Influencer marketing: dit moet je weten

Influencers brengen merken onder de aandacht onder hun community. Doordat zij een sterke band creëren met hun community, heeft de community sneller vertrouwen in een product dat door een influencer wordt gepromoot dan dat ze het ergens anders zien.

Doelstellingen

Net zoals elk strategie, is het eerste wat je moet doen, bepalen wat je doelstellingen zijn. Aan de hand hiervan kun je bepalen hoe je juist te werk kunt gaan om deze doelen te kunnen behalen. Vervolgens kun je meten wat het succes van de strategie is aan de hand van de doelen; zijn deze behaald of niet?

Voorbeelden van doelstellingen kunnen zijn: meer bereik, een grotere naamsbekendheid of merkloyaliteit en meer interacties (op social media). Daarnaast gaat het ook om de verkopen te laten stijgen. Zo blijkt dat veel mensen een product kopen die ze tegenkomen via influencers, omdat zij invloed hebben op de aankoopbeslissing van potentiële klanten.

De juiste doelgroep

Influencer marketing wordt succesvol als de doelgroep van de influencer past bij jouw bedrijf, anders heeft het geen nut. Als een influencer een product of dienst promoot, dat niet past bij zijn/haar doelgroep dan zal het niet veel opleveren. Stel je verkoopt babykleding en je wilt een samenwerking aan gaan met een influencer die moeder is, maar de community voornamelijk uit tieners bestaat. Het heeft dan weinig zin om die samenwerking aan te gaan omdat tieners waarschijnlijk niet geïnteresseerd zullen zijn in babyartikelen. Kortom, de doelgroep van de influencer moet overeenkomen met jouw doelgroep.

Kies de juiste influencer

Met het grote aantal influencers dat inmiddels actief is op sociale netwerken, kan het een uitdaging zijn om de juiste influencer voor jouw merk te vinden. Om de juiste influencer te vinden, moet je jezelf daarom de volgende vragen stellen:

Past de influencer bij het imago van het bedrijf of het product? Als de influencer je product niet geloofwaardig kan aanbevelen, levert de samenwerking geen voordelen op.

Heeft hij al met concurrenten gewerkt? Dat zou de associatie met jouw specifieke product verzwakken en het reclame-effect vertragen.

Gebruikt mijn doelgroep de social media platforms die de influencer gebruikt?  Zoals eerder uitgelegd, profiteer je alleen van de samenwerking als de community van de influencer past bij jouw doelgroep.

Welk budget is er beschikbaar en welke influencers kan ik ervoor betalen?  Afhankelijk van populariteit, contentkwaliteit en aantal volgers, roepen influencers heel andere prijzen op voor samenwerking. Analyseer daarom realistisch welke influencers je kunt benaderen.

Influencer marketing

Wil je influencer marketing toepassen en weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Dan zijn er veel bureau’s die online marketing doen zoals Knap Online. Elk online marketing bureau is eigenlijk verschillend en het ligt er maar net aan of ze een full service bureau zijn, die alle facetten van online marketing aanpakken, of zich bijvoorbeeld alleen richten op SEO of op SEA.

Hulp nodig bij
online marketing?