Artificial Intelligence of Afgekort AI heeft een enorme invloed op ons leven. AI is een concept waarbij computers taken uitvoeren die normaal gezien gedaan werden door mensen. Een aantal voorbeelden van innovaties waarbij gebruik gemaakt wordt van AI zijn bijvoorbeeld de zelfrijdende auto’s. AI Leest de route voorkomt ongelukken en vermijdt obstakels, een soort auto-pilot van de vliegtuigen dus.
AI in de marketing
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld het herkennen van patronen door middel van machine learning. Door continu een grote hoeveelheid aan data te analyseren is het mogelijk om behoeften te voorspellen van potentiële klanten. Zo kun je betere diagnoses stellen, meer uit je bedrijfsapplicaties halen en voorspellingen in aankopen doen.
Artificial intelligence en machine learning hebben in de marketing veel voordelen maar ook nadelen. AI Kan helpen met bijvoorbeeld E-mailmarketing. Zo kunnen AI ondersteunde tools bijvoorbeeld onderwerpen verzinnen en delen van e-mails schrijven. Ook gebruikt deze technologie enorme datasets en customer data om voorspellingen en keuzes te maken die in elke fase van de customer journey gepersonaliseerd worden.
Ook speelt Artificial Intelligence een grote rol bij content marketing. Twitter is de afgelopen tijd al begonnen met het automatiseren van berichten en de verwachting is dat het niet lang zal duren totdat meerdere social media platforms dit zullen overnemen. Dit zou ook nadelig kunnen zijn voor content creators omdat hun baan op deze manier geautomatiseerd wordt.
AI voorbeelden
Marketeers die actie ondernemen, hebben de mogelijkheid om een aanzienlijk en duurzaam concurrentievoordeel te creëren voor hun bedrijf en voor zichzelf. AI stelt marketeers in staat om:
- Omzet te versnellen
- Creëert gepersonaliseerde consumentenervaringen op schaal
- Verlaagt de kosten
- Genereert een hogere ROI in campagnes
- Haalt meer bruikbare inzichten uit marketinggegevens
- Voorspelt nauwkeuriger de behoeften en het gedrag van de consument
- Vermindert de tijd die wordt besteed aan repetitieve, gegeven gestuurde taken
- Verkort de verkoopcyclus
- Levert meer waarde uit marketingtechnologieën
AI Cijfers
Hoewel door AI aangedreven marketingtechnologieën misschien nooit de sci-fi-visie van zelfrijdende, zelf ontwikkelende autonome systemen zullen bereiken, kan een beetje AI in marketing een heel eind bijdragen aan het drastisch verhogen van de productiviteit, efficiëntie en prestaties.
Hoewel de totale cijfers variëren, erkent elk belangrijk rapport over AI blijkbaar dat de jaarlijkse financiële impact ervan in de biljoenen zal lopen. Laat me je wat statistieken geven:
- Het McKinsey Global Institute schat dat kunstmatige intelligentie en andere analyses een impact zullen hebben op marketing en verkoop tot $ 5,9 biljoen per jaar.
- PwC ziet een echt wereldwijde impact van AI , met een geschatte toename van 14% van het wereldwijde BBP in 2030, zegt het dat het een gecombineerde $ 15,7 biljoen zal bijdragen aan de wereldeconomie door zowel verhoogde productiviteit als toegenomen consumptie.
- Alleen al in 2021 stelt Gartner dat AI -augmentatieprojecten wereldwijd $ 2,9 biljoen aan bedrijfswaarde en 6,2 miljard uur aan werknemersproductiviteit zullen opleveren.
- IDC stelt dat AI -gedreven efficiëntie in CRM dit jaar de wereldwijde inkomsten met $ 1,1 biljoen zou kunnen verhogen, resulterend in meer dan 800.000 netto nieuwe banen, meer dan de banen die verloren gaan door automatisering.
- De COVID-19-pandemie heeft de door AI aangedreven digitale transformatie in bedrijven versneld. Een aanvullend onderzoek van McKinsey zei dat van de bijna 2.400 ondervraagde bedrijfsleiders 25% hun AI-adoptie had verhoogd als gevolg van de pandemie.