Het is nog ver weg, maar toch doe je er als adverteerder goed aan om hier op tijd bij stil te staan en actie op te ondernemen. De spectaculaire kortingsdagen in de maand november. Denk hierbij aan Black Friday, Singles Day en Cyber Monday. Veel webshops en adverteerders maken hun jaar compleet als ze richting de feestdagen een goede omzet draaien. Maar hoe maak je dit succesvol? We geven je hieronder enkele tips.
Start op tijd met de voorbereiding!
Het klinkt als een open deur, en dat is het misschien ook, maar het gaat hier echt op. Als je met een goede actie komt dan vraagt dit nogal wat van je bedrijf. Marketing moet goed op de hoogte zijn zodat ze op de juiste plekken promotie kunnen maken. De afdeling inkoop moet genoeg producten hebben ingekocht waarvan je verwacht dat ze hard gaan. De transport en logistiek afdeling moet genoeg pakketten kunnen verzenden in een korte tijd. En de klantenservice moeten voldoende beschikbaarheid hebben als er veel vragen binnen komen. Zomaar enkele aspecten die vooraf voorbereiding vragen.
De digitale marketing voorbereidingen
Uiteraard wil je dat jouw actie echt een succes wordt. En dat begint al vroeg. Er zijn diverse sites die speciale promotie plekken bieden, vaak in combinatie met een affiliate programma, maar soms ook zonder. De mooiste plekken zijn vaak al vroeg weg. Dat begint al rond mei, juni, juli. Wil je hier ook een plek bemachtigen neem dan tijdig contact op met deze websites voor bijvoorbeeld Black Friday of Cyber Monday. Heb je een affiliate programma? Kijk dan ook goed naar hoe dit gaat als je en een hogere korting geeft dan normaal en je nog een percentage af moet staan aan de publisher. Zorg ervoor dat deze dag ook voor jou onderaan de streep een succes wordt.
Maar dat is niet alles, denk na over de juiste meta descriptions vanuit SEO perspectief. Pas ze tijdig aan en maak ze geschikt zodat ze nog beter aansluiten bij de potentiele bezoekers. Zorg daarbij ook voor de juiste Google Ads en houd gedurende deze specifieke dagen je budget goed in de gaten. Moet je wat extra gas geven? Laat de omzet het toe? Of moet er wat gas terug genomen worden? Doe je dit samen met een bureau? Zorg dan voor extra communicatie naar elkaar toe. Zo haal je met elkaar het maximale uit deze dag.
Vergeet natuurlijk niet al je eigen kanalen in te zetten: je nieuwsbrief, je social media kanalen. Zorg ervoor dat je belangrijkste boodschap overal terugkomt. Het wordt al lastig genoeg om op te vallen in het kortingsgeweld. Maak iets opvallends of kom met een uitzonderlijke actie die men echt opvalt.
Think big, act smal?
Durf je het nog niet meteen aan om mee te doen met Black Friday? Maar wil je hier wel eens aan proeven? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar Singles Day begin november. Deze dag wordt langzaam aan ook populairder maar kent nog veel minder zoekvolume en reuring. Hiermee kun je mooi een test doen binnen jouw bedrijf of je hier klaar voor bent. Lukt het succesvol? Dan kun je of heel vlot of het jaar daarop meedoen met een groter evenement op het gebied van korting.
Tot slot, zorg ervoor dat je echt goede kortingen geeft. Voor slechts 10% korting is de kans klein dat er heel veel extra conversies plaats zullen vinden. Grote kans dat je ook wel regelmatig al een kortingsactie houdt met 5 of 10%, als je zo’n dag als deze echt serieus aanpakt dan kom je met een hogere korting waardoor klanten echt denken ‘hier moet ik vandaag bij zijn anders is dit een gemiste kans’.
Alvast veel succes dit jaar!