In korte tijd levert influencer marketing, dat de grootste en meest effectieve kracht van merken in de digitale wereld is geworden, geweldige resultaten op. Indien deze correct is gebruikt.
Waarom influencer marketing?
Influencer marketing is een van de meest effectieve manieren voor merken om hun producten of diensten te promoten bij hun potentiële klanten. Over het algemeen is het mogelijk om influencer marketing te definiëren als een marketingstrategie waarbij influencers, die het vertrouwen en de interesse van mensen op sociale media hebben gewonnen, hun eigen ervaringen overbrengen.
Influencer marketing kan de naamsbekendheid vergroten, een publiek creëren met jouw potentiële klanten en de verkoop stimuleren. Het kost ook minder dan traditionele advertenties. Dit hangt natuurlijk wel af van het aantal volgers. Samenwerken met influencers om de aandacht te trekken van consumenten die jouw merk en advertenties maar ergens hebben gezien, is een zeer effectieve manier om ervoor te zorgen dat ze jouw merkidentiteit en producten kennen.
Hoe werkt het?
Via een influencer kun je bewustzijn creëren door het product en de dienst te presenteren aan een grote doelgroep die er misschien nog nooit van heeft gehoord of niet eerder van jouw product/dienst heeft aangeschaft. De trouwe volgers van influencers zullen sneller worden overtuigd om een product aan te schaffen dan dat ze zomaar een advertentie voorbij zien komen van het betreffende merk.
Door een sterke band op te bouwen met hun volgers, kunnen influencers een geweldig verhaal vertellen dat de interesse van het merk stimuleert en jouw merk onmiddellijk naar een hoger niveau tilt. Als jouw producten veel technische informaties bevatten en gedetailleerde instructies vereist zijn, kunnen influencers een instructie geven over het gebruik en de productvoordelen op een gemakkelijk te begrijpen manier laten zien.
Hoe kun je influencers benaderen?
Je kunt influencers benaderen door ze (of de manager) een e-mail te sturen. Meestal vermelden influencers op hun social mediapagina een e-mailadres voor samenwerkingen. Daarnaast kun je ook via social media een bericht sturen. Er bestaat wel een kans dat deze berichten niet worden gelezen doordat de influencers veel berichten binnenkrijgen van hun volgers. Daarom is het beter om influencers via de e-mail te bereiken als deze staat vermeld.
Waar moet je op letten?
De betreffende influencer kan een tv-beroemdheid zijn, een populair fenomeen of een blogger op verschillende platforms. Het belangrijkste is dat influencers een “echte”, organische volgersbasis hebben. Het moet bekend zijn dat elke persoon (met veel volgers) die verschijnt, geen echte influencer zal zijn. Ook moet erop worden gelet dat de interactiecijfers evenredig zijn met het aantal volgers.