Contentmarketing is een brede term die op meerdere manieren binnen het grotere marketingspectrum kan worden geïnterpreteerd. Voor sommigen is contentmarketing een blogpost, voor anderen kunnen het grote, interactieve stukken zijn. Voor John Deere nam contentmarketing de vorm aan van een printmagazine dat begon in de 19e eeuw! Ongeacht het formaat of type inhoud dat op de markt wordt gebracht, is het presenteren van nuttige, of vermakelijke informatie aan uw publiek – op een manier die tot hen spreekt – altijd een belangrijk onderdeel geweest van goede marketing. Dingen zijn niet anders binnen zoeken, waar content marketing gelijk staat aan het promoten van uw webpagina’s (content) bij relevante doelgroepen online (marketing via sociale media en andere websites). Vandaag wil ik het proces doorlopen dat ik gebruik om klanten te helpen bij het identificeren en benutten van de content marketing-mogelijkheden die voor hen beschikbaar zijn. Laten we erin duiken!
Begin met bestaande inhoud
De beste plaats om te beginnen bij het zoeken naar mogelijkheden voor contentmarketing is met uw bestaande pagina’s – dit zijn de kansen die de minste investering vooraf vergen, aangezien de content al bestaat. U kunt eenvoudig uw toppagina’s identificeren – in termen van organisch verkeer – in Google Analytics. Hoewel het belangrijk is om te begrijpen hoe uw site verkeer genereert, zijn we op zoek naar nieuwe mogelijkheden – uw beste pagina’s presteren al, en om groei te realiseren, moet u nieuwe kansen benutten.
Vind nieuwe kansen met bestaande pagina’s
Om nieuwe marketing mogelijkheden te identificeren kunt u beginnen met Google Search Console. In GSC kunt u analyseren welke zoekwoorden of zoekopdrachten aan uw website zijn gekoppeld en kunt u zien hoeveel klikken en vertoningen ze genereren in de Google Zoekmachine. U kunt ook clicks en page views los analyseren voor uw individuele pagina’s. Vergelijk zoekopdrachten en pagina’s om ervoor te zorgen dat u pagina’s heeft die goed overeenkomen met uw beste zoekopdrachten. Zijn dit de pagina’s waarvan u verwacht dat ze clicks en page views zullen genereren? Heeft u een betere pagina die niet wordt weergegeven in Google Search Console? Stel uzelf deze vragen, want er kan een mogelijkheid zijn om een bestaande pagina te optimaliseren en te promoten die beter zou kunnen scoren en meer klikken zou kunnen genereren dan de pagina die Google momenteel aan een gegeven zoekopdracht koppelt. Als je het budget hebt, zijn er ook een aantal geweldige tools beschikbaar die je kunnen helpen je toppagina’s te identificeren en die die nauwelijks het doel missen. Tools zoals Ahrefs, Moz en SEMrush bieden allemaal verschillende manieren om uw inhoud te analyseren.
Deze tools helpen u om uw meest succesvolle content te vinden, maar nog belangrijker, u kunt pagina’s vinden met de hoogste search ranking. Vaak kan enige lichte optimalisatie (tweaken van titels, header tags, enz.) het verschil zijn tussen pagina twee op rankings en verschijnen op de eerste pagina.
Het is veel eenvoudiger om bestaande pagina’s bij te werken dan nieuwe inhoud te maken, dus u moet altijd beginnen met het analyseren van huidige ranglijsten om te zien of u over een van deze mogelijkheden beschikt.
Bestaande inhoud bijwerken, hergebruiken en promoten
Zodra u nieuwe contentmarketingmogelijkheden voor uw bestaande pagina’s heeft geïdentificeerd, is het tijd om het uit te voeren.
De meeste, zo niet alle, van uw mogelijkheden voor contentmarketing voor bestaande pagina’s vereisen een bepaald niveau van bijwerken of opnieuw formatteren, of beide. In sommige gevallen vindt u een pagina die eenvoudigweg te weinig wordt gepromoot en meer links nodig heeft om beter te presteren, maar voor het grootste deel moet u ook wat on-page optimalisatie doen.
Content bijwerken
Het bijwerken van uw pagina’s betekent meer dan het wijzigen van de publicatiedatum.
Om de zoekprestaties voor een bestaande pagina te verbeteren, moet u substantiële updates uitvoeren in termen van diepte en recentheid van de informatie op de pagina. Ik heb bijvoorbeeld onlangs ontdekt dat een handleiding die ik had geschreven, geschikt was voor een paar zoekwoorden. Om het op de eerste pagina van de zoekresultaten te krijgen, heb ik het bericht bijgewerkt.
Deze updates omvatten:
- Herstructurering van de inhoud voor verbeterde scanbaarheid en een duidelijke hiërarchie van informatie.
- Dieper onderzoek naar het onderwerp om meer bruikbare informatie te bieden.
- Verouderde secties herschrijven om meer accurate informatie te bieden.
- Het toevoegen van relevante links naar gezaghebbende externe bronnen.
- Herstellen en bijwerken van kapotte externe links.
- Relevante links toevoegen naar externe pagina’s.
- Frisse afbeeldingen van hoge kwaliteit toevoegen.
Het maken van deze updates was een aanzienlijke tijdsinvestering, maar kostte nog steeds minder tijd en moeite dan het genereren van een nieuw post en/of het schrijven van een nieuw bericht. En het beste van alles, de updates hielpen het bericht bovenaan de resultaten te plaatsen waar ik op streefde!
Inhoud hergebruiken en opnieuw formatteren
Naast het bijwerken van uw pagina’s, kan het opnieuw gebruiken of opnieuw formatteren van inhoud ook de ranglijst verbeteren.
Het omzetten van inhoud naar een nieuw formaat of het toevoegen van nieuwe formaten aan een bestaande pagina kan vaak helpen dat inhoud beter presteert bij het zoeken. Als u bijvoorbeeld merkt dat er meerdere videoresultaten zijn voor de term waarop uw pagina zich richt, is de kans groot dat uw pagina kan profiteren van het toevoegen van video-inhoud. Enkele andere opties voor het opnieuw formatteren zijn:
- Boven aan de pagina een beknopte definitie of lijst met opsommingstekens toevoegen voor informatieve zoekopdrachten om te optimaliseren voor SEO
- Aanvullende interactieve elementen maken, zoals een tool, quiz, game, etc.
- Lange tekst omzetten in een gemakkelijk verteerbare infographic.
- Hoogwaardige, originele fotografie en beelden ontwikkelen.
- Video- of audio-inhoud toevoegen in een blogpost.
Mogelijkheden vinden voor het maken van inhoud
Hoewel het optimaliseren van bestaande pagina’s de weg van de minste weerstand is, moet u om langdurig succes te behouden bij organisch zoeken ook nieuwe inhoud maken. Inhoudsinspiratie kan uit verschillende bronnen komen, maar als u inhoud wilt bouwen die presteert in zoekopdrachten, moet u zich richten op niche-analyse en concurrerend onderzoek.
Niche-analyse
Niche-analyse voor contentmarketing omvat onderzoek naar hoe uw doelgroep online zoekt en welke onderwerpen ze interesseren. U moet begrijpen hoe uw doelgroep zoekt naar onderwerpen die verband houden met uw bedrijf en de taal die zij gebruiken. Subtiele verschillen in woordgebruik kunnen neerkomen op grote verschillen in zoekvolume en u wilt uw inhoud optimaliseren voor de termen die uw doelgroep gebruikt. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen de zoektermen [koffiemokhouder] en [koffiemokrek] (met behulp van Moz’s Keyword Explorer):
Dit kleine onderscheid tussen “houder” en “rek” is gelijk aan een verschil van ~ 2.000 in termen van maandelijks zoekvolume. Als je me had gevraagd wat meer volume had, had ik eerlijk gezegd ‘rack’ geraden – daarom is het van cruciaal belang om de taal te begrijpen die je publiek gebruikt om informatie te vinden die relevant is voor je merk. Aandacht voor opmaak is ook belangrijk tijdens niche-analyse. Als u merkt dat uw doelgroep de voorkeur geeft aan een bepaald formaat – en dat wordt aangetoond in de beste zoekresultaten – zorg er dan voor dat u uw inhoud ook in dat formaat bouwt.
Competitief onderzoek
Concurrentieonderzoek is een van de beste manieren om gaten in uw contentmarketing te identificeren. Als er een onderwerp is dat organisch verkeer naar meerdere sites van concurrenten genereert, en u hebt geen pagina die dat onderwerp behandelt, hebt u een kloof in uw contentmarketing.
SEMrush is een van de beste tools voor competitief onderzoek, omdat het u een rapport geeft over welke zoekwoorden en pagina’s het meeste verkeer (in procenten) op concurrerende websites genereren. Als u deze rapporten exporteert voor een handvol concurrenten, kunt u trends vergelijken en kansen vinden om nieuwe inhoud te maken die een relevante doelgroep – omdat u dezelfde doelgroep als deze concurrenten deelt – naar uw site brengt. Het belangrijkste punt hier is om te zoeken naar trends bij meerdere concurrenten, omdat dat bevestigt dat het onderwerp iets is dat resoneert met uw publiek. Een ander belangrijk punt is het beoordelen van de kwaliteit van de pagina’s van uw concurrenten. Kun je realistisch iets maken dat gelijk of beter is? Als het antwoord nee is, ga dan naar een andere kans, want dat is de lat waaraan je moet voldoen als je ooit wilt rangschikken voor de bijbehorende voorwaarden.
Conclusie
Content marketing mogelijkheden zijn gemakkelijk te vinden als u weet waar u moet zoeken. Begin met uw bestaande pagina’s en identificeer waar u kansen hebt om kleine wijzigingen aan te brengen die een grote SEO-impact kunnen hebben. Deze mogelijkheden houden meestal een vorm van herbestemming, herformatteren en bijwerken in. Nadat u de beschikbare mogelijkheden met uw bestaande pagina’s heeft uitgeput, haalt u inspiratie uit de inhoud van het analyseren van uw doelgroep en niche en onderzoekt u pagina’s van de beste concurrenten. Als u dit eenvoudige proces volgt, blijft uw contentmarketing jarenlang van kracht, zodat u inhoud kunt bouwen die goed presteert bij het zoeken en uw site helpt organisch verkeer te genereren.
Opinions expressed in this article are those of the guest author and not necessarily Search Engine Land. Staff authors are listed here.
Dit artikel is vertaald van Search Engine Land
Geschreven door Andrew Dennis