Abonnementen opzeggen vaak onnodig moeilijk

Opzeggen wordt de consument vaak onnodig lastig gemaakt. Een voorbeeld hiervan is het opzeggen van loterijen. Je bent eerst op zoek naar een manier om je abonnement online op te zeggen, maar die is zo goed verstopt dat je daarna toch maar het telefoonnummer probeert. Wanneer je dan eindelijk iemand aan de lijn hebt, word je van het kastje naar de muur gestuurd en krijg je van medewerkers duizend redenen te horen waarom je absoluut niet moet stoppen met meespelen. Je kunt soms moedeloos van worden dat je niet ‘gewoon’ makkelijk online kunt opzeggen. 123opzeggen vindt dat opzeggen moet altijd snel geregeld moet zijn en daarom versturen honderden consumenten dagelijks hun opzegbrief online via de verzendservice van 123opzeggen. Zo komen zij makkelijk van hun abonnement af, zonder lastige constructies en opdringerige verkopers.

Opzegtermijn abonnementen

Sommige bedrijven verschuilen zich achter een opzegtermijn als je wilt opzeggen, maar sinds de inwerkingtreding van Wet van Dam kan dit niet meer. We gaan je niet vervelen met juridisch geneuzel, dus wat dit kort inhoudt is dat bedrijven niet langer zelf een opzegtermijn kunnen bepalen. Ze zitten vast aan vaste opzegtermijnen van één tot drie maanden, afhankelijk van het soort abonnement. Waar je hierbij wel rekening mee moet houden, is dat er soms wel een vaste beginperiode wordt afgesproken. Als je bij de lokale sportschool een jaarabonnement afsluit, dan zul je dat jaar helemaal moeten betalen. De sportschool vindt het hierbij onbelangrijk of je elke week trouw drie keer gaat sporten of dat je altijd wel een excuusje verzint om niet te hoeven gaan. Hier zijn ze erg streng in en dat mogen ze wettelijk gezien ook. Ondanks dat het misschien niet helemaal eerlijk klinkt… Maar, als dat jaar eenmaal voorbij is, dan ben jij zo vrij als een vogeltje. Je kunt je abonnement dan elke maand opzeggen, zodat je kunt overstappen naar een andere sportschool of sporten in zijn geheel uit je leven kunt verbannen.

Opzeggen zoals je het abonnement hebt afgesloten

Wat de Wet van Dam ook afdwingt is dat je het abonnement op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als hoe je deze bent aangegaan. Hoe dat eerder ging, was eigenlijk ook heel gek. Je kon een abonnement afsluiten via het internet, maar moest bijna op je knieën bij het hoofdkantoor om er weer vanaf te komen. Helaas klinken de nieuwe plannen mooier dan ze in werkelijkheid uitgevoerd worden. De manier waarop je van je abonnement afkomt is vaak zo goed verstopt dat je bijna een vergrootglas nodig hebt om ‘m te vinden.

Het opzeggen van abonnementen zou toch eigenlijk altijd online mogelijk moeten zijn? In het huidige tijdperk van internet moet je bijna alles al online regelen en de regel dat je dan per se een brief moet sturen of een telefoonnummer moet bellen, is niet iets wat je verwacht na het jaar 2000. Daarom is een abonnement opzeggen via 123opzeggen wel helemaal online te regelen. De opzegbrieven zijn helemaal op maat gemaakt voor bijna alle abonnementen. Je hoeft alleen je eigen gegevens nog in te vullen om de opzegbrief compleet te maken. Voor een kleine vergoeding wordt er dan gezorgd dat de opzegbrief bij het juiste bedrijf terechtkomt, zodat zij jouw abonnement kunnen opzeggen. Extra bijkomend voordeel: bedrijven kunnen je nooit wijsmaken dat je niet opgezegd hebt, want je ontvangt altijd een bewijs van verzending in de mail.

 

Blog onderwerpen

smoop logo wit

Over Smoop

Smoop helpt sinds 2011 middengrote en kleine bedrijven met de online vindbaarheid. Smoop denkt mee op strategisch niveau om maximale resultaten uit het marketingbudget te halen.

Wilt je een (snellere) omzetgroei met jouw bedrijf? Neem dan direct contact op.

Contact

Kantoor & Bezoek:

Smoop
Wijnhaven 6
2511 GA
Den Haag

Post:

Noord-West Buitensingel 5E
2518 PA
Den Haag

Copyright 2011 - 2020 ©  SMOOP