Het is geen geheim dat Duitsland een populaire “springplank” is voor bedrijven die zich uitbreiden naar Europa. Duitsland is de grootste economie van Europa, het dichtstbevolkte land en de thuishaven van de grootste consumentenmarkt van Europa. Dit, samen met de stabiele economische groei (1,7% in 2016) en de geografische ligging in het centrum van de Europese Unie, maakt het land zeer aantrekkelijk voor prospectiebedrijven.
Hoewel Duitsland blinkt op papier, zijn er verschillende uitdagingen voor productmarketing- en contentmarketingprofessionals bij de marketing voor een Duits publiek. Veel aandacht voor geloofwaardigheid, minder gebruik van sociale media in vergelijking met andere ontwikkelde landen en een groeiende afhankelijkheid van mobiele technologie, om er maar een paar te noemen.
Gebaseerd op onze ervaring met bedrijven die zich uitbreiden naar Duitsland en op inzichten van ons Duitse kantoor in Bonn, staan hieronder 5 tips voor product- en contentmarketing in Duitsland.
1. “Go Deutsch” – te beginnen met een Duitse website
“Als je in Rome bent, doe dan zoals de Romeinen.” En wanneer in Duitsland? Dat klopt. Denk, doe en spreek Duits.
Begin met de vertaling van de website in het Duits, zodat u een officieel platform heeft om inhoud in het Duits te hosten voor online en social media verkeer.
Neem een ELV (Elektronisches Lastschriftverfahren) betalingsoptie op uw website op, want veel Duitsers geven de voorkeur aan ELV boven andere vormen van betaling. Huur Duitstalig personeel in om vragen van klanten te behandelen (via een webchatfunctie, of via e-mail of sociale media).
Zorg ervoor dat al het personeel dat met klanten te maken heeft een goed begrip heeft van uw product, de toepassingen ervan en de Duitse gedragscode.
Bied opmerkelijke, gegevensgestuurde inhoud aan op uw website en in uw documentatie. Hoe meer “Duits” en deskundig u lijkt te zijn, hoe aantrekkelijker en geloofwaardiger u zult zijn voor een Duits publiek.
2. Focus op Facebook, Xing, LinkedIn en Google+
Het gebruik van sociale media is in Duitsland lager dan in de meeste andere ontwikkelde landen. 35% van de bevolking is ouder dan 55 jaar, een lager percentage hoogopgeleiden op sociale media en een algemene bezorgdheid over de privacy van gegevens zijn mogelijke redenen hiervoor.
Desalniettemin is social media in Duitsland een snel groeiende mediabron, vooral onder jonge professionals, en heeft het aanzienlijk bijgedragen aan een hoger bewustzijn over buitenlandse producten en diensten. Meer dan 80% van de Duitse duizendjarigen maakt gebruik van sociale media, waarbij Facebook, Xing, LinkedIn en Google+ de populairste sociale netwerken zijn.
Facebook controleert meer dan 90% van de Duitse social media markt en heeft meer dan 27 miljoen Duitse gebruikers, en wordt gebruikt voor zowel B2B als B2C marketing. Bouw een solide Facebook-pagina voor uw bedrijf en betrek uw publiek in het Duits!
Xing is de Duitse versie van LinkedIn en is (met meer dan 10 miljoen gebruikers) populairder dan LinkedIn. 20% van de professionals in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gebruiken Xing. Omdat Xing en LinkedIn beide populaire sociale netwerken zijn onder Duitse professionals, raden we u aan uw aanwezigheid op beide te vestigen.
Google+ is een goed alternatief voor Twitter in Duitsland, omdat Duits als taal zeer beschrijvend is, dus de limiet van 140 tekens van Twitter maakt contentmarketing in het Duits moeilijk. Veel Duitse bedrijven met grote aantallen volgers zijn actief op Google+. Het opbouwen van een community op Google+ zou dus vooral voordelig zijn als u zich bezighoudt met B2B-verkopen.
3. 3. Wees mobiel-vriendelijk en publiceer content die datavriendelijk is
Volgens een enquête onder Duitse consumenten in 123platsch.de, in januari 2016:
74% van de respondenten gebruikt smartphones
43% geeft de voorkeur aan een laptop om online te gaan voor persoonlijk gebruik
20% van de respondenten maakt het meest gebruik van smartphones bij het maken van een verbinding met het internet.
34% van de smartphone-gebruikers en 40% van de tablet-gebruikers brengen elke dag meer dan 1 uur op het mobiele web door.
Kortom – Duitsland is sterk afhankelijk van mobiele technologie (dit kan deels te wijten zijn aan het feit dat veel Duitse bedrijven de toegang tot sociale-mediasites verbieden), en deze afhankelijkheid van mobiel zal naar verwachting toenemen.
Hoewel Duitsland goed is aangesloten op het internet, zijn mobiele breedbandplannen duur, waardoor Duitsers selectief zijn in het gebruik van hun mobiele data.
Zorg er dus bij marketing in Duitsland voor dat uw website en social media-pagina’s geschikt zijn voor mobiele toegang. Deel content waarvoor niet veel mobiele data nodig is (het delen van video’s en veel foto’s zou onverstandig zijn).