Wat e-mail in de loop van de tijd tot een waardevol medium heeft gemaakt, is de periodieke evolutie ervan. Van gewone tekstberichten tot zeer gerichte en geautomatiseerde e-mails, ze hebben nu functies zoals HTML- en CSS-gecodeerd ontwerp, interactiviteit, video’s en zelfs live-feeds onder de knie. Geen wonder dat het aantal wereldwijde e-mailgebruikers zal groeien tot 4,4 miljard in 2023. Bovendien beschouwt Adestra 68% van de tieners en 73% van de duizendjarigen e-mail als het communicatiemiddel bij uitstek.
Vanuit het oogpunt van de marketeer ligt het vlees in het feit dat de e-mailmarketing return on investment stellair is; volgens Lakmoes onderzoek is er sprake van het teruggeven van 38 dollar voor elke geïnvesteerde dollar. Gemiddeld zou een middelgroot bedrijf $9 tot $1000 per maand besteden aan hun e-mailmarketingbehoeften als ze hun campagnes zelf beheren of $300-$500 per maand als ze een bureau kiezen.
Dat gezegd hebbende, hoeveel zou men moeten investeren in e-mailmarketing? Wat zijn de factoren die het bedrag bepalen dat u aan e-mailmarketing gaat besteden? Laten we ze vastnagelen:
Hoe nauwkeurig is uw e-maillijst?
Uw lijst moet organisch gegroeid zijn en bestaat uit abonnees die hebben gekozen voor uw e-mails. Inactieve abonnees op uw lijst kunnen de resultaten van uw e-mailcampagnes ebben. U moet ervoor zorgen dat u de lijst regelmatig opschoont om de beste ROI uit uw e-mailcampagnes te halen. Er zijn tools beschikbaar die gebruikt kunnen worden om ongeldige e-mailadressen en inactieve abonnees te identificeren. U moet overwegen om in dergelijke tools te investeren.
Hoe ver zou u gaan met uw e-mailontwerp?
Bij het kiezen van een sjabloon moet men eerst het doel van de e-mail definiëren. Zal een herbruikbare, reeds bestaande e-mailtemplate het werk doen of moet u liever investeren in een aangepast, eenmalig ontwerp? Intricately ontworpen e-mails of e-mails met interactiviteit vereisen dat u meer geld uittrekt. U moet er ook voor zorgen dat de sjabloon snel reageert en op alle apparaten wordt weergegeven. De meeste bureaus rekenen een vast of een uurtarief voor het ontwerpen van aangepaste e-mailtemplates, wat u ook helpt bij het integreren van de ontwerpen in uw e-mailserviceprovider.
Investeren in campagneprestatierapportage en -analyse?
Het analyseren van de resultaten van uw e-mailcampagnes is een must, omdat het u helpt te weten hoe goed of hoe minder goed uw campagnes presteren. Het volume van de e-mail, de open rates, de click-through rate, de conversie rate moeten worden getest, samen met A/B-tests van onderwerpregels, pre-header, e-mailontwerpelementen, copy en calls to action met tools die u helpen uw resultaten te maximaliseren door u informatie te geven over de prestaties van uw e-mails en u te helpen deze dienovereenkomstig aan te passen.
Hoe zou u de beste e-maildienstverlener kiezen?
Een e-mailserviceprovider (ESP) helpt u bij het verzenden van e-mails die gericht zijn op uw klantenniche, zorgt voor aflevering en levert bruikbare resultaten op. De meeste bezorgbaarheidsproblemen zijn gekoppeld aan e-maillijsten. Maar het juiste ESP kan u helpen veel van deze problemen op te lossen door u te voorzien van een goed bewaakte IP-adressenlijst. Het e-mailplatform dat u kiest speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de hoeveelheid geld die u aan e-mailmarketing besteedt. U zult zich moeten concentreren op uw eisen en de beschikbare opties moeten onderzoeken om de beste keuze te maken. Het is aan te raden om een ESP te kiezen waarmee u een zonsondergangstrategie voor e-mail kunt uitvoeren en de abonnees die gedurende een lange periode inactief zijn geweest, kunt verwijderen.
Waarom is een e-mailmarketing manager of -bureau van vitaal belang?
Het beheren van een e-mailcampagne kan een ontmoedigende taak zijn. E-mailmarketingbureaus zorgen voor een deskundige afhandeling van uw e-mailmarketingprogramma. Een interne manager kan ook uw e-mailmarketing verzorgen. U moet de kostenfactoren voor beide bekijken voordat u er een kiest. Het behouden van een budget voor de professionele afhandeling van e-mailmarketing kan een lange weg zijn voor uw bedrijf. De meeste bureaus rekenen een maandelijkse vergoeding voor hun diensten met een specifieke hoeveelheid e-mails die elke maand moeten worden verzonden.
Samengevat met een ‘Budget Building Checklist’.
Wijs 16% van het totale marketingbudget toe aan e-mailmarketing en bouw het op aan de hand van de lijst van abonnees die in de afgelopen twee jaar hebben gekozen voor e-mailmarketing.
Kies tussen herbruikbare en eenmalige e-mailtemplates op basis van uw behoeften en investeer dienovereenkomstig.
Gebruik testtools om de prestaties van uw e-mailcampagnes te meten. Omdat het helpt om de hiaten te achterhalen, helpt het ook om de beste ROI te behalen.
Noteer uw vereisten om de beste ESP-optie voor u uit te zoeken.
Uw niveau van ervaring en bekendheid met e-mailmarketingtools en -technologie is misschien niet genoeg. Kies voor een professionele afhandeling via een bureau of een interne manager.