Bij SMOOP merken wij dat er veel vragen zijn over Google’s Page Rank. Daarom deze blog! En voor alle andere die geïnteresseerd zijn / willen weten wat page rank voor uw website kan betekenen.
Wat is page rank precies?
In het kort, PageRank is één van de vele factoren waaraan Google kan bepalen hoe autoritair uw website is. Page rank is een getal tussen de 0 en de 10 gebaseerd op de links die naar uw site verwijzen en de pagina’s waarnaar u verwijst. Er zijn verschillende tools waarmee u uw page rank kunt checken. Hoe hoger uw PR, hoe belangrijk Google uw website vindt. Het is dus belangrijk dat uw page rank zo hoog mogelijk is. Wil u met uw website scoren. PageRank heeft niets te maken met gevonden worden op bepaalde zoektermen, de inhoud of technische opbouw van uw website.
Veel mensen denken dat een website maar één PR kan hebben, dit klopt echter niet. Elke pagina van uw website kan een andere PR hebben. Dit is afhankelijk van verschillende factoren waar Google naar kijkt. Er zijn gevallen dat een ‘contactpagina’ van een website een hogere PR heeft dan bijvoorbeeld de homepage van een website.
De PageRank formule
De exacte formule waarmee PR berekend kan worden is uiteraard geheim. Niemand weet precies waar Google naar kijkt, wel hebben een hoop experts een idee. We kunnen u hierbij wel een aantal insights geven, waar Google naar kijkt.
PageRank is een optelsom van relevantie, authoriteit en vertrouwen van een bepaalde website. Máár ook die van verwijzende websites. Een link vanaf een website met een PR van bijvoorbeeld 9 heeft meer waarde dan een link van een website met PR 1.
Hoe verhoog ik mijn PageRank?
Zorg voor links met een hoge pagerank, die er voor zorgen dat uw pagerank ook omhoog gaat. Deze links worden backlinks genoemd.
De waarde van een backlink wordt ook nog eens verhoogd als de website die naar u linkt, weinig uitgaande links heeft. Daarnaast zijn er nog meer factoren, zoals de positie op de verwijzende pagina: beter in de hoofdtekst dan bijvoorbeeld in een voettekst. Let op het gaat bij backlinks niet alleen op kwantiteit maar zeker ook om kwaliteit! Hoe hoger de betrouwbaarheid van de backlink, hoe beter deze is voor je eigen PageRank.
Zorg ook voor interne links, verwijs in teksten op je homepage naar je contactpagina, en op je contactpagina weer naar je webwinkel. Vanuit je webwinkel kan je verwijzen naar je algemene voorwaarden, etc. Zorg er wel voor dat deze links relevant en logisch zijn. Het heeft geen nut om tekst met links te plaatsen ‘om maar links te hebben staan’.
Er wordt slechts een paar keer per jaar gekeken naar Page Rank. Het kan dus best even duren voordat het effect zichtbaar is van uw linkbuilding strategie.
Linken naar andere sites
Er heerst onduidelijkheid over het op je eigen website linken naar andere sites. Bepaalde bronnen geven aan dat het geen of nauwelijks positieve invloed heeft op je PageRank, andere bronnen vinden weer van wel. Men is er wel over eens dat (veel) linken naar onbetrouwbare sites of niet relevante sites absoluut een negatief effect op je eigen PageRank. Wanneer je als loodgieter een website hebt, is het bijvoorbeeld niet verstandig te linken naar een dubieuze casino website.
Uw page rank verhogen samen met SMOOP
Wilt u hulp bij het verhogen van uw pagerank? Neem dan contact op met de SEO experts van SMOOP. Wij helpen al ruim 15 jaar bedrijven om hoger in Google te komen. Neem nu contact op