Als je deze blog leest gaan we ervan uit dat je al weet wat crowdfunding is, hoe het in zijn werk gaat en welke types crowdfunding er zijn. In deze blog delen we met je wat het belang van crowdfunding is. Het belang is zeer afhankelijk van de fases waarin jouw bedrijf zich bevindt en welk doel je hebt met jouw bedrijf. Als je wil overwegen of crowdfunding het juiste middel is om voor je bedrijf in te zetten dan adviseren we je om deze blog rustig te lezen en de tips op je te laten inwerken. Veel leesplezier!
Over crowdfunding
Crowdfunding, als alternatieve methode voor het financieren van creatieve ideeën en startende ondernemingen, heeft de afgelopen 10 jaar een ongekende groei in populariteit doorgemaakt. Het is onvermijdelijk dat de media vooral de succesverhalen populariseren van bedrijven die hun crowdfunding-doel in een paar dagen tijd hebben bereikt. Wat echter niet zoveel publiciteit heeft gekregen, is het feit dat veel bedrijven hun crowdfunding reis beginnen met hoge verwachtingen en zelfverzekerde pitches, maar nooit krijgen wat ze nodig hebben.
Dus wat is het verschil tussen de super succesvolle campagnes die op de eerste pagina’s van de pers belanden en degene die hun doel niet bereiken en nooit vermeld worden in de pers? Het antwoord is vrij eenvoudig – het hebben van een goed doordachte marketingstrategie verhoogt je kansen op succes aanzienlijk. Of je nu een belonings- of een aandelencampagne voert, je moet mensen bewust maken, leads verzamelen en ze omzetten in geldschieters.
Goed onderzoek doen
Om een succesvolle crowdfunding actie te voltooien, moeten je je inspannen. Vaak zal je al maanden voordat je crowdfunding actie van start gaat eraan moeten beginnen en voorbereidingen moeten treffen. Je wil namelijk dat mensen ervan overtuigd zijn dat jouw bedrijf succesvol gaat worden en dat jij het gaat maken.
Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het kan ook zo zijn dat je bij de crowdfunding actie een product verkoopt. Mensen die geld storten zullen dan bijvoorbeeld jouw product voor een gereduceerd tarief kunnen krijgen. Het is belangrijk dat voor je hierin begint, jij jouw ideale klant definieert.
Hoe doe je dat? Dit doe je door het maken van een koperspersona. Laten we hierin een stap verder gaan en kijken wat daar precies voor nodig is.
Dit zijn een aantal zaken die je je af moet vragen:
* Is jouw crowdfunding aanbod aantrekkelijk genoeg voor je doelgroep? Zouden zij een stapje extra zetten om je crowdfunding onderneming te steunen, ondanks de risico’s die eraan verbonden zijn?
* Wat voor soort beloningen zouden ze willen?
* Waar kan je ze vinden? Op welke social media kanalen zijn ze het meest actief?
Zodra je precies hebt aangegeven wie jouw doelgroep is en hoe zij zouden reageren op je crowdfunding, laten we dan het concurrerende landschap bekijken.
* Zijn er soortgelijke merken die al een crowdfunding ronde hebben afgerond?
* Wat hebben zij succesvol en slecht gedaan?
Kijk grondig naar vergelijkbare campagnes en gebruik die informatie om je campagne te voeden met broodnodige inzichten. Bovendien is de crowdfunding gemeenschap over het algemeen een vriendelijke arena, dus het kan de moeite waard zijn om contact op te nemen voor wat tips uit de eerste hand.