Bijna iedereen in die actief bezig is met zoekmachine optimalisatie heeft wel gehoord van recente algoritme updates. De bekendste van afgelopen jaar: Panda, Penguin, Hummingbird. Maar wat betekenen deze algoritme updates nu precies, hoe kun je als online marketeer je strategie aanpassen om hier optimaal gebruik van te maken?
De Panda algoritmes
Een van de algoritme toevoegingen die het meeste stof deed opwaaien in SEO-land waren de Panda algoritmes. De Panda algoritmes zijn al in februari 2011 ingesteld en sindsdien al meer dan 25 keer ge-update. Deze set van algoritmes kijkt naar welke content en welke woorden nou daadwerkelijk op een pagina zichtbaar zijn. Ook kijken deze algoritmes naar de verhouding tussen content en overige elementen op de pagina (bijvoorbeeld reclame banners). Toen deze algoritmes voor het eerst werden uitgerold zagen veel sociale netwerken en nieuwssites het organische zoekverkeer toenemen. Spammerige sites met verborgen teksten en waarbij een groot gedeelte van de pagina’s gevuld was met reclame zagen hun verkeer significant afnemen.
Een andere focus van de Panda algoritmes is het opsporen van dubbele content op het web, zodat alleen website die als eerste een artikel plaatste in de zoekresultaten van Google geïndexeerd wordt. Toen de update in 2011 voor het eerst uit werd gerold kwam het nog voor dat websites die content overnamen nog als de originele plaatser werden gezien door de algoritmes. Inmiddels kun je er als SEO gebruiker vanuit gaan dat het letterlijk overnemen van andermans teksten je geen zoekverkeer meer gaat opleveren, zorg dus altijd voor unieke content op je site!
De Pinguin update
De eerste Penguin update werd in april 2012 uitgevoerd. Deze update gaat specifiek op zoek naar zogenaamde ‘over-optimization’ ook wel bekend als ‘keyword-stuffing’. Een bekend fenomeen onder SEO experts was dat het zoekwoord waarop je gevonden wilde worden onnatuurlijk vaak gebruikt werd bij het schrijven van een tekst. De meeste SEO experts hanteren tegenwoordig een optimale zoekwoord dichtheid van tussen de 2% en 4%. Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft over zelf bier brouwen van 500 woorden, dan betekent gebruik je ongeveer 5 tot 10 keer het woord bier brouwen. (je zoekwoorden kun je natuurlijk het best plaatsen in de: Titel tag, URL, H1 tag, strong tag etc.)
Naast ‘over-optimization’ op de pagina zelf grijpt de Penguin update ook in bij een spammerig backlink profiel. Waar in het verleden de regel ‘Meer links is beter’ gold, kunnen slechte links zelfs een negatieve invloed op je ranking in Google hebben. Verschillende SEO bedrijven zagen na de Penguin update hun bezoekersaantallen afnemen, en na het verwijderen van de slechte links weer (voor een deel) toenemen. (klik hier om te zien hoe je slechte links verwijderd van je site met Google’s Disavow Tool)
Het Hummingbird algoritme
Het hummingbird algoritme is begonnen in augustus 2013. Er bestaan veel misverstanden over deze algoritme update, in october vorig jaar kwam Matt Cutts van Google met de verklaring dat Hummingbird vrijwel geen invloed heeft op SEO, en eigenlijk alleen gericht is op de interpretatie van volledige zinnen als zoekopdrachten door Google gebruikers.
Credits voor de Panda en Penguin afbeeldingen: