Google biedt verplichte “zoekkeuze” aan EU-Android-gebruikers in 2020

 

Google introduceert een nieuw ‘keuzescherm’ voor zoekmachines voor Android-gebruikers in Europa in 2020. Het doet denken aan wat Microsoft ongeveer tien jaar geleden was samengesteld om “browserkeuze” op de desktop in Europa aan te bieden.

Onderdeel van naleving van antitrustregels. Dit komt als onderdeel van Google’s inspanningen om te voldoen aan de antitrustbeslissing van de Europese Commissie (EC) van juli 2018 met betrekking tot Android en app-bundeling. Google is in beroep gegaan tegen de beslissing, en de bijbehorende boete van ongeveer $ 5 miljard.

Vanaf 2020, wanneer Android-gebruikers hun apparaten instellen, krijgen ze een versie van het volgende scherm te zien. Google zegt dat providers per land verschillen.

Standaard in Chrome en op het startscherm. Wanneer een gebruiker een keuze maakt, wordt de provider de standaardzoekmachine: ·       In Chrome (als de browser is geïnstalleerd)·       Op het startscherm zoekvak·       De zoekapp of die provider wordt ook geïnstalleerd (indien nog niet)De criteria om te overwegen zijn: een algemene (en niet verticale) zoekmachine, ondersteuning voor de lokale taal, en gratis beschikbaarheid in Google Play. Zoekproviders moeten zich vóór 13 september bij Google aanmelden. Op 31 oktober wordt de lijst met zoekmachines voor elk land bevestigd. Naast de applicatie zal Google een veiling houden om te bepalen welke motoren op het keuzescherm worden weergegeven. Succesvolle bieders worden willekeurig gepresenteerd en “betaal elke keer dat een gebruiker ze selecteert in het keuzescherm in het betreffende land.” Hier is hoe het proces volgens Google zal werken: “In elke landenveiling vermelden zoekmachines de prijs die ze bereid zijn te betalen telkens wanneer een gebruiker ze in het keuzescherm in het betreffende land selecteert. Elk land heeft een minimale bieddrempel. De drie hoogste bieders die de bieddrempel voor een bepaald land halen of overschrijden, verschijnen in het keuzescherm voor dat land.”

Google zegt dat veiling een eerlijk en objectief proces is. Het idee van een veiling heeft ertoe geleid dat sommige critici klagen dat Google opnieuw ‘zijn dominante positie misbruikt’. Google verdedigde de veiling echter als ‘een eerlijke en objectieve methode om te bepalen welke zoekmachines in het keuzescherm worden opgenomen. Hiermee kunnen zoekproviders zelf bepalen welke waarde ze hechten om  zichzelf herkenbaar te stellen op de search providers. ”

 

De CEO van Search Engine Ecosia, Christian Kroll, gaf een verklaring naar aanleiding van het nieuws van de veiling. “Dit is echt teleurstellend nieuws. Ecosia is een non-profit zoekmachine – we gebruiken onze inkomsten om bomen te planten in gebieden die door ontbossing of woestijnvorming worden getroffen, niet om aan biedingsoorlogen deel te nemen, ‘zei hij. “Als we ervoor kiezen om deel te nemen aan een veiling en Google betalen voor het voorrecht om een ​​zoekmachineoptie op Android te zijn, gaat dit mogelijk ten koste van miljoenen bomen die we anders hadden kunnen planten.” Het is ook niet helemaal duidelijk of en hoe het veilingproces kan samengaan met de controle en discretie van telefoonfabrikanten (denk aan: Samsung) over hun onroerend goed op het Android-startscherm. Dit kan hun vermogen om providers in rekening te brengen als standaardmotor op die apparaten teniet doen.

Waarom dit belangrijk is: De Europese Commissie kan ingrijpen en voorkomen dat Google haar rivalen in rekening brengt voor deelname aan het zoekkeuzescherm, maar dat valt nog te bezien. Hoewel Google hierover zwijgt, zal het als een keuze in elk land verschijnen en zal het vermoedelijk niet deelnemen aan de veiling. Vanwege de machtsposite van het merk en het bestaande gebruik zal Google in de meeste gevallen waarschijnlijk ‘winnen’, tenzij concurrerende zoekmachines agressief een onderscheidende functie op de markt brengen (bijvoorbeeld privacy). Het is dus onwaarschijnlijk dat het mobiele zoekbereik, of de advertentie-inkomsten van Google door dit proces veel of helemaal niet worden beïnvloed.


Dit artikel is een vertaald  Search Engine Land

Geschreven door Greg Sterling

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?