De laatste tijd zijn er een hoop regels veranderd. Hier krijgen zowel startende ondernemers als ervaren ondernemers mee te maken zullen krijgen. In dit artikel neemt Marcel van Hooijdonk u mee in de veranderingen die zullen plaatsvinden binnen de admistratie wereld in 2020. We hopen hierbij dat u hiermee goed op de hoogte bent van de nieuwsfeitjes.
Verandering van de ondernemersregeling zegt Marcel van Hooijdonk
Ondernemers hoeven door de nu bestaande kleine ondernemers regeling (KOR) geen (of minder) btw af te dragen. Ze zijn aan de Belastingdienst op jaarbasis minder dan € 1.883 aan btw is verschuldigd zet Marcel. Maar daar komt per 2020 verandering in. Er wordt dan niet meer gekeken naar de af te dragen btw, maar naar de hoogte van de omzet en hij gaat bovendien gelden voor rechtspersonen bij bedrijven die een bv hebben.
Volgens M. van Hooijdonk kunnen ondernemers de Belastingdienst verzoeken om een btw-vrijstelling en ontheffing. Dit geldt dan voor de administratieve verplichtingen als de omzet op jaarbasis minder bedraagt dan twintig duizend euro. Onder deze omzetgrens mag een ondernemer geen btw op de factuur in rekening brengen. Maar daarnaast verteld Marcel H, dat btw die andere ondernemers u in rekening brengen. Niet aftrekbaar is. Voor omzet boven de omzetgrens moet een ondernemer (bij belaste prestaties) dan weer wel btw in rekening brengen.
De verwachting is dat de nieuwe Kleine Ondernemers regeling voor de meeste ondernemers niet erg gunstig is. Met name het recht om de aan de ondernemer in rekening gebrachte btw op kosten en investeringen af te trekken weegt waarschijnlijk niet op tegen de vermindering van de administratieve verplichtingen. Ook zal het in de praktijk lastig zijn om de omzetdrempel te bepalen en kun je als ondernemers discussie krijgen met andere ondernemers die verwachten dat je een factuur uitreikt.
Vind Marcel van Hooijdonk het rijden in een zakelijke auto wel verstandig?
Een ondernemer die erover nadenkt om een personenauto zakelijk te gaan rijden heeft te maken met bijtelling voor de belasting vanwege het privé gebruik van deze zakelijke auto. Beweert Marcel van Hooijdonk. Hij legt daarom uit, wat verstandig is. Wat betreft het
Voor de inkomstenbelasting kan deze bijtelling oplopen tot 21% van de fiscale cataloguswaarde indien meer dan 500 kilometer per jaar privé gereden wordt. Dat is in de praktijk meestal het geval. Bij een cataloguswaarde van € 50.000,- is dit een jaarlijkse bijtelling van ruim € 10.000,-. Niet echt aantrekkelijk, want zo is het voordeel om de autokosten fiscaal af te kunnen trekken niet echt groot.
Sinds kort bestaat er de mogelijkheid om van de ‘youngtimer’ regeling gebruik te maken. Wat is een ‘youngtimer’? Een ‘youngtimer’ is een auto van minimaal vijftien jaar oud. Indien u de auto voor zakelijk wil gaan rijden wordt gereden is de bijtelling voor privégebruik weliswaar hoger. Namelijk 35%, maar dan berekend over de huidige marktwaarde. Dat kan interessant zijn. Een klant kocht in 2018 een Maserati uit het jaar 2002. Destijds was de fiscale aanschafwaarde van deze auto circa € 120.000,-, maar de klant kocht deze voor € 120.000,-. De klant besloot om deze auto zakelijk te gaan rijden. De bijtelling over 2018 bedroeg slechts € 1.500,-. Daarentegen kon de verzekering, brandstof, belasting, onderhoud en resterende afschrijving in mindering worden gebracht op het resultaat van de onderneming.
Belangrijk is wel om een ‘youngtimer’ te kopen die de tand des tijds goed heeft doorstaan omdat anders het risico op veel onderhoud en reparaties bestaat. Dan is het uiteindelijk voordeel snel verdwenen! Tegenwoordig zijn er echter vele autobedrijven die zich specialiseren in de verkoop van ‘youngtimers’.
Contact opnemen met M van Hooijdonk
Wilt u in contact komen met Marcel van Hooijdonk zodat hij u kan helpen bij de administratie? Dan kunt u dat doen door contact op te nemen met M. van Hooijdonk