Adverteren op social media: een gids voor marketeers
In het niet al te verre verleden waren bedrijven sterk afhankelijk van netwerktelevisie en aardse radio om in contact te komen met kopers en hun goederen aan te prijzen.
Echter, met meer mensen op de vlucht voor traditionele TV en radio voor advertentievrije streaming diensten zoals Netflix en Spotify Premium, heeft advertenties op deze eens zo machtige media veel van zijn glans laten vallen.
Vandaag de dag is er een andere plek waar uw bedrijf naartoe kan gaan om de massa te bereiken. Een plek waar kopers elke dag – soms urenlang – samenkomen. Een plek waar u de ideale prospects kunt benaderen en op maat gemaakte boodschappen kunt afleveren die aansluiten bij hun individuele behoeften.
Waar? Sociale media.
Organische versus betaalde sociale media: Wat heerst er?
Het is duidelijk dat niet alle social media promotie gelijk is. Het biologische bereik is de laatste jaren radicaal afgenomen. In 2016 constateerde SocialFlow een daling van 42% in organische Facebook-artikelen over een periode van drie maanden.
Daarom richten meer bedrijven zich op betaalde social media. Eigenlijk wil 68 procent van de marketeers in 2019 meer geld uitgeven aan maatschappelijke reclame. Gebaseerd op recent onderzoek van SocialMediaToday.
Hieronder staan een paar ideeën.
Uw merk heeft een maatje in Facebook
En met meer dan 2,3 miljard actieve gebruikers per maand zorgt het podium voor veel knal voor uw dollar. Vooral gezien de unieke targeting-mogelijkheden.
Er zijn twee belangrijke manieren waarop uw merk gebruikers kan betrekken op Facebook:
Gepromote artikelen: Deze kunnen alle artikelen die u in uw nieuwsfeed publiceert opnemen. Door een eenvoudige statusupdate naar een kortingsactie. Beoordelen welke organische artikelen eerder goed hebben gepresteerd is een goede manier om die berichten op de markt te brengen.
Advertenties: Verschijnen aan de rechterkant van het scherm als gebruikers scrollen door hun eigen nieuwsfeeds. Advertenties bieden een grote kans om kracht te zetten in downloads of om registraties van evenementen te stimuleren. En door gebruik te maken van een marketingautomatiseringsplatform kunt u ook uw digitale advertenties aanpassen en er zeker van zijn dat ze uw doelgroep bereiken.
Het is moeilijk om een tweet te overwinnen
Voor een kanaal dat prioriteit geeft aan het houden van berichten geeft Twitter u een lange lijst van mogelijkheden om te communiceren met potentiële kopers:
Gepromote tweets: Deze zien eruit als standaard tweets, maar drijven uw content naar de top van de nieuwsfeed van een gebruiker. Ze zijn geweldig voor beperkte tijdsaanbiedingen en wedstrijden met deadlines.
Twitterkaarten: Met Twitter-accounts kunt u zich onderscheiden van alleen tekstuele tweets op de feeds van uw volgers door gebruik te maken van overtuigende beelden. Als u op de afbeelding klikt, moeten mensen naar een vooraf bepaalde landingspagina gaan.
Lead gen-kaarten: Net als Twitter-kaarten kun je hiermee de rommel met beelden doorsnijden. Maar in plaats van individuen weg te fluisteren naar een andere site om een ebook te krijgen of zich te registreren voor een gratis proefabonnement, kunnen ze die activiteiten ook op Twitter voltooien. Deze drive om gebruikers op het platform te houden is snel de nieuwe norm aan het worden, dus begin met het heroverwegen van uw traditionele manier van het rijden van prospects naar landingspagina’s om het verkeer te vangen.
Gepromote accounts of tendensen : Als u uw account promoot, plaatst u uw bedrijf in een lijst van “Who to follow” naast de nieuwsfeeds van klanten. Het promoten van een mode zal de naam van uw bedrijf een van de hot topics zijn waar mensen over praten op Twitter.
De go-to-community voor zakelijke professionals
LinkedIn is het punt waar de experts naartoe gaan, dus het is al lang de gouden standaard voor B2B-marketeers. Als uw bedrijf klanten met een zakelijke mindset wil aanspreken, dan is dit station de perfecte plek. En hier zijn een paar manieren waarop u actie kunt ondernemen:
Gesponsorde upgrades: Door een gesponsorde update in te dienen. Kunt u uw boodschap delen met zowel uw volgers als met gerichte gebruikers buiten uw eigen netwerk. En terwijl je ze misschien nog opvallender maakt met een aantrekkelijk beeld en aantrekkelijke CTA. Zien gesponsorde updates er naadloos geïntegreerd in de nieuwsfeeds van de gebruikers uit.
Advertenties: U kunt de nieuwsfeeds van externe gebruikers met advertenties wagen. Strategisch gepositioneerd aan de boven-, onder- of zijkant van de LinkedIn-webpagina kunt u uw advertenties aanpassen om ze te voorzien van afbeeldingen, video’s of alleen tekst.
Gesponsorde InMail: Zoekt u een manier om in de inboxen van gebruikers te komen? Dat is waar Gesponsorde InMail voor is. Maak een korte, leuke notitie met een onderwerpregel die de aandacht van uw lezers trekt en die direct in het gedeelte Messaging van uw eigen accounts terechtkomt. Bovendien ontvangen gebruikers een echte e-mailnotificatie, waarin ze worden gewaarschuwd dat ze een nieuwe communicatie hebben die ze moeten zien. Het zal dus vrij moeilijk zijn om uw eigen bericht onopgemerkt te laten.
Linkedin?
LinkedIn Lead Accelerator/LinkedIn Netwerkscherm: LinkedIn Lead Accelerator en LinkedIn Network Display zijn misschien wel de meest gecompliceerde van het stel. Het eerste stelt je in staat om de juiste mensen aan te trekken en te voeden met de perfecte inhoud op het juiste moment. Het laatste helpt u om uw doelgroep te bereiken, zowel op als buiten LinkedIn.
Door deze tools te integreren met een automatisch marketing- en reclameplatform kunt u ook sequenced ads uitvoeren die aansluiten bij uw digitale nurturing aanpak. A/B-testadvertenties zodat u de prestaties kunt optimaliseren en het effect van de campagne kunt meten met behulp van de ingebouwde dekking.
Cijfers vertellen het verhaal van uw prestatie
Hoe u beslist om gebruikers te betrekken via sociale media, is het evalueren van uw ROI van vitaal belang. U moet de mogelijkheid hebben om te controleren hoeveel inkomsten u hebt gecreëerd met uw betaalde advertenties. Ten opzichte van hoeveel het kost om uw eigen campagne te voeren.
Met een innovatief marketingautomatiseringssysteem dat is gekoppeld aan een digitale reclame-inspanning. Bent u in staat om de metriek te volgen die er het meest toe doet. Van participatiegraad tot conversies.
Combineer dit met de extra capaciteit om prospects te voeden en te kwalificeren. Nieuwe kansen te grijpen en ook de klantenwerving te volgen. En uw bedrijf zal alles hebben wat nodig is om uw sociale-reclame-inspanningen tot een succes te maken.