicht van berichten en pagina’s die niet voldoen aan de mobiele-vriendelijke regels van Google. Dit is een geweldige manier om te beginnen met het verbeteren van uw mobiele SEO.

Andere instrumenten
Lees : Google Search Console: Zoek look
Lees meer: DOE-HET-ZELF: Bestudeer uw mobiele website

Mobiele SEO ontwerpt voor de prestaties

Het nummer één ding waar u zich op moet richten als u probeert om cellulaire SEO te verbeteren is functionaliteit. De prestaties komen bijna volledig neer op de snelheid van de website. Het is een no-brainer: hoe sneller uw website is, hoe moeilijker uw bezoekers zullen zijn. Het is bekend dat een website in een paar seconden moet laden, anders zal uw verkeer het snel opgeven en ergens anders heen gaan. Als je dit mengt met het feit dat websites alleen maar groter worden, is het duidelijk dat je je baan kwijt bent.

Je kunt beter aan de slag gaan met de laadtijd van die pagina

Het optimaliseren van de werking is echter een continu proces. Uw site zal nooit snel genoeg zijn, want er is altijd meer dat u kunt verbeteren – en dat is prima. Door goed in de gaten te houden hoe uw mobiele site presteert, kunt u snel elke kans om het te verbeteren aangrijpen. Google houdt van snelle websites, en uw klanten ook.

Reactief ontwerp vs. levendige bediening. apart domein

Tijdens het maken van uw mobiele website heeft u drie opties: een responsieve lay-out, dynamische bediening of een aparte website op een subdomein. Google geeft de voorkeur aan een responsieve lay-out omdat u slechts één website hebt die zich aanpast aan het apparaat waarop hij wordt gebruikt. Er is slechts 1 codebasis, dus het onderhoud is eenvoudig. Gebaseerd op Google, zal het gebruik van responsive design uw site in aanmerking laten komen voor verbetering in de nieuwe mobile-first index. Laat Google altijd weten dat uw site mobiel-vriendelijk is door de meta name=”viewport” verklaring toe te voegen in de geest van uw bestanden.

Het maakt gebruik van server-side technologieën om een andere versie van uw site aan mobiele gebruikers te serveren, afhankelijk van de manier waarop zij uw website benaderen. De URL blijft hetzelfde, maar de verzonden documenten zijn totaal verschillend. U moet de Vary header meenemen om Google uw website te laten crawlen. Op deze manier weet Google direct dat het mobiel-geoptimaliseerde documenten van ergens anders krijgt.
Variëren: Gebruikers-Agent
De derde oplossing is een aparte mobiele site op een andere URL – meestal een m. domeinnaam – ook met een andere inhoud. Google ondersteunt deze methode, maar alleen als u de juiste verbindingen maakt tussen uw gewone desktop en het domein. Gebruik rel=”alternatief” en rel=”canoniek” om Google te vertellen hoe deze pagina’s verbonden zijn. Meer over deze verschillende types en de manier waarop Google ze gebruikt op die Developerspagina. Of u kunt onze rel=”canonieke” ultieme handleiding lezen.

Verbeter de snelheid van uw mobiele website

Een van de belangrijkste aspecten van mobiele SEO is het verbeteren van de snelheid van de website. PageSpeed Insights laat u precies zien hoe snel uw website laadt op zowel desktop als mobiel. Het suggereert ook prestatie verbeterende verbeteringen. Gebruik dit naast de Developer Tools in het Speed Report in Hunt Console om te zien hoe uw website zijn inhoud weergeeft.

De twee belangrijkste dingen waar PageSpeed Insights naar kijkt:

FCP (originele inhoudelijke verf): De eerste inhoudelijke verflaag ontstaat wanneer het eerste element van een opgevraagde pagina op het scherm verschijnt. Dit geeft de gebruiker de bevestiging dat de pagina daadwerkelijk wordt geladen.
FID (first input delay): de allereerste invoervertraging is de tijd tussen de eerste interactie van een individu met een component op de gevraagde pagina en de reactie van de browser op die invoer. Hoe snel uw pagina op de invoer reageert, is van groot belang om snel te kunnen reageren.
Typ uw URL in en Insights geeft u twee scores: een voor cellulair en u voor desktop. Deze kunnen verschillen. Oranje betekent een gemiddelde functionaliteit en groen is geweldig. Het geeft u suggesties voor het verbeteren van de prestaties van uw website. Volg deze suggesties op en u bent op de goede weg.

Ik hoor u denken:

Nou, denk er nog eens over na. Een combinatie van variabelen kan uw mobiele site veel schade toebrengen. Zoek een slechte hostingprovider, installeer WordPress op een waardeloos shared hosting platform, activeer dertig plugins en upload honderd niet-geoptimaliseerde afbeeldingen naar uw blog en u gaat slecht scoren. Deze zaken kunnen echter gemakkelijk worden opgelost.

Wat kunt u doen om de snelheid van uw website te verbeteren?

  • Optimaliseer de graphics en gebruik minder foto’s
  • Investeer in kwaliteitsvolle hosting
  • Update PHP-variant naar PHP7
  • Houd uw omleidingen in toom
  • Vastzetten van het blokkeren van de inhoud boven de vouw
  • Prioriteit geven aan zichtbare inhoud
  • Boost en minify CSS, HTML en JavaScript
  • Cache uw middelen
  • Gebruik een CDN
  • Maak de overgang naar HTTP/2
  • Update voor HTTPS
  • Minder bronnen zoals JavaScript-bibliotheken laden
  • Minder advertentieservers laden
  • Boost server responstijd
  • Bij het verbeteren van de snelheid van uw webpagina moet u zich altijd afvragen of u deze middelen, bibliotheken, afbeeldingen, plugins, themafuncties enzovoort nodig hebt.

 

Overweeg de uitvoering van AMP

Het door Google geleide open source streven AMP, oftewel Accelerated Mobile Pages, heeft één doel: het zo snel mogelijk laden van uw pagina’s. Het is echter een controversiële technologie, maar omdat Google hier zo hard aan werkt, zal het steeds moeilijker worden om zonder te doen.

In het begin werd AMP gebruikt op statische berichten, zoals blogs of nieuwsartikelen, die geen interactie van de gebruiker vereisten. Voor e-commerce doeleinden en andere dynamische soorten pagina’s kwam AMP te kort — voor een jaar of wat, dat wil zeggen. Nu, is AMP efficià “nt bij het bevrijden van canonieke plaatsen, met meer te komen. Kijk naar wat AMP kan doen voor uw site en hoe u het zou kunnen implementeren. Niet elke website wil het, maar degenen die het wel willen, kunnen er veel baat bij hebben.

Progressieve Webprogramma’s (PWA)

PWA’s bieden een andere methode om zich te richten op mobiele gebruikers. Een vooruitstrevende webapplicatie is een alles-in-één oplossing die werkt op alle apparaten, voor alle gebruikers. Het is de ideale cross-over tussen de app-wereld en de internetwereld. De internetapp werkt als een programma, zonder de noodzaak om het af te drukken in een programmawinkel. PWA’s combineren de load rates van cellulaire sites met de beste functionaliteit van een native app. Als het goed gedaan wordt, kan een goede PWA gebruikers voor de gek houden om te geloven dat ze een native programma gebruiken. Google heeft een must-read blog artikel als u wilt weten hoe u indexeerbare PWA’s kunt maken.

Vanwege technologieën zoals servicemedewerkers kan de browser veel meer doen op de achtergrond, terwijl de voorkant in real-time wordt bijgewerkt. Dit maakt het een goed alternatief als je een programma nodig hebt, maar de kosten niet kan rechtvaardigen. Er zal veel gebeuren met innovatieve webapps over een paar jaar. Elke belangrijke browser – zowel desktop als mobiel – ondersteunt nu servicemedewerkers, ook Apple’s Safari op MacOS en iOS.

Focus op gebruikersexpertise

Naast het feit dat uw mobiele site snel te vinden is en bliksemsnel, moet uw mobiele site een prettige gebruikerservaring opleveren. Bepaal welke gemeenschappelijke activiteiten uw klanten op uw website hebben. Probeer eventuele barrières weg te nemen en zorg ervoor dat klanten hun doelen direct kunnen bereiken. Er is veel waar u aan moet denken bij het optimaliseren van de consumentenervaring.

Allereerst: vergeet uw klant niet!
Maak uw mobiele site nuttig en aangenaam
Fixeer uw lettergrootte: uw typografie moet topnotch zijn.
Zorg voor voldoende ruimte tussen de aanklikbare componenten.
Maak uw submenu aanklikbaar, zodat gebruikers niet automatisch naar huis terugkeren in plaats van naar het submenu.
Zet je telefoonnummer op de site en maak het leesbaar. Op deze manier kunnen mensen je bellen wanneer ze zaken willen doen.
Maak geen gebruikers knijpen en zoomen om te bekijken — en gebruik uw poort.
Zorg ervoor dat de knoppen groot genoeg  zijn voor de vingers.
Maak uw soorten vast: slechte formulieren zijn onbruikbaar op mobiel.
Snijd de rommel door.
Test, repareer en test!
Lees : 10 manieren om mobiele UX te verbeteren”.

Optimaliseren voor lokale zoekopdrachten

Terwijl we onze smartphones veel gebruiken in onze huizen, worden deze apparaten nuttiger als we onderweg zijn. Google ontdekte dat 76% van de mensen die naar iets in de buurt zochten, in één dag een gerelateerd bedrijf bezochten. 28 procent van deze bezoeken veroorzaakte een verkoop.

Om aan die lokale vraag tegemoet te komen, of zo dicht bij mij in de buurt jaagt, zul je in je eigen lokale SEO moeten werken. Lokale zoekresultaten kunnen er heel anders uitzien dan bij routinematige bureaubladzoekopdrachten, dus je moet weten wat je moet targeten en hoe je het moet richten.

Stel lokaal georiënteerde artikelen samen: Het is een van de beste dingen die je kunt doen om lokale rankings te verbeteren.
Construeer lokale verbindingen: Vraag, en gij zult ontvangen.
Google My Business: Schrijf je in en vul je gegevens in. Hier kunt u onder andere uw NAP-gegevens bijhouden, reageren op reviews en foto’s uploaden.
Recensies: Vraag uw klanten om beoordelingen, markeer ze met behulp van georganiseerde informatie en presenteer ze op een specifieke pagina op uw website. Dit doet wonderen.
Schema.org: Voeg gestructureerde info in voor NAP-details, goederen, reviews, etc. en u krijgt mobiele rijke zoekresultaten zoals rijke kaarten of carrousels.
Contactgegevens: zorg ervoor dat uw contactgegevens voortdurend correct en actueel zijn. Anders, repareer het.
Yoast Lokale SEO voor WordPress plugin: Deze plugin kan veel van het harde lokale SEO werk voor u doen.

Fijnafstemming van uw mobiele artikelen

Smartphone displays zijn klein. Gebruikers moeten eindeloos kunnen scrollen. Tekst op een mobiel scherm heeft de mogelijkheid om elke webdesigner hoofdpijn te bezorgen. Echter, het ontwerp – en het gebruik – van tekst is van cruciaal belang voor het bereiken van uw site. Als uw website onleesbaar is of gewoon vreselijk, zullen de mensen uw 1.000-word post niet lezen. Hel, misschien niet uw 100-woord samenvatting. Herstel uw typografie.

Mensen lezen veel op hun telefoon, maar je moet het zo eenvoudig mogelijk maken. Bovendien moet je er zeker van zijn dat je materiaal goed is.

Composeer voor het kleine display

Houd altijd de beperkingen van het kleine scherm in gedachten bij het maken of bewerken van inhoud. Gebruik niet te veel lange zinnen, houd uw alinea’s tot ongeveer vier zinnen en splits de tekst op met behulp van opsommingstekens, koppen en lijsten. Er is niets ontmoedigender voor uw bezoeker dan een massief blok ongeformatteerde tekst. Controleer uw artikelen op een smartphone om te zien hoe deze verschijnen en zoek naar manieren om deze te verbeteren.

 

Betere metabeschrijvingen en titels samenstellen

Google toont minder info in de onderzoeksresultaten op mobiel dan op een desktop. Denk daar maar eens over na als u uw artikelen en pagina’s optimaliseert. Op deze manier kunt u de verschillen tussen de twee vergelijken en de grote middenweg vinden.

 

Als je aan je eigen artikelen werkt, moet je rekening houden met het aankomende grote ding: stemmen zoeken. Ja, het is al een tijdje geleden, maar met de introductie van Apple’s Siri, Amazon’s Alexa en Google’s Home assistant gaat het snel. Een groeiend aantal mensen gebruikt hun stem om taken op het internet uit te voeren, samen met uw content moet u de antwoorden geven. Als je dat goed doet, kun je twee vliegen in een klap slaan: je reageert niet alleen op vragen van mobiele gebruikers, maar het kan ook leiden tot zogenaamde ‘featured snippets’ of antwoordvakjes bij het zoeken op de desktop. Het krijgen van een featured snippet garandeert bijna dat uw artikelen een goed antwoord zijn voor assistenten. Nieuwsgierig naar wat de kracht is van conversatieonderzoek?

Om u voor te bereiden op voice hunt, moet u een goede blik werpen op uw huidige inhoud. Vraag jezelf af, geeft het antwoord op elke vraag die een gebruiker zou kunnen hebben? Zo niet, verander het dan. Bepaal welke vragen mensen gebruiken om uw content te lokaliseren en te optimaliseren. Gebruik Google’s autofill of bronnen zoals Response the Public om tips te ontdekken voor vragen om te beantwoorden.

Structured data toepassen op uw mobiele website

Gestructureerde gegevens zijn sexy. Gestructureerde informatie maakt het voor zoekmachines duidelijk wat alle verschillende onderdelen van uw site precies inhouden. Als het goed gedaan wordt, kunnen zoekmachines deze gegevens gebruiken om u gemarkeerde zoekresultaten aan te bieden, die bekend staan als rijke resultaten of rijke snippets. Op deze manier onderscheidt uw website zich direct van de massa, wat kan leiden tot een hogere doorklikratio.

Gestructureerde data maakt veel nieuwe manieren mogelijk om de zoekresultaten te presenteren. De rijke gevolgen die we vroeger kenden als rijke kaarten, gebruiken bijvoorbeeld gegevens die u kunt gebruiken om uw mobiele website te vergroten. Het resultaat is een fragment dat mobiel geoptimaliseerd is en zeer aantrekkelijk is om te klikken. Aangezien Google zwaar investeert in het verbeteren en uitbreiden van het soort rijke resultaten, kan het zijn dat dit je kaartje voor een betere zichtbaarheid is. Poging om die gekenmerkte fragmenten te vinden!

Gestructureerde data is een van de belangrijkste onderwerpen om je gedachten te verzetten. Zie onze gestructureerde data klasse voor een eenvoudige methode om te begrijpen hoe u gestructureerde data kunt opnemen in uw cellulaire site.

Een cellulair hoe te laden resultaat

Het toevoegen van Schema aan een website is ooit een worsteling geweest — maar nu niet meer! De populaire plugin voor zoekmachineoptimalisatie voegt automatisch een uitgebreide lijst van gestructureerde gegevensbezittingen van Schema toe aan uw website. Deze grafiek maakt het voor een zoekmachine ongelofelijk eenvoudig om de werkelijke betekenis van uw website te begrijpen. Dat is nog niet alles, want de gratis Yoast SEO gestructureerde data content blokken maken van de WordPress blok editor een handig hulpmiddel om FAQ pagina’s en how-to content te maken — met bloktypen die nog moeten komen. Beide Schemaformulieren hebben een relatief eenvoudig te krijgen rijk resultaat op cellulair verbonden ook.

Hulp nodig bij
online marketing?