Linkbuilding: één van de beste rankingfactoren

Linkbuilding. Het is nogsteeds één van de belangrijkste factoren om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Maar hoe pakt u dit nou precies aan? En is het verstandig om een SEO bureau in te schakelen? Wij van SMOOP lichten het toe!

Wat is linkbuilding?

Het verzamelen van links naar jouw site vanaf andere sites heet “linkbuilding”. Deze links worden backlinks genoemd. Het verzamelen van deze backlinks valt binnen een goede online marketing strategie.

Heel simpel gesteld kijken zoekmachines gewoon naar hoe vaak er op andere sites over je (site) wordt gesproken. En hoevaak deze site doorverwijzen naar uw content. Hoe meer sites naar u verwijzen, hoe populairder u bent in de ogen van Google. En hoe meer potentie heeft om ook hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Dus mijn site moet populair zijn?

Ja en nee. Het verzamelen van links kan namelijk op allerlei verschillende  manieren. Maar net zoals het werkt met populariteit in het echte leven, is het niet te koop.  Om je site echt populair te maken, moet je ervoor zorgen dat je iets interessants te melden hebt waar uw bezoeker geintresseerd in is. En vervolgens moet je anderen daarop attent maken. Als je dat goed doet, zullen andere sites vanuit zichzelf een link naar je website plaatsen. En die links zijn goud waard.

Hoe pakt u het aan?

In een ideale wereld heb je een team marketeers tot je beschikking die het linkbuilding voor u kan doen. Maar niet ieder bedrijf heeft die luxe. Daarom is het het slimst om hiervoor een bureau in te schakelen. Als je dag in dag uit werkt aan online zichtbaarheid, worden je inspanningen vanzelf opgepikt door allerlei blogs en fora en komt het goed met uw linkbuilding.

Maar meestal gaat het niet zo. U heeft zelf uw handen al vol aan verschillende werkzaamheden, dus je site doe je wanneer het even kan, tussen je administratie en het avondeten. En dat is niet ideaal voor het uitzetten en uitvoeren(!) van een groot marketingmasterplan.

Maar er is gelukkig ook goed nieuws. Want die situatie geldt voor heel veel sites. Alleen grote organisaties zijn in staat de site tot een alomvattende marketingstrategie. Als je die organisaties niet meerekent, komt je focus te liggen op het concurreren met partijen die in hetzelfde schuitje zitten als jij. En daar kun je van winnen!

Backlinks: een aantal tips

Waar moet je op letten als je aan linkbuilding doet?

  • Niet heel veel links in 1 keer
  • wees geduldig
  • Richt u op uw niche
  • Focus op kwaliteit

Niet heel veel links in 1 keer.

Google heeft een goed beeld van wat er online gebeurt. Wanneer u opeens heel veel links naar uw website krijgt. En daarna heel veel weken niet, dan ziet Google dit als verdacht. Bouw je links dus rustig op, dan zijn ze waardevoller en blijft de waarde ook langer.

Wees geduldig

Rome is niet in 1 dag gebouwd. En zo zit het ook met linkbuilding. Het kan namelijk best een tijd duren voordat u het resultaat van het linkbuilden terugziet in uw resultaten. Google waardeert oude links hoger dan nieuwe, zeker als er ook na enige tijd nog steeds op wordt geklikt.

Richt u op uw niche

Gebruik jouw specifieke situatie om je te onderscheiden. Dat kan van alles zijn. Je locatie, je specialisatie, je achtergrond, je aanbod, etc. Landelijke organisaties met een breed aanbod hebben als manco dat ze niet zo specifiek zijn. Als lokale bakker is het goed mogelijk hoog te scoren in zoekmachines als mensen in jouw regio een bakker zoeken. Zorg dus dat je locatie helder is. Koppel met Google Maps, zorg ervoor dat je locatie bekend is op Facebook, etc.

Focus op kwaliteit

Denk na over de kwaliteit van je links. En wat is dat dan, kwaliteit van een link? Een link is van goede kwaliteit als hij op een relevante website staat en linkt naar relevante content. Klikken op de link is dus daadwerkelijk interessant voor een bezoeker. Een link naar een blogartikel over recente wijzigingen in het arbeidsrecht is dus waardevoller als een startpagina.

Denk dus even na over waar het gesprek over jouw content zich online afspeelt en richt je op die doelgroep. Als u uw strategie op deze zaken aanpast dan zal u meer resultaat gaan behalen met uw linkbuilding strategie..

Linkbuilding uitbesteden aan een professioneel SEO bureau

Wilt u ook graag meer links naar uw website op een verantwoorde manier? Dan kunnen wij u hierbij helpen. Wij zijn gespecialiseerd met het opbouwen van kwalitatief goede links. Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Dit kunt u doen door ons contactformulier in te vullen, of door te bellen naar: 06 – 4732 1174

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Post:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP