Hoe bepaal je de doelgroep voor jouw webshop

Heeft u een prachtige en goedwerkende webshop opgebouwd maar valt de conversie tegen? Dit is natuurlijk niet wat u gehoopt had, zeker omdat u als webwinkeleigenaar altijd op zoek bent naar manieren om de conversie van uw webwinkel te verhogen. Dit doet u natuurlijk het liefst op een voordelige manier. Met de juiste technieken en aanpassingen kunt u ervoor zorgen dat er een stijging plaatsvindt in de conversie van uw webshop. Hoe u dit het beste aan kunt pakken? Volg dan onze serie artikelen die tips geven over conversie optimalisatie voor uw webshop!

Wie is uw doelgroep?
Segmenteer uw bezoekers

Dit artikel gaat over het bepalen van uw webshop doelgroep. Uit recent onderzoek van Statisla* blijkt dat maar liefst 97% van de webwinkelbezoekers besluit om niet over te gaan tot aankoop. Een percentage wat al een aantal jaar onveranderd blijft. Wat zijn precies de redenen waarom bezoekers niet overgaan tot aankoop? Één van de grootste Googleredenen is dus dat webshopeigenaren niet precies weten wie hun doelgroep is. Om dit te achterhalen kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis tool Google Analytics.

Met deze gratis tool kunt u de meeste interessante groepen eruit pikken. Bijvoorbeeld regelmatig terugkerende klanten of bezoekers die op een zoekterm met een hoge conversieratio binnenkomen. Op deze manier krijgt u iets meer inzicht in de personen die uw webshop bezoeken. Het kan zijn dat uw doelgroep uit meerdere groepen bestaat. Het is dan belangrijk om uw doelgroep te segmenteren en hiervoor verschillende ‘buyer persona’s’ te maken.

Buyer persona
Behoeften, wensen en doelen

Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag. Buyer persona’s geven inzicht in de demografische wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van een doelgroep. Op basis daarvan kunt u gepaste content ontwikkelen die aansluit op uw doelgroep, dit zorgt weer voor conversie optimalisatie. Buyer persona maken? Wij leggen uit hoe u dit precies doet.

Om een goede buyer persona te maken helpt het om vragen te beantwoorden als:

  • Wie is uw klant en hoe ziet deze eruit?
  • Welke pijnpunten spelen er bij potentiele klanten en hoe kunnen deze door u worden opgelost.
  • Welke informatiebehoefte is er?
  • Op welke kanalen zijn potentiele klanten actief?
  • Hoe komen aankoopbeslissingen tot stand?
  • Wanneer worden aankoopbeslissingen gemaakt?
  • Welke motivaties zijn er om voor uw producten of diensten te kiezen?

De buyer persona vormt een goede basis voor het opstellen van het aankoopproces. Door het aankoopproces van potentiele klanten in beeld te krijgen, kunt u op de juiste manier via het juiste kanaal informatie verspreiden die inspeelt op de behoeften van de potentiele klant.

Gegevens verkrijgen doelgroep
Hoe doe ik dit?

U kunt deze gegevens over uw doelgroep op verschillende manieren verkrijgen. Deze manieren zijn:

  • Google Analytics – Zoals eerder genoemd
  • Enquêtes – zowel offline als online
  • Eigen werknemers die vaak klantcontact hebben
  • Interne data – omzet per klant
  • Zoekwoordenonderzoek – welke relevante zoekwoorden worden er gebruikt door uw klanten?
  • Social media – Welke kanalen worden gebruik door bestaande of potentiele klanten?

De uitkomsten van het onderzoek vormen de basis van uw buyer perona. Op deze manier krijgt u inzicht in wie uw doelgroep is en hoe u kunt inspelen op hun koopgedrag. Conversie verhogen van uw webshop? Ga aan de slag met buyer persona’s.

Dit is deel 1 van onze serie “Conversie verhogen webshop”. Houdt onze blogpagina of social media kanalen in de gaten voor meer webshop conversie tips!

https://www.statista.com/statistics/439576/online-shopper-conversion-rate-worldwide/

 

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Prins Willem-Alexanderweg 139
2595 BT
Den Haag

Copyright 2011 - 2021 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?