Het is gemakkelijk om schrijvers te vinden; ze zijn overal – van een Google-zoekopdracht van een seconde tot vragen op LinkedIn. Maar de beste inhuren?
Dat zijn de ontmoedigende taak waarmee marketeers en bedrijfseigenaren worden geconfronteerd. En u hebt niet alleen schrijvers nodig, u kan professionele teksten laten schrijven door een tekstbureau nodig.
Vooral omdat dat is waar Google (aka de grootste verkeersregelaar van de meeste sites) duidelijk om smeekt sinds hun Panda-update in 2011, RankBrain in 2015 en hun “Fred” -update (en trouwens, Gary Illyes van Google bedacht “Fred” ‘voor elke naamloze Google-update) in maart 2017.
Het is duidelijk hoe elk van deze belangrijke updates de voorkeur van Google voor uitstekende SEO-schrijvers communiceert:
Als u een frequente Moz-lezer bent, weet u waarschijnlijk hoe ze werken – maar zo niet: Panda bestraft elke webpagina met inhoud die weinig tot geen waarde toevoegt aan mensen online, waardoor meer zichtbaarheid wordt gegeven aan stukken die dat wel doen. Op zichzelf heeft de RankBrain-update Google bijna net zo slim gemaakt als mensen – bij het kiezen van de meest relevante en hoogwaardige inhoud om te rangschikken op pagina # 1 van de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).
De “Fred” -update heeft sites met inhoud van lage kwaliteit verder aangepakt die niets anders doen dan informatie verstrekken die al op internet beschikbaar is. Het bestrafte ook sites die omzet boven gebruikerservaring prioriteit gaven.
Na deze update zagen 100+ sites hun verkeer met 50 tot 90 procent dalen.
Het is duidelijk dat Google via deze kernupdates van merken, uitgevers en marketeers heeft geëist dat ze samenwerken met SEO-inhoudschrijvers die hun uien kennen; degenen die weten hoe te schrijven met SEO-beheersing op de pagina.
Maar hoe vind je deze uitzonderlijke woordenmakers? Zonder een plan zul je tientallen (of zelfs honderden) van hen moeten screenen om degenen te vinden die goed bij je passen. Maar laten we het u gemakkelijker maken. In wezen moeten uw ideale SEO-schrijvers twee belangrijke eigenschappen hebben:
- Goede SEO-expertise op de pagina
- Een groot oog voor gebruikerservaring (d.w.z. relevante afbeeldingen toevoegen, opmaak, enz.)
Een schrijver met deze twee vaardigheden is een geweldige SEO-schrijver. Maar laten we wat dieper ingaan op wat dat betekent.
(Opmerking: dit bericht gaat over het inhuren van uitzonderlijke SEO-inhoudschrijvers – dat wil zeggen woordmakers die je niet nodig hebben om ze te volgen om geweldig werk te doen. Dus dingen kunnen een beetje technisch worden als je verder leest. Ik ga ervan uit dat je ideale schrijver begrijpt of is verantwoordelijk voor zaken als opmaak, on-page SEO en het correct uploaden van inhoud naar uw CMS.)
1. SEO-kennis op de paginaInmiddels weet je wat SEO op de pagina is.
Maar zo niet, dan zijn het gewoon de elementen die u op een site of webpagina plaatst om zoekmachines te laten begrijpen dat u inhoud heeft over specifieke onderwerpen waarnaar mensen op zoek zijn.
Dus, hoe weet je of een schrijver goede SEO-kennis op de pagina heeft?
Eerlijk gezegd is “Kun je me je eerdere schrijfvoorbeelden sturen?” De ideale vraag om elke schrijver te vragen die je overweegt aan te nemen. Nadat ze hun monsters hebben laten zien, laat je ze door elk exemplaar lopen en stel je jezelf de volgende vragen:
Vraag A: Hebben ze ‘focus keywords’ in hun vorige voorbeelden?
Verschillende factoren spelen een rol bij het proberen een pagina te rangschikken, maar uw ideale schrijver moet weten hoe hij de dingen aan de sleutelwoordkant van dingen kan vasthouden.
Kijk door hun monsters; kijk of ze in het verleden content voor een specifiek zoekwoord hebben geoptimaliseerd, zodat u weet of ze hetzelfde voor uw content kunnen doen
Vraag B: Hoe gebruiken ze titeltags?
Zoekmachines gebruiken titeltags om de koppen in uw inhoud te detecteren.
Je weet hoe het werkt: zet bijvoorbeeld “SEO-strategie” in een paar relevante rubrieken op een pagina en zoekmachines zullen begrijpen dat de pagina SEO-strategie onderwijst.
In wezen moet uw ideale SEO-schrijver begrijpen hoe u deze kunt gebruiken om uw rankings te verbeteren en klikken van uw potentiële klanten in zoekresultaten aan te trekken.
Zijn titeltags echt zo belangrijk? Zij zijn. Ahrefs bijvoorbeeld, maakte hun titeltag op een pagina meer beschrijvend en dit alleen al verhoogde hun verkeer met 37,58%
Bekijk dus de titels in de voorbeelden van uw kandidaat, vooral de h1-titel. Dit is waar u op moet letten bij het onderzoeken van hoe een kandidaat HTML-tags gebruikt:
i. Koptags mogen idealiter niet meer dan 60 tekens bevatten. Dit om resultaten te voorkomen die er in SERP’s als volgt uitzien:
(drie puntjes voor je titels vormen een slechte UX – waardoor Google fronst)
ii. De ondertitels moeten h2 zijn (niet noodzakelijk, maar het is een pluspunt)
iii. Koppen onder subonderwerpen moeten h3 zijn (ook niet noodzakelijk, maar het is een pluspunt)
Zoek naar deze kwaliteiten in het werk van uw kandidaat en u zult kunnen bevestigen dat zij correct titeltags in hun inhoud implementeren, en hetzelfde voor u kunnen doen.
Maar sommige schrijvers hebben mogelijk geen controle over de titeltags in hun gepubliceerde werken – dat wil zeggen dat de sites waarvoor ze schreven hen waarschijnlijk geen dergelijke toegang hebben gegeven. Vraag in dit geval voorbeelden aan die ze op hun eigen site hebben gepubliceerd, waar ze daadwerkelijk controle over deze tags hebben
Vraag C: Wat weten ze over interne links?
Orbit Media deelde eens hoe ze intern linken gebruikten om een blogpost van positie # 29 tot # 4 te schieten.
Het is dus belangrijk dat uw schrijvers weten hoe ze contextueel moeten linken naar uw oudere content terwijl ze nieuwe content schrijven. En het werkt met goede reden; interne koppeling helpt u:
- Communiceer de relevantie en waarde van uw pagina’s naar Google (hoe meer links een pagina krijgt, hoe meer autoriteit deze heeft in de ogen van Google)
- Laat Google zien dat uw site diepgaande inhoud bevat over een specifiek onderwerp
- Vertel Google dat uw site gemakkelijk te navigeren is – wat betekent dat deze een goede UX heeft en goed gestructureerd is.
Interne links zijn een belangrijke sleutel voor het rangschikken van zoekopdrachten, dus je hebt schrijvers nodig die interne links in hun zak met tools hebben. Maar zorg er ook voor dat ze het doen met de juiste ankerteksten; in een recent LinkedIn-bericht heeft deskundige redacteur Rennie Sanusi gesuggereerd naar twee belangrijke ankertekstelementen om te zoeken in de voorbeelden van uw kandidaat:
- [Ankerteksten] moeten duidelijk uitleggen waar ze uw lezer naartoe brengen
- [Ankerteksten] moeten niet te lang zij
Vraag D: Schrijven ze lange inhoud?
Het gemiddelde aantal woorden van een eerste pagina-resultaat van Google is meer dan 1800+ woorden – volgens onderzoek van Backlinko.
Google gaat al sinds het begin over diepgaande inhoud; je bent waarschijnlijk bekend met hun missie:
Elke algoritmewijziging die ze aanbrengen, is gericht op het bereiken van deze missieverklaring en het rangschikken van lange inhoud helpt hen daarbij ook.
Omdat voor hen langere inhoud betekent dat je meer informatie toevoegt waar zoekers naar op zoek zijn. U hebt dus schrijvers nodig die inhoud met een lange vorm kunnen produceren. Bekijk hun voorbeelden en bevestig dat ze weten hoe ze regelmatig lange inhoud moeten schrijven.
Vraag E: Hebben ze gerangschikt voor belangrijke zoekwoorden?
Uiteindelijk moet u voorbeelden zien van belangrijke zoekwoorden waar uw ideale contentschrijver in het verleden voor heeft gerangschikt. Dit is de uiterste test van hun vermogen om daadwerkelijk zoekverkeer op jouw manier te genereren.
Dat is het voor het vinden van schrijvers die SEO op de pagina kennen. Maar zoals u weet, is dat slechts een deel van de vaardigheden die een geweldige SEO-inhoudschrijver maken.
Het andere belangrijke bit is hun vermogen om inhoud te schrijven die mensen bezighoudt. Met andere woorden, ze moeten weten hoe ze mensen een pagina enkele minuten (of zelfs uren) kunnen laten lezen, waardoor ze acties ondernemen die belangrijk zijn voor uw bedrijf.
2. Een groot oog voor gebruikerservaring
Als u lezers lang op een pagina houdt, verbetert u ook uw positie. In het eerder genoemde Backlinko-onderzoek analyseerden onderzoekers 100.000 sites en ontdekten dat “websites met lage gemiddelde bouncepercentages sterk gecorreleerd zijn met hogere rankings.”
En je weet wat dat betekent; uw ideale SEO-schrijver moet niet alleen schrijven om te rangschikken op zoekmachines, ze moeten ook schrijven om de aandacht van uw doelgroep aan te trekken en te behouden.
Dus let op het volgende in hun voorbeelden:
Headlines en inleidingen die lezers boeien
Je hebt schrijvers nodig die deskundig genoeg zijn om de soorten koppen en openingsparagrafen te kennen die werken.
Het is geen moeilijke vaardigheid om te herkennen; kijk door hun monsters. Als hun titels en introducties u niet boeien, zullen ze waarschijnlijk uw publiek niet boeien. Het is echt zo simpel.
Verklaar afbeeldingen en visuals
Het rapport onthulde ook dat: “Inhoud met ten minste één afbeelding aanzienlijk beter presteerde dan inhoud zonder afbeeldingen.”
Maar het moeten natuurlijk wel relevante afbeeldingen (of andere visuele typen) zijn. En vaak (zo niet meestal) betekent dat uitleggende afbeeldingen – dus kijk uit voor die in hun voorbeelden. En er zijn twee voorbeelden van verklarende afbeeldingen:
Voorbeeld # 1: afbeeldingen met tekst en aanwijzers uitleggen
Deze bevat elementen (een pijl en een tekst) die uitleggen hoe de afbeelding relevant is voor het onderwerp waar de inhoud over gaat.
Voorbeeld # 2: afbeeldingen uitleggen zonder tekst en wijzers
Waarom bevat deze afbeelding geen tekst of pijlen? Het is een zelfverklarend screenshot, daarom.
Zolang het op de juiste manier wordt gebruikt – waar de “online verkoop van Nike-producten” in de inhoud wordt genoemd – wordt de boodschap duidelijk.
Over het algemeen moeten uw ideale SEO-schrijvers weten hoe u tools zoals Skitch en Canva kunt gebruiken om deze afbeeldingen te maken. Vergeet niet dat je op jacht bent naar de uitzonderlijke.
Referenties en citaten
Je ideale schrijver moet linken naar statistieken of studies die hun punten sterker maken. Deze spreekt voor zichzelf. Controleer de links in hun voorbeelden en zorg ervoor dat ze echte bronnen citeren.
Voorbeelden
Illustraties vergemakkelijken het begrip. Vooral als u zich in een technische industrie bevindt (en de meeste industrieën hebben hun nerdachtige kant), zou uw ideale schrijver moeten weten hoe hij zijn punten met voorbeelden moet uitleggen.
Zoek eenvoudig in hun voorbeelden – met Command + F (of Ctrl F als u Windows gebruikt) – naar ‘bijvoorbeeld’, ‘instantie’ of ‘illustratie’. Dit werkt omdat schrijvers meestal dingen noemen als ‘bijvoorbeeld’ of “Bijvoorbeeld” bij het verstrekken van illustraties.
Uitstekende SEO contentschrijvers = hogere zoekranglijsten
Het is mogelijk om SEO-contentschrijvers te vinden die alle vaardigheden hebben die ik in dit artikel heb genoemd. En het inhuren van hen betekent hogere zoekranglijsten voor uw inhoud. Deze schrijvers zijn weer overal. Maar hier is het ding – en je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord: je krijgt waar je voor betaalt.
Uitzonderlijke SEO contentschrijvers zijn uw beste gok, maar ze zijn niet goedkoop. Ze kunnen uw zoekverkeer via het dak sturen, maar net als u: ze willen werken voor mensen die zich de kwaliteit kunnen veroorloven die ze bieden. Dus, als je op jacht gaat naar hen, maak je portemonnee klaar.
Maar zorg ervoor dat je hun monsters krijgt en stel de vragen in deze gids naar eigen goeddunken. Als u betaalt voor inhoud die u helpt hoger te scoren op Google, moet u echt krijgen waar u voor betaalt.
Did you find any of my tips helpful? Let me know in the comments below!
Vertaald van MOZ