Het beheer van uw sociale media is een essentieel onderdeel van een marketingstrategie, maar het is ook een essentieel onderdeel van elke goede zoekmachineoptimalisatiestrategie. De prevalentie van sociale websites is verbeterd en zal dit waarschijnlijk blijven doen. Dat betekent dat Google en andere zoekmachines ze niet kunnen negeren, en dat zou u waarschijnlijk ook niet moeten doen. U ziet nu recente tweets opduiken in de zoekresultaten! Dus laten we het eens hebben over: hoe kunnen sociale media invloed hebben op SEO?
Klanten zoeken naar u
Zoekmachine optimalisatie gaat over gevonden worden, dus laten we beginnen met de grondbeginselen. Als mensen naar je op zoek zijn, zorg er dan voor dat ze je vinden! Klanten die over uw merk hebben gehoord, kunnen u misschien zoeken op interpersoonlijke netwerken, of zelfs via Google. Als professioneel bedrijf of als nieuweling verwachten ze dat je er bent. Daarom is het een goed idee om uw profielen te claimen. Zelfs als u op dit moment niet van plan bent om het platform te gebruiken, kan het zijn dat u dat in de toekomst wel wilt.
Als u zich registreert op een maatschappelijk platform en niet van plan bent om het profiel actief te behouden, laat het dan aan uw klanten weten. Platforms zoals Twitter en Facebook hebben de keuze om een tweet vast te pinnen of een bericht te plaatsen op het hoogtepunt van uw profiel. Leg in die post uit dat als je daar niet actief aanwezig bent, ze wel het perfecte merk hebben gevonden en dat ze je kunnen bereiken. Wijs hen op andere manieren van communicatie, zoals e-mail, maak het hen gemakkelijk! Nog een pluspunt van het bevestigen van profielen: Als je in de toekomst toch besluit om een podium te gaan gebruiken, ben je er klaar voor. Sociale netwerken veranderen voortdurend, dus je weet nooit of je dat misschien wel doet.
Het opzetten van uw social media accounts
Wanneer u zich inschrijft bij sociale netwerkplatformen, doe dit dan met opzet. Maak gebruik van een hoogwaardig logo en vul alle aangeboden velden in. Als je fysieke winkels hebt: voeg ze toe en hun openingstijden. Een Google My Business account is hiervoor bijzonder voordelig! Zorg er in het algemeen voor dat uw profielen er professioneel en actueel uitzien. En: wees consistent. Weet dat u het bent.
Wist u dat uw social accounts kunnen verschijnen als mensen in zoekmachines naar uw nieuwe naam zoeken? Hier is een voorbeeld van alles wat er op lijkt:
Dat ziet er professioneel uit, toch? Het voegt ook vertrouwen toe, want gebruikers twijfelen er niet aan dat als ze daar op de profielknoppen klikken, ze op je social accounts terechtkomen. Meer informatie: Hoe zet je sociale profielen in de kennisgrafiek van Google.
Wat wij zo cool vinden, is hoe Google regelmatig de nieuwste tweets van een account laat zien, precies daar tussen de andere zoekresultaten. Hier is een goed voorbeeld van een zogenaamde tweetcarrousel die laat zien wanneer je in Google naar [yoast] zoekt.
Dit is een geweldige manier om uw bedrijf te laten zien en waar u mee bezig bent, terwijl u mensen verleidt om uw profiel te bezoeken en u langer te vergezellen.
Claim uw ruimte in de zoekresultaten
Wat ook belangrijk is: inhoud zoals tweetcarrousels nemen (veel) meer plaats in de zoekresultaten in! Hetzelfde geldt voor je echte sociale accounts: die komen ook tevoorschijn. Hoe meer ruimte je claimt bij de zoekresultaten, hoe verder je andere resultaten duwt. Het verhoogt zeker de kans dat mensen doorklikken naar een van je berichten op het web!
Meer verkeer naar uw site
Nu begrijp je de werkelijke voordelen van het claimen (en het liefst regelmatig updaten, maar meer daarover in een latere blogpost) van je sociale netwerkaccounts, hoe verhoudt zich dat tot je SEO-strategie? Het concept is vrij eenvoudig: als mensen over je praten, online of offline, ben je relevant. Zoals u inmiddels misschien weet, is dit precies waar zoekmachines naar zoeken: Google wil klanten de meest relevante resultaten presenteren.
Dus als u geweldige content op uw website aanbiedt, waarom verspreidt u die dan niet nog verder door er naar te verwijzen op andere plaatsen, zoals op Facebook? Het zijn uw artikelen, dus het is aan u om erover te praten. Door mensen te dwingen om te klikken om meer te weten te komen, verder te lezen, etc., kunnen uw social media-artikelen het verkeer naar uw site ernstig verhogen.
Merkbewustzijn vergroten via sociale media
Het hebben van prestaties in sociale media verhoogt ook de naamsbekendheid. Als u geweldige content deelt, zullen mensen die positieve ervaring relateren aan uw merknaam en ervaring. Ze kunnen uw artikelen delen of zelfs gewoon ‘genieten’. In ieder geval helpen ze u om een nieuw publiek te bereiken. Sociale-media-algoritmen zoals content die andere mensen leuk vinden, zullen helpen om het verder te verspreiden. Maar als deze nieuwe mannen en vrouwen uw content zien en er van genieten, kunnen ze na u beginnen! Ze zullen u en uw producten, diensten of wat dan ook moeten leren kennen.
Sociale media en SEO
Inpakken: we zouden niet zeggen dat alleen het simpele feit dat je op social media zit, een direct effect heeft op de ranglijsten. Echter, zoals bij veel rangvariabelen, zou het kunnen helpen. Een verhoogde naamsbekendheid, meer bezoekers, individuen die genieten van uw artikelen, dat alles kan helpen bij het succes van uw website.
U bent zich er dus van bewust dat het kan lonen om interpersoonlijke websites te gebruiken voor uw merk. Echter, een van de moeilijkste, zo niet de moeilijkste, dingen van sociale media is: wat doe je’ op deze? Wat voor soort content moet je bespreken? Hoe maakt u een social media-plan voor uw bedrijf of blog? Hoeveel tijd kost het? Is het de moeite waard?