Het is een vraag die marketingexperts vaak horen: welk advertentieplatform is beter, Facebook of Google ads? De reputatie van deze twee reclamereuzen heeft een valse dichotomie gecreëerd. Veel ondernemers veronderstellen dat ze moeten kiezen voor de een of de ander, zoals ze zouden doen in argumenten over Coke vs Pepsi, of Nike vs Adidas.
Toch is het debat over Google-advertenties vs Facebook-advertenties is niet zo reductief. Deze advertentieplatforms werken op merkbaar verschillende manieren. Een bestaat uit betaalde-search advertising, en de andere is betaald-sociale.
Blijf lezen als we onderzoeken wat stelt deze twee marketing platforms uit elkaar. We zullen beoordelen of, of wanneer, is het mogelijk om een keuze te maken tussen de twee.
Advertentie-indelingen
Laten we beginnen door te onderzoeken hoe de twee platforms bieden een keuze van advertentie-indelingen. Of je nu Google of Facebook marketing selecteert, beide bieden een breed scala aan advertentieplaatsingsmogelijkheden. Dit stelt bedrijven in staat om hun advertenties uit te zenden over verschillende toepassingen en diensten.
Ten eerste, Facebook advertenties kunnen worden geplaatst in meerdere posities binnen het social media platform. Bijvoorbeeld in de nieuwsfeed, tussen berichten, en binnen zoekresultaten. Maar ze kunnen ook op Instagram verschijnen als video’s tussen stories.
Facebook staat advertenties toe die bestaan uit tekst, een afbeelding, een carrousel van afbeeldingen, een video, en verschillende andere configuratiemogelijkheden. Dankzij dit pragmatisme van advertentieplaatsingen laat Facebook bedrijven creatieve en boeiende advertenties delen die helpen tijdens alle stadia van de marketing funnel.
Ondertussen biedt Google ook een breed scala aan advertentieformaten, zij het zeer verschillend van het aanbod van Facebook.
Google is goed voor meer dan 91% van het wereldwijde marktaandeel. Adverteren bij Google biedt dus toegang tot een ongekend groot publiek.
Bij het verwijzen naar Google-advertenties, denken de meeste ondernemers aan zoekresultaten-advertenties die op magische wijze verschijnen wanneer ze naar iets zoeken op Google. Dit is echter slechts een van hun plaatsingsmogelijkheden. Andere campagne-opties zijn display, winkelen, en app-campagnes. Een grotendeels onaangeboorde marketing kans ligt op YouTube, de # 1 video-site en de 2e meest bezochte website in het algemeen, na Google.
Door het opnemen van zowel Google en Facebook advertentiecampagnes in een digitale marketing strategie, bedrijven zijn in staat om potentiële klanten te richten op hun internet en applicatie gebruik.
ROI
Vervolgens zullen we overwegen hoe de kosten en de ROI variëren tussen Google-advertenties en Facebook-advertenties. Bij het analyseren van de voor-en nadelen van Facebook-advertenties, Facebook de pay-per-click (PPC) kosten hebben de neiging om lager te zijn dan hun Google-tegenhangers.
Verschillende Facebook-advertenties maken verschillende kosten, afhankelijk van hun doeltreffendheid. Social media marketing platforms moeten met de hand worden gekozen op basis van het profiel van het publiek van een bedrijf.
Wat betreft de kosten van Google-advertenties, is het de moeite waard te onthouden dat dit ook pay-per-click campagnes zijn. Bedrijven zullen alleen kosten maken voor hun campagne wanneer een potentiële klant op hun advertentie klikt.
Een standaard ROI is moeilijk te berekenen voor Google-advertenties, omdat de kosten sterk verschillen tussen sectoren, afhankelijk van het gebruik en de concurrentie. Intelligente trefwoord strategieën zijn van cruciaal belang voor het houden van kosten voor een Google-advertentie campagne laag met behoud van een hoog conversiepercentage. Dit is een van de vele manieren waarop het SMOOP team bedrijven kan helpen een effectieve zoekmachine advertentie (SEA) campagne op te zetten.
Wanneer opgezet op een effectieve manier, zowel Google en Facebook advertentiecampagnes kunnen bieden zeer winstgevende ROI’s. Een zorgvuldig beheerde en consequent herziene marketingstrategie kan resulteren in ongeëvenaarde leadgeneratie en verkoop voor bedrijven.
Doelgroep Targeting
Ondernemers die overwegen het gebruik van Facebook-advertenties zijn vaak verbaasd om te leren dat de gebruikers die hun advertenties te bekijken kan aanzienlijk worden beperkt. Dankzij verschillende tools zoals lookalike audiences en retargeting campagnes, kunnen bedrijven met Facebook advertenties hun marketing content in de voorkant zetten van diegenen die het meest waarschijnlijk een conversie zullen maken.
Facebook-advertenties maken gebruik van zowel bestaande klantenlijsten als een pixel op de website van bedrijven. Ze lokaliseren gebruikers die al geïnteresseerd zijn in een merk, evenals het vinden van de profielen van gebruikers die sterk lijken op bestaande klanten.