De groei van e-commerce

Ga jij liever naar de fysieke winkels of koop jij graag online?

Wat is e-commerce

Je kent het vast wel. De deurbel gaat en de bezorger staat voor de deur. Je ontvangt het pakketje dat je een paar dagen geleden hebt besteld. Voor het bedrijf is er hier sprake van e-commerce. E-commerce betekent elektronische handel. Dit is de verkoop van producten en/of diensten via het internet. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van kleding, schoenen, treinkaartjes, eten etc.

Vormen van e-commerce

Er zijn verschillende vormen van e-commerce. Hieronder staan dan ook de belangrijkste:

– Business-to-business (B2B): dit is het verkopen van producten/diensten tussen bedrijven onderling.
– Business-to-Consumer (B2C): bedrijven die producten/diensten verkopen aan consumenten.
– Consumer-to-Consumer (C2C): dit zijn verkopen die rechtstreeks tussen consumenten plaatsvinden.

Van de bovenstaande vormen van e-commerce zijn B2B en B2C de meest voorkomende vormen.

Vroeger en nu

Online winkelen is in de Europese Unie sterk toegenomen. In 2007 kocht 30% van de mensen online producten en/of diensten. In 2017 was dit percentage bijna verdubbeld tot 57%. In Nederland winkelde 79% van de bevolking online in 2017. In 2015 was dit percentage 71%.

Bron: CBS

Vanwege het coronavirus zijn de online aankopen in de afgelopen periode ook extra toegenomen. In plaats van een bezoek aan de winkels is het voorkeur dan ook om online bestellingen te plaatsen. Ook toen de winkels waren gesloten tijdens de (gedeeltelijke) lockdown was er een enorme drukte in online verkopen.

Voor- en nadelen

De meningen verschillen per persoon over het doen van aankopen via het internet of via de fysieke winkels. Er zijn mensen die voorkeur hebben om online aankopen te doen, maar er zijn ook mensen die het juist beter vinden om in de winkels te kijken.

Enkele voor- en nadelen van het kopen via internet:

We beginnen eerst met de voordelen. Online aankopen doen vinden veel mensen fijn en gemakkelijk. Ten eerste heb je een groot overzicht en kun je via het internet makkelijk zoeken. Daarnaast kan je veel meer informatie vinden over de producten en de recensies lezen. Verder bespaar je tijd met online shoppen. Je kan het doen waar en wanneer je het wilt. Zo voorkom je om in de (lange) rij te staan in de winkel.

Naast voordelen kunnen er ook nadelen zijn van het kopen via internet. De producten kunnen in werkelijkheid anders uitzien dan op de afbeeldingen. Het kan zijn dat het product niet voldoet aan de verwachtingen van de consument. De webshops kunnen onbetrouwbaar zijn. Let dus goed op! En het product dat je koopt krijg je pas enkele dagen later in handen. Je moet dus rekening houden met de levertijd. Daarnaast moet je ook verzendkosten betalen. Dit geldt niet overal. Er zijn bedrijven die gratis verzending hebben boven een bepaald aankoopbedrag.

Manage jouw e-commerce met Shopware Enterprise

Met Shopware Enterprise kun je eenvoudig B2B en B2C bedrijfsprocessen combineren binnen één platform. Deze Enterprise versie is erop gericht jouw e-commerce infrastructuur, sales activiteiten en andere bedrijfsprocessen te organiseren en te beheren. Het e-commerce platform is flexibel en kan worden geconfigureerd naar de wensen van jouw organisatie. Shopware Enterprise kan aan de meest uitdagende eisen van bijvoorbeeld jouw producenten en leveranciers voldoen; zonder compromissen met de snelheid en veiligheid.

 

 

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Prins Willem-Alexanderweg 139
2595 BT
Den Haag

Copyright 2011 - 2021 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?