Adverteren in België

Marketingprofessionals staan voor steeds grotere uitdagingen bij het optimaal inzetten van sociale-mediaplatforms in hun reclamestrategieën. Dit lijkt op het eerste gezicht vooral waar te zijn voor strategieën die gericht zijn op België, een land waar de digitale reclame-uitgaven trager groeien dan in andere Europese landen.

De totale uitgaven voor offline reclame waren ruwweg vier keer groter dan de online tegenhanger ervan, waarbij alleen al de televisiereclame in 2018 een waarde van ruwweg 1,7 miljard euro bereikte. Merk echter op dat reclameaankopen in België meestal duur zijn door de gefragmenteerde mediamarkt van het land.

Zo heeft België 11 televisiezenders gericht op een Franstalig publiek (Wallonië), tegenover 17 zenders voor het Nederlandse taalgebied Vlaanderen. Een marketeer die een advertentie voor het hele land wil kopen, moet deze in principe twee keer kopen, één keer voor Vlaanderen en één keer voor Wallonië. Dit zou kunnen verklaren waarom reclame via sociale media wordt gezien als een aantrekkelijk alternatief voor het gebruik in mediacampagnes in België.

 

Hulp nodig bij
online marketing?