De uitstraling van uw bedrijf begint bij een aansprekend logo. Maar waar moet u op letten zodat u een goed logo heeft, wat aanspreekt bij uw klanten? Dat legt online marketing bureau SMOOP uit in dit blog artikel!
Een goed logo maken
Vraag uzelf af voordat u begint aan het maken van een logo welke kleuren u wilt gebruiken en wat u ermee wil uitstralen. Gaat u voor een logo met kleuren, of houdt u het zwart-wit? Wat is de doelgroep van uw product of service en is het onderscheidend van uw concurrenten? Dit is allemaal erg belangrijk wil u een goed logo maken.
Wanneer u bijvoorbeeld een logo zoals de ABN Amro bank vergelijkt met het logo van Haribo, dan ziet u dat er met allebei de logo’s een ander doel / doelgroep wordt aangesproken. Het logo van ABN Amro is vrij formeel en straalt vertrouwen uit. Terwijl het logo juist kinderlijk is en meer ‘vrolijkheid’ uitstraalt.
Dus wat wilt u met uw logo? Wordt het zakelijk of speels, strak of natuurlijk, met een goedkope uitstraling of juist netjes? Denk na over zowel de service die u levert, als uw doelgroep. Pak pen en papier en schrijf wat steekwoorden op. Die heeft u later weer nodig.
De kleuren in uw logo
Welke kleur(en) gebruikt u in uw huisstijl van uw logo? Er is veel onderzocht welke effecten verschillende kleuren oproepen. Ook wel kleuren psychologie genoemd. Wilt u hier meer over weten? lees dan dit artikel.
De invloed van kleuren:
- Paars is een luxueuze kleur. Steekwoorden: rijkdom, verbeelding en spiritueel.
- Rood is een emotionele kleur. Steekwoorden: actie, passie, macht en liefde.
- Oranje is een positieve kleur. Steekwoorden: humor, enthousiasme en goed geprijsd.
- Geel is een energieke kleur. Steekwoorden: educatie, jeugd en plezier.
- Groen is een rustgevende kleur. Steekwoorden: fris, kalmte, gezondheid en natuur.
- Blauw is een betrouwbare kleur: Steekwoorden: zakelijk, succes, vertrouwen en eerlijkheid.
Welke kleur past het beste bij uw bedrijf en de diensten die u aanbiedt? Kies bij voorkeur één hoofdkleur. Die combineert u daarna met zwart, grijs of wit en misschien nog een passende steunkleur. U heeft dan een logo met 2 tot 3 kleuren.
Waar gebruikt u uw logo
Een logo moet u vrijwel overal kunnen gebruiken. Het moet er dus goed uitzien en passen bij uw identiteit. Soms kunt u daar heel vrij in, zoals bijvoorbeeld op je visitekaartjes of briefpapier. Maar op andere momenten wordt u gedwongen om uw logo aan te passen aan een bepaald formaat. Denk hierbij aan social media.
Een ideaal logo werkt zowel horizontaal als verticaal én als vierkant. Maak je logo dus ook in die vormen en zorg ervoor dat het steeds herkenbaar blijft als jouw logo.
Als je een korte bedrijfsnaam hebt is dat niet zo’n probleem. Bij een langere naam is een handige truc om een beeldmerk (een afbeelding) te combineren met een tekstlogo (je bedrijfsnaam in een herkenbaar lettertype). Dan kun je je bedrijfsnaam de ene keer naast en de andere keer juist onder je beeldmerk plaatsen. En als je een heel sterk beeldmerk hebt, kan het zelfs werken zonder tekstlogo.
Een logo laten maken door SMOOP
Wilt u een mooi logo laten maken door een designer, die precies weet hoe die een goed logo voor u maakt? Laat dan een logo maken door Online marketing bureau SMOOP! Neem contact met ons op