De beste tips voor een goede e-mailmarketing campagne

Wat e-mail in de loop van de tijd tot een waardevol medium heeft gemaakt, is de periodieke evolutie ervan. Van gewone tekstberichten tot zeer gerichte en geautomatiseerde e-mails, ze hebben nu functies zoals HTML- en CSS-gecodeerd ontwerp, interactiviteit, video’s en zelfs live-feeds onder de knie. Geen wonder dat het aantal wereldwijde e-mailgebruikers zal groeien tot 4,4 miljard in 2023. Bovendien beschouwt Adestra 68% van de tieners en 73% van de duizendjarigen e-mail als het communicatiemiddel bij uitstek.

Vanuit het oogpunt van de marketeer ligt het vlees in het feit dat de e-mailmarketing return on investment stellair is; volgens Lakmoes onderzoek is er sprake van het teruggeven van 38 dollar voor elke geïnvesteerde dollar. Gemiddeld zou een middelgroot bedrijf $9 tot $1000 per maand besteden aan hun e-mailmarketingbehoeften als ze hun campagnes zelf beheren of $300-$500 per maand als ze een bureau kiezen.

Dat gezegd hebbende, hoeveel zou men moeten investeren in e-mailmarketing? Wat zijn de factoren die het bedrag bepalen dat u aan e-mailmarketing gaat besteden? Laten we ze vastnagelen:

Hoe nauwkeurig is uw e-maillijst?

Uw lijst moet organisch gegroeid zijn en bestaat uit abonnees die hebben gekozen voor uw e-mails. Inactieve abonnees op uw lijst kunnen de resultaten van uw e-mailcampagnes ebben. U moet ervoor zorgen dat u de lijst regelmatig opschoont om de beste ROI uit uw e-mailcampagnes te halen. Er zijn tools beschikbaar die gebruikt kunnen worden om ongeldige e-mailadressen en inactieve abonnees te identificeren. U moet overwegen om in dergelijke tools te investeren.

Hoe ver zou u gaan met uw e-mailontwerp?

Bij het kiezen van een sjabloon moet men eerst het doel van de e-mail definiëren. Zal een herbruikbare, reeds bestaande e-mailtemplate het werk doen of moet u liever investeren in een aangepast, eenmalig ontwerp? Intricately ontworpen e-mails of e-mails met interactiviteit vereisen dat u meer geld uittrekt. U moet er ook voor zorgen dat de sjabloon snel reageert en op alle apparaten wordt weergegeven. De meeste bureaus rekenen een vast of een uurtarief voor het ontwerpen van aangepaste e-mailtemplates, wat u ook helpt bij het integreren van de ontwerpen in uw e-mailserviceprovider.

Investeren in campagneprestatierapportage en -analyse?

Het analyseren van de resultaten van uw e-mailcampagnes is een must, omdat het u helpt te weten hoe goed of hoe minder goed uw campagnes presteren. Het volume van de e-mail, de open rates, de click-through rate, de conversie rate moeten worden getest, samen met A/B-tests van onderwerpregels, pre-header, e-mailontwerpelementen, copy en calls to action met tools die u helpen uw resultaten te maximaliseren door u informatie te geven over de prestaties van uw e-mails en u te helpen deze dienovereenkomstig aan te passen.

Hoe zou u de beste e-maildienstverlener kiezen?

Een e-mailserviceprovider (ESP) helpt u bij het verzenden van e-mails die gericht zijn op uw klantenniche, zorgt voor aflevering en levert bruikbare resultaten op. De meeste bezorgbaarheidsproblemen zijn gekoppeld aan e-maillijsten. Maar het juiste ESP kan u helpen veel van deze problemen op te lossen door u te voorzien van een goed bewaakte IP-adressenlijst. Het e-mailplatform dat u kiest speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de hoeveelheid geld die u aan e-mailmarketing besteedt. U zult zich moeten concentreren op uw eisen en de beschikbare opties moeten onderzoeken om de beste keuze te maken. Het is aan te raden om een ESP te kiezen waarmee u een zonsondergangstrategie voor e-mail kunt uitvoeren en de abonnees die gedurende een lange periode inactief zijn geweest, kunt verwijderen.

Waarom is een e-mailmarketing manager of -bureau van vitaal belang?

Het beheren van een e-mailcampagne kan een ontmoedigende taak zijn. E-mailmarketingbureaus zorgen voor een deskundige afhandeling van uw e-mailmarketingprogramma. Een interne manager kan ook uw e-mailmarketing verzorgen. U moet de kostenfactoren voor beide bekijken voordat u er een kiest. Het behouden van een budget voor de professionele afhandeling van e-mailmarketing kan een lange weg zijn voor uw bedrijf. De meeste bureaus rekenen een maandelijkse vergoeding voor hun diensten met een specifieke hoeveelheid e-mails die elke maand moeten worden verzonden.

Samengevat met een ‘Budget Building Checklist’.

Wijs 16% van het totale marketingbudget toe aan e-mailmarketing en bouw het op aan de hand van de lijst van abonnees die in de afgelopen twee jaar hebben gekozen voor e-mailmarketing.
Kies tussen herbruikbare en eenmalige e-mailtemplates op basis van uw behoeften en investeer dienovereenkomstig.
Gebruik testtools om de prestaties van uw e-mailcampagnes te meten. Omdat het helpt om de hiaten te achterhalen, helpt het ook om de beste ROI te behalen.
Noteer uw vereisten om de beste ESP-optie voor u uit te zoeken.
Uw niveau van ervaring en bekendheid met e-mailmarketingtools en -technologie is misschien niet genoeg. Kies voor een professionele afhandeling via een bureau of een interne manager.

Banner Smoop website
smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 kleine en middelgrote bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wil je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Laan van Nieuw Oost-Indië 125
2593 BM
Den Haag

Postadres:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP

Chat openen
Stel hier vrijblijvend je vraag
Hallo,
Hoe kunnen we je helpen?