Chatbots voor bedrijven. We zien ze steeds vaker terugkomen op websites en het is echt iets van de laatste tijd. Misschien maakt uw bedrijf al gebruik van een chatbot? Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen ervan. Is het voor uw (potentiële) klant niet fijner om tegen een echt mens te praten dan tegen een robot? Waarom een chatbot iets is om te overwegen voor uw bedrijf leest u hieronder.
Wat is een chatbot?
Een chatbot, ookwel een bot genoemd is software gebaseerd op artificial intelligence (AI). Het is software die een gesprek kan simuleren met een gebruiker. Dit kan zowel binnen websites, apps als bij mobiel gebruikt worden. Een chatbot wordt gezien als een van de meest vooruitstrevende ontwikkelingen waarbij een bot per een persoon kan communiceren. Een chatbot, zoals de naam al aangeeft hoeft niet alleen via een chat te verlopen. Dit kan ook via spraak. Dit is bijvoorbeeld terug te zien bij de chatbot van Google Home, of de door Amazon ontwikkelde Alexa.
de voordelen van chatbots
De chatbot heeft dus automatisch een interactie met de bezoeker van uw website. Wanneer u gebruik maakt van een chatbot en wanneer de bezoeker hier gebruik van maakt. Ze kunnen uw bezoeker help met bijvoorbeeld informatie over hun bestelling, of zelfs het binnenhalen van leads. U kunt namelijk een chatbot ook zo inrichten dat hij de telefoonnummers van potentiële klanten voor u verzameld.
Waarom gebruik maken van een chatbot binnen uw bedrijf
Een chatbot heeft dus best wel wat voordelen. Maar waarom zou u gebruik maken van een chatbot. Het is toch helemaal niet persoonlijk?
Één van de redenen voor het gebruik van een chatbot kan zijn dat u de gebruiksvriendelijkheid van uw website wilt verhogen. Het is belangrijk dat u de bezoeker van uw website zo lang mogelijk op uw website houdt. Om zo de bouncerate te verlagen. Dit is de tijd dat een bezoeker op uw website blijft. U kunt de gebruiker bijvoorbeeld via de chatbot na een bepaalde tijd een berichtje sturen, met informatie die nuttig is voor de gebruiker.
Als u een webshop heeft kan een chatbot vooral conversie verhogend werken. U kunt een chatbot zo instellen dat uw (porentiele) klant zijn / haar maat voor een kledingstuk kan invoeren. Vervolgens de kleur enz. Zo matcht u dit aan de wensen van de klant. De gebruiker hoeft dan minder lang op uw site te blijven en kan sneller tot aankoop overgaan.
Verder kan een chatbot 24/7 uw klanten van advies voorzien. Dit is zonder het inhuren van personeel die in verschillende tijdszones werken of in verschillende shifts niet haalbaar. Talloze voordelen dus!
Welke bedrijven gebruiken chatbots
U zou het misschien niet verwachten, maar haast alle grote bedrijven maken gebruik van chatbots. Zo kan de chatbot van het energiebedrijf Eneco u helpen bij het doen van aangifte. Deze chatbot vereenvoudigd het proces en is een handig hulpje die de problemen van mensen snel en gemakkelijk kan oplossen.
Een andere chatbot die zeer goed zijn werk doet is ‘Treintje’ gemaakt door de NS. Reizigers kunnen hiermee makkelijk hun treinreis plannen. Chatbot Treintje is goed ingericht en is voor iedereen makkelijk te begrijpen. De conversatie verloopt soepel en de functionaliteit zal waarschijnlijk alleen maar toenemen.
Verder maakt ABN Amro gebruik van ‘chatbot Anna’. Deze chatbot kan u bijvoorbeeld helpen met buitenlandoverboekingen en automatische incasso’s.
Heeft u ook interesse voor een chatbot voor uw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Vraag een offerte aan of bel naar: 06 – 4732 1174.
De toekomst van de chatbot
Wij zijn ervan overtuigd dat het gebruik van chatbots door bedrijven alleen maar toe zal gaan nemen. Het biedt namelijk een hoop voordelen en versimpeld het proces voor de koper van uw product. Chatbots zullen steeds uitgebreider worden gemaakt (door middel van AI). En de functies zullen toe gaan nemen. Voor complexere zaken zoals het het reserveren van een restaurant, het afhandelen van bestellingen en misschien wel het geven van medisch advies.
Een chatbot laten maken door SMOOP
Wilt u ook graag gebruik gaan maken van een chatbot. Of wilt u weten of wij het wel zouden aanraden om gebruik te maken van een chatbot binnen uw bedrijf? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Dit kunt u doen door ons contactformulier in te vullen, door te bellen naar: 06 – 4732 1174. Of door een offerte aan te vragen.