Het schrijven van een blogbericht kan een uitdaging zijn. Het is hard werken, maar daarna ben je waarschijnlijk trots op wat je hebt gecreëerd. Je gaat toch nooit die mooie artikelen weggooien? Maar wat moet je doen met blogposts die echt, echt oud zijn? Moet je die allemaal houden?
In deze blogpost leg ik uit waarom je niet al je oude inhoud kunt bewaren. Ook leg ik uit wat voor soort inhoud je op je site moet bewaren en welke soorten artikelen je moet verwijderen.
Waarom u niet al uw inhoud kunt bewaren
Zelfs als je inhoud echt geweldig is, moet je nog wat schoonmaken. Anders heb je je eigen kansen om in Google te worden gerangschikt gekwetst. U ziet, er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen in de zoekresultatenpagina’s van Google. Google toont slechts 1 of 2 resultaten van hetzelfde domein in de zoekresultaten voor een specifieke zoekopdracht. Als u een domein met een hoge autoriteit bent, komt u misschien weg met drie resultaten.
Als u 3 artikelen heeft geschreven die zich richten op dezelfde – of zeer vergelijkbare – trefwoorden, concurreert u met uzelf voor die beperkte plaatsen in de zoekresultaten. Je zal Google in de war brengen. Daarom kan je niet eindeloos bloggen over dezelfde inhoud en het laten liggen. Je moet wat content management doen.
Updaten, verwijderen of samenvoegen?
Er zijn drie dingen die je kunt doen met oude inhoud. Je kunt het houden, je kunt het verwijderen of je kunt het samenvoegen. Weet je niet zeker wat je moet doen? Het hangt allemaal af van je inhoud.
Waardevolle inhoud updaten
Is een artikel nog steeds zeer waardevol? Krijgt het veel verkeer van Google? Is de post nog steeds in lijn met uw site en uw bedrijf? Oude inhoud die nog steeds zeer waardevol is, moet natuurlijk op uw website blijven staan. Zorg er wel voor dat deze inhoud regelmatig wordt bijgewerkt. Uw belangrijkste artikelen mogen nooit verouderde informatie bevatten. Het instellen van herinneringen voor uzelf om die evergreens af en toe bij te werken is een goede manier om ervoor te zorgen dat uw inhoud altijd up-to-date is. Dit is de manier hoe Albagora het ook doet, zij zijn een copywriting agency met ruime ervaring op dit gebied.
Los het op met de juiste structuur
Het houden van content op uw website brengt wel een prijs met zich mee, zeker als u veel over soortgelijke onderwerpen schrijft. Zorg ervoor dat u enige structuur en hiërarchie aan uw website toevoegt. Als een van uw pagina’s of berichten veel belangrijker is dan de andere, moet u deze als zodanig behandelen. Plaats die belangrijke pagina hoger in uw hiërarchie. Link van minder belangrijke pagina’s naar uw belangrijkste pagina. Zo vertelt u Google met welk artikel u het hoogst wilt scoren en kunt u beide artikelen behouden.
Verouderde inhoud verwijderen (en redirecten)
Is een artikel verouderd? Bevat het ongeldige informatie? Bevat het informatie die niet langer nuttig is? Zo nu en dan schrijf je over een aankomend evenement of kondig je iets nieuws aan. Na verloop van tijd zijn deze artikelen zo goed als nutteloos. Dit soort artikelen dient u te verwijderen. Zorg er wel voor dat je het artikel doorverwijst naar iets dergelijks (of naar de homepage als je geen alternatief kunt vinden).
Weet u niet zeker hoe u een redirect moet maken? En wilt u deze taak niet toevoegen aan de eindeloze to-do lijst van uw ontwikkelaar? Haal dan Yoast SEO Premium! Omleiden is nog nooit zo eenvoudig geweest. Wanneer je een bericht verwijdert of een URL wijzigt, zal het je zelfs vragen waar je het naartoe moet doorsturen!
Inhoud samenvoegen
Heeft u meerdere artikelen over hetzelfde onderwerp geschreven? Zijn ze ongeveer hetzelfde? Zijn ze gerangschikt voor dezelfde onderwerpen? Dit soort artikelen moeten worden samengevoegd. Maak één echt geweldig artikel van de twee (of drie) die je hebt geschreven. Verwijder dan de oude artikelen (maar vergeet niet om ze om te leiden). Ik zou het nieuwe samengevoegde artikel schrijven op de URL die het meeste verkeer van Google trok.
Herstel uw bijgewerkte inhoud
Het updaten en samenvoegen van je oude blogberichten is nooit een verspilling van tijd. Maar als je echt de vruchten wilt plukken van je opgeknapte inhoud kun je het opnieuw publiceren op je blog, het opnieuw posten op je sociale kanalen en het vermelden in je nieuwsbrief. Op deze manier zorgt u ervoor dat uw inhoud niet wordt vergeten en trekt u waarschijnlijk zelfs nieuwe bezoekers naar uw site.
Als u kleine wijzigingen aanbrengt in een recent artikel kunt u ervoor kiezen om gewoon op de knop Update te drukken. In WordPress zal dan de Last-Modified datum veranderen, maar de Publish datum zal hetzelfde blijven. Wanneer u de inhoud volledig heeft samengevoegd of herschreven kunt u ervoor kiezen om ook de Publish date te wijzigen. Op die manier komt uw bericht weer boven op uw blog te staan. Deel het ook op uw andere marketingkanalen en het zal zeker de aandacht krijgen die het verdient!
Als u dat laatste doet, vergeet dan niet de oude commentaren op het artikel te verwijderen! Het kan vreemd zijn om een artikel met 5 jaar oud commentaar verderop op de pagina te publiceren.
Conclusie: doorgaan met opruimen
Het controleren, updaten, structureren en verwijderen van oude inhoud moet deel uitmaken van een proces. Net zoals je af en toe je keukenkast moet opruimen, moet je ook je oude inhoud opruimen. Naarmate je site groeit, moet je de inhoud opschonen en de structuur onderhouden. Dit moet echt een kernelement zijn in elke SEO-strategie.