Er wordt veel gesproken over het gebruik van cookies. Maar zijn cookies nou precies nodig en wat zijn het eigenlijk? En natuurlijk vooral: welke veranderingen gaan we in 2020 zien omtrent de nieuwe privacyregels? Dat bespreken wij allemaal in dit artikel.
Een cookie, wat is dat?
Een cookie is een soort tekstbestandje, het is dus geen software of programma. Dit tekstbestandje wordt op uw computer opgeslagen. Dat bestandje kan door een website worden gemaakt, bijgewerkt, gelezen en verwijderd. En dat is eigenlijk alles.
Wat is het risico van cookies?
Cookies accepteren brengen geen risico’s met zich mee. Een cookie kan namelijk niks ‘uitvoeren’ op uw computer. Aangezien het een tekstbestandje is. Maar een cookie kan wel informatie opslaan en doorgeven. En dus zijn er regels voor cookies, om je privacy te beschermen. En daar heb je als eigenaar van een website mee te maken.
Het is alleen zo dat wanneer u gebruik maakt van een programma wat een tracking functie heeft, dat u toestemming aan de gebruiker moet vragen.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn heel onschuldig ze hebben dan ook geen gevaar, het gaat om de functionaliteit. Deze cookies worden gebruikt voor het functioneren van de site. Zoals het onthouden van producten in een winkelmandje of het automatisch invullen van een opgeslagen wachtwoord.
Analytische cookies
Analytische cookies worden gebruikt om het gedrag van je bezoekers te analyseren. Het is wel zo dat je de bezoekers van uw website hiervan op de hoogte moet stellen. Dit kunt u doen door het gebruik van een cookiebar of een privacy verklaring. De bezoekers van uw website hoeven hiervoor niet perse toestemming te geven.
Als de analytische cookies door derden worden geplaatst, zoals bij het gebruik van Google Analytics, is het wel van belang dat dat gebeurt binnen de privacyregels. Gelukkig weten dat soort grote partijen dat zelf ook heel goed.
Tracking-cookies
Doorgaans als je iets in het nieuws hoort over cookies, gaat het over de laatste vorm: tracking-cookies (of marketing cookies). Dat zijn cookies van (doorgaans commerciële) partijen die bezoekers over meerdere websites volgen en zo gericht kunnen benaderen met bijvoorbeeld passende advertenties. Denk daarbij aan Facebook, Google AdWords en partnersites.
Dat zie je dan terug in advertenties over vliegvakanties op de ene site, omdat je toevallig op een andere site hebt gezocht naar een goedkope vlucht naar een warm land. Of advertenties in je mailprogramma op basis van een bezoek aan een webwinkel. Google Adwords kan bijvoorbeeld worden ingezet voor remarketing.
Dergelijke cookies mag je alleen plaatsen met toestemming van de bezoekers. Je moet ze daar expliciet om vragen. Dus een balkje met de tekst “Als u verder klikt gaat u akkoord” is onvoldoende.
Nieuwe ePrivacy Verordening
Het lijkt erop dat in de nieuwe, Europese “ePrivacy Verordening” zal worden vastgelegd dat toestemming voor tracking-cookies niet langer via iedere individuele website zal verlopen, maar dat dit verloopt via centraal geregelde instellingen van uw website. Dat houdt in dat bezoekers maar op één locatie hoeven aan te geven of ze dergelijke cookies wel/niet accepteren. Daarmee verdwijnt de cookiebalk die de afgelopen jaren op zoveel verschillende manieren is ingezet.