Marketing is een van de belangrijkste onderdelen van elk bedrijfsplan. Marketing kan het verschil zijn tussen uw bedrijf en zelfs uw topconcurrenten. Maar geweldige marketing valt niet zomaar uit de lucht. Er zijn meerdere factoren die vooraf onderzocht en overwogen moeten worden. Dat is waar marketingonderzoek om de hoek komt kijken.
Marketingonderzoek is belangrijk omdat u het wilt hebben voordat u aan marketing denkt. In 2006 bracht Microsoft zelfs een product uit dat Zune heette en dat moest concurreren met de iPod van Apple. Maar het product werd in 2011 stopgezet omdat het zich niet onderscheidde. En volgens een voormalig Microsoft-directeur gaf het gewoon geen reden om te kiezen voor de iPod. Het is dus duidelijk dat het belangrijk is dat uw marketingonderzoek tip top in orde is, want het stelt u in staat om eventuele zwakke punten te identificeren voordat u met marketing begint. En u zult op de lange termijn dankbaar zijn als u kostbare reclame euro’s bespaart.
In deze blog wordt besproken wat het belang is van het uitvoeren van marketingonderzoek en enkele van de stappen die er ondernomen worden om marketingonderzoek te doen. Laten we aan de slag gaan!
Marketingonderzoek 101
Ongeveer de helft van de bedrijven met werknemers overleeft het vijfde jaar niet, volgens gegevens van het Bureau voor de Statistiek van de Arbeid. Laat je niet afschrikken door deze statistieken. Er zijn manieren om te voorkomen dat dit ook met uw bedrijf gebeurt. Als u er zeker van wilt zijn dat u het hoofd boven water houdt, dan kunt u het beste een consistente klantenstroom hebben. En de beste manier om op de juiste manier te beginnen is door goed marketingonderzoek te doen!
Om te beginnen wilt u kijken naar 3-4 belangrijke items van hoog niveau die een grotere zichtbaarheid in uw markt zullen bieden. Er zijn veel acties die u kunt ondernemen om de zichtbaarheid van uw doelgroep te vergroten, maar het hangt af van uw doelgroep. Kijken naar welke informatie uw publiek het meest waardevol vindt en van daaruit gaan, zal u helpen om te weten wat u moet presenteren.
Gelukkig hoeft u zich geen zorgen te maken over hoe u dat moet doen, omdat hierin de geheime formule wordt geschreven die u kunt gebruiken om uw marketing te maximaliseren en uw bedrijf te bereiken en te laten groeien.
Eerlijk gezegd is er een ton aan informatie op het internet die het moeilijker maakt voor uw publiek om uw bedrijf online te vinden. Als klein bedrijf kan dit een nog grotere uitdaging blijken te zijn, omdat u misschien nog geen solide online aanwezigheid heeft. Echter, het internet is tegelijkertijd een krachtige bron die kleine bedrijven uit elke branche de mogelijkheid geeft om hun gewenste klanten te bereiken tegen een zeer kleine prijs.Naast de kracht van het internet, zal het implementeren van de stappen van onze marketingonderzoeksformule uw niveau van succes alleen maar verhogen. De stappen naar marketingonderzoek:
Stap 1: Analyseer uw product en publiek
Nu is de kans groot dat je al een idee of een product hebt waarvan je gelooft dat miljoenen mensen het leuk zullen vinden. En dat is een geweldige plek om te beginnen. Maar realistisch gezien, alleen maar omdat je een product hebt waarvan je denkt dat miljoenen mensen het leuk zullen vinden, betekent dit niet dat klanten op magische wijze naar je website zullen gaan. Het hebben van een goed idee en een product is niet genoeg. Als uw publiek niet actief op zoek is naar wat uw bedrijf te bieden heeft, dan zullen ze uw hulp niet nodig hebben.
Het aantrekken van uw publiek begint met het hebben van een probleem dat ze moeten worden opgelost. En dan identificeert u hoe uw product dat probleem oplost. U moet zich afvragen, “Waarom zou iemand gebruiken wat mijn bedrijf aanbiedt?”
Wanneer u deze vraag naar waarheid kunt beantwoorden en niet met “want het is cool man en iedereen gaat het gewoon leuk vinden als ze het eenmaal proberen,” dan zult u in staat zijn om de behoefte van uw publiek voor uw product of dienst te begrijpen. Daarom is het belangrijk dat uw product of dienst een legitiem probleem kan oplossen.
Dit zal u helpen om te bepalen wie uw publiek is. Zodra u erachter komt wat het probleem is dat uw publiek heeft, zult u zich realiseren dat niet elke persoon daadwerkelijk datzelfde probleem heeft. In wezen is niet iedereen ter wereld uw doelgroep. Maar als u dit opmerkt, kunt u beginnen met het verfijnen van uw publiek. U zult een beter idee hebben van wie u probeert te dienen en hoe.
Bijvoorbeeld, een stomerij denkt in eerste instantie misschien zoiets als “Ik heb de beste service en machines waar iedereen van zal houden.”
Maar als ze eenmaal het specifieke probleem identificeren dat moet worden opgelost, dan kunnen ze ontdekken dat het probleem is dat de professionals in hun omgeving geen tijd hebben om hun kleren te reinigen en te strijken. Dat geeft hen een veel duidelijker publiek.
Dat was dus de eerste stap. Het analyseren van uw publiek en product. Als je dat eenmaal duidelijk gedefinieerd hebt, dan kun je beginnen met de volgende stap in de formule, dat is het bepalen van uw marktgrootte.
Stap 2: Marktomvang
Elk bedrijf heeft een plafond of wat sommige mensen een “market cap” noemen. Dit verwijst alleen maar naar het aantal potentiële klanten dat een bedrijf kan bereiken. Dus laten we teruggaan naar het voorbeeld van de stomerij. Hun marktgrootte kan beperkt zijn tot de werkende professionals binnen een straal van 15 mijl.
In dit geval zal de omvang van de populatie grotendeels de omvang van hun markt bepalen. Als er veel werkende professionals zijn binnen een straal van 15 mijl, dan zal hun marktomvang groter zijn. Als dat niet het geval is, zal hun marktomvang kleiner zijn. En als ze concurrenten hebben die zich ook in die straal bevinden, dan zal dat hun marktomvang nog verder beperken. Want als er concurrentie is, betekent dat dat je niet zoveel van dat verkeer zult zien.
Dus nu vraagt u zich misschien af: “Hoe bepaal ik precies mijn marktomvang?”
We kijken graag naar gegevens van de twee grootste online bedrijven ter wereld, namelijk Google en Facebook. Hun platformen hebben enorme hoeveelheden data waar bedrijven naar kunnen kijken om hun publiek te begrijpen. Als je wat tijd besteedt aan het spelen met deze twee online datagiganten, dan krijg je al snel een idee van de grootte van de markt. En natuurlijk kunt u gegevens van andere online platforms zoals Bing, Twitter en LinkedIn gebruiken om uw grootte nog beter te bepalen.
Het richten op een grote markt klinkt misschien als het beste idee. Maar je kunt je je echt niet richten op de grootste marketinggrootte die je kunt. Zelfs als je een grote markt hebt, komt het er op neer hoeveel concurrenten er in die markt zijn. Of zoals sommige anderen zouden vragen, “Hoe verzadigd is de markt?”
Dit is een belangrijke factor om op te merken voordat u in marketing gaat of zelfs uw product of dienst introduceert.
En dit brengt ons bij ons volgende punt dat stap #3 is, het onderzoek van de concurrent.
Stap 3: Onderzoek naar de concurrent
Tegenwoordig hoor je vaak “We doen iets wat niemand ooit eerder heeft gezien.” “We hebben geen concurrenten,” of “ons aanbod is zo uniek dat niemand echt met ons kan concurreren.”
Maar als je een stap terug doet en er echt naar kijkt, dan is dit de realiteit:
Zelfs als uw product uniek is, vergeet dan niet dat het een probleem moet oplossen. We kunnen dit niet genoeg benadrukken, maar het hebben van een echt probleem dat uw product of dienst kan oplossen is cruciaal. Uiteindelijk concurreert u eigenlijk met elk bedrijf dat op dit moment hetzelfde probleem oplost als u. Zelfs een bedrijf dat zo uniek was als Uber toen het werd gelanceerd, moest nog steeds concurreren met taxi’s (en die zijn er nog steeds). Dus doe onderzoek naar de concurrenten!