Tijdens de coronavirus pandemie zijn veel organisaties financieel afhankelijk van geworden van online donaties, giftes en collecte.
Een kerk kan bijvoorbeeld alleen overleven doordat ze een gift krijgen of de collectes die ze ophalen. Tijdens Covid-19 hebben we gezien dat er veel online gebeurd. De kerk die normaal rondgaat met een collectezak tijdens een zondagsdienst vraagt nu een collecte online aan. Hierdoor is er een grote vraag gekomen naar donatie software in Nederland.
Meer dan 30,000 organisaties uit 25 landen gebruiken Donorbox als donatie software voor fondsenwerving online. Voor Nederland zijn er speciale integraties zoals een Ideal donatie link.
Wat is de toegevoegde waarde van een Donatie link?
Donorbox heeft het makkelijk gemaakt voor alle non profits om te kunnen overleven in deze Coronavirus situatie, UIteraard zijn er vele concurrenten die Ideal betalingsopties mogelijk maken. Deze zijn met name alleen een online payment gatweway zoals we dat noemen. Donorbox richt zich alleen op Non profits en heeft hier een mooie dashboard voor gemaakt. Bijvoorbeeld een Non Profit dierenbescherming kan een campagne per dier opzetten. Ook kan je makkelijk zien hoeveel je opgehaald hebt en zelfs integreren met Mailchimp zodat je ook een nieuwsbrief kan sturen naar de donateur. Alle integraties van Donorbox maakt het mogelijk om volledig digitaal operationeel te zijn. Hierdoor haal je sneller en meer donaties op waardoor de Non Profit organisatie beter zal blijven draaien.
3 Tips om te overleven tijdens Covid 19
1. Branding is key
Vooral tijdens Covid-19 is het belangrijk dat je de Non Profit laat zien aan je gebruikers, het publiek. Maak duidelijke nieuwsbrieven en communiceer vooral. We zien dat vooral nu veel organisaties een logo veranderen, extra blog artikelen maken. Informatie verschaffen en duidelijkheid is belangrijk. Zorg ook dat je snel op vragen kan reageren en mensen probeert verder te helpen. Mensen kunnen in paniek zijn en willen graag snel een reactie.
2. Automatiseren.
Een leuk voorbeeld is een kapper. Eindelijk kunnen er weer afspraken gemaakt worden en voor een Profit organisatie is automatisatie dus ook erg belangrijk. Iemand wilt online een afspraak kunnen maken en meteen een bevestiging email ontvangen. Ook voor Non Profit organisaties is het steeds belangrijker dat men vanuit de luie stoel, op de telefoon een donatie kan maken. Gebruiksvriendelijkheid wordt dus steeds belangrijker. Hierdoor hebben wij een donatieformulier zo duidelijk mogelijk gemaakt. Wie, wat en waarom moet meteen duidelijk zijn.
3. Toegevoegde waarde leveren
Wij als Nederlanders vinden het belangrijk om te zien waar ons geld naartoe gaat en wat we ervoor krijgen. Daarom adviseren we ook om duidelijk te vermelden wat er met de donaties gedaan wordt. Het klinkt logisch maar op veel websites zijn we dat dit niet het geval is. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke stappen en bulletpoints met kleuren zodat het mensen aanspreekt om een donatie te geven.