Diensten en producten komen meestal niet in beweging, tenzij je jouw best hebt gedaan om ze in de aanwezigheid van prospects te krijgen. Marketing is de naam van dit spel, en in de wereld van vandaag, weten hoe je de online ruimte navigeren als een ondernemer zal sterk bepalen of je domineren dit spel of niet.
Werken binnen het budget van jouw bedrijf is altijd een prioriteit. Echter, als het gaat om een van de belangrijkste factoren in het verhogen van je inkomstenpotentieel, wil je misschien heroverwegen om je marketing zelf te doen.
Als dit op dit moment niet mogelijk is, dan is het op één na beste advies van een expert over hoe je kan voorkomen dat je marketingfouten maakt die schadelijk kunnen zijn voor jouw merk. Bekijk 6 van ongelukken die je niet wilt tegenkomen als het gaat om marketing van je bedrijf.
1. Onbewust zijn van je publiek/de ideale klant
Bedrijven die het gedrag van hun publiek willen sturen moeten voorkomen dat het onduidelijk is tegen wie ze eigenlijk praten. In staat zijn om de juiste doelgroep aan te trekken voor jouw aanbod begint allemaal met dat je daadwerkelijk in staat bent om de details van die persoon voor te stellen.
Het opstellen van een persona van je ideale klant is een van de eerste stappen die je kan nemen om ervoor te zorgen dat je boodschap aan de juiste oren (en dus aan de juiste ogen) wordt gericht. Onderzoek meer dan de basis van leeftijd, beroep, en locatie. Zoek uit wat de psychodynamische kwaliteiten zijn van de mensen die je zoekt.
Krijg de volledige scope over hoe je perfecte prospect denkt, zich gedraagt en opereert door adequaat marktonderzoek uit te voeren.
2. Niet goed of onvoldoende onderzoek doen
Verwachten duidelijk en beknopt te spreken tot een publiek zonder te weten wat ze willen horen is een veel voorkomende fout voor veel bedrijfseigenaren. Voorkom dat je verstrikt raakt in de slechte gewoonte om te geloven dat je publiek een bepaald ding wil, terwijl ze eigenlijk iets heel anders willen. Voordat je begint met het formuleren van een marketingcampagne, moet je een goed marktonderzoek uitvoeren dat je de informatie verschaft die nodig is om je publiek te bereiken en te overtuigen.
Marktonderzoek moet je een duidelijk beeld geven van het type persoon dat jouw aanbod nodig zou hebben. Het moet je ook vertellen wat hun pijnpunten zijn en waarom ze jouw oplossing in de eerste plaats nodig zouden hebben. Verzamel genoeg details om je te helpen “voorspellen” hoe jouw doelgroep zal (of zou moeten) reageren en monitor vervolgens de reacties.
Concurrentenanalyse is ook een belangrijk onderdeel van marktonderzoek. Het zal je helpen met componenten, zoals de huidige markt prijspunten, reclame lacunes, enz.
3. Gebrek aan duidelijkheid in merk/boodschap
Zelfs als je het absolute perfecte antwoord heeft op iemands problemen, zullen ze dit nooit weten als je dit niet goed heeft verwoord in je marketing. Het hebben van een solide merk betekent dat een prospect je bedrijf gemakkelijk kan herkennen elke keer dat ze het tegenkomen (of het nu op Facebook of YouTube is). Als dit niet het geval is, dan is er ergens een disconnectie in je branding en is het mogelijk dat het je verkoop en conversies beïnvloedt.
Evalueer alle elementen van je merk om ervoor te zorgen dat er consistentie en duidelijkheid is in je berichtgeving. Let ook op hoe deze elementen zich vertalen op verschillende platforms. Je kan meten hoe goed zaken als esthetiek of copy presteren door feedback van anderen te krijgen.
4. Verkeerd gebruik van advertenties
Een van de meest basale marketing fouten die een marketeer kan maken bij is het verkeerd gebruiken van advertenties. Afhankelijk van wat je aanbiedt, zul je betere resultaten zien door een formaat te gebruiken dat zich heeft bewezen voor dat specifieke ding.
Bijvoorbeeld, een coach verkopen zitplaatsen voor hun webinar zou kunnen verlangen dat lange-vorm storytelling gestileerde kopie en een persoonlijke foto om publiek aandacht te trekken. Aan de andere kant, een e-commerce winkel verkopen kampeerspullen waarschijnlijk beter zou doen met kortere, punchier kopie en productfoto’s. Besteed aandacht aan die advertentie structuren goed presteren in je branche en beginnen met dat als een sjabloon.
Een ander ding om in gedachten te houden is het gebruik van retargeting advertenties te heroveren bezoekers die niet converteren de eerste keer. Het creëren van een retargeting campagne is een eenvoudige en effectieve manier om de inkomsten uit je marketing te verhogen.
5. Verwaarlozing van sociale media
In een social media-gedreven wereld, is een van de ergste marketing fouten die je kunt maken, het niet hebben van een social media strategie of het helemaal verwaarlozen ervan. Hier is het ding – je hoeft niet elk platform te gebruiken. Maar je moet er minstens één of twee hebben uitgekozen voor marketing naar jouw publiek.
Elk social media platform is een hulpmiddel dat een specifieke “persoonlijkheid” heeft, een bepaald publiek aantrekt en bepaalde acties vereist om er op de juiste manier gebruik van te maken. Om een publiek op te bouwen, moet u professioneel zijn op LinkedIn, geestig op Twitter en esthetisch aantrekkelijk of onderhoudend op Instagram. Natuurlijk zijn er nuances, maar over het algemeen voldoen ze aan hun stereotypen.
6. Inconsistente uitvoering
Klanten kopen wanneer ze vertrouwen hebben in je producten en diensten. Dit gebeurt nadat ze meerdere keren hun eigen onderzoek naar jouw bedrijf hebben kunnen doen. Maar inconsistent zijn in je marketinginspanningen geeft hen niet echt de kans om dit te doen.
Het hebben van consistentie klinkt misschien cliché, maar de belangrijkste reden waarom het belangrijk is, is te wijten aan een ding dat een grote impact kan hebben op uw verkoop. Vertrouwen is de brug tussen uw bedrijf en je klanten. Het bouwt de band op die nodig is om een aankoop te laten gebeuren.
Richt u op het opbouwen van meer vertrouwen door met uw digitale marketing zo vaak op te komen dagen als uw publiek dat nodig vindt. Doe wat u zegt dat u gaat doen en kom uw beloften aan uw mensen na.
Laat deze marktfouten uw bedrijf niet overnemen
Het ontwikkelen van een samenhangend marketingplan kan veel lijken, maar het zal u ook helpen om de marketingfouten eruit te halen die je merk kunnen doden. Nodig meer leads, conversies en verkoop in je bedrijf door de herziening van je huidige inspanningen en het aanbrengen van de nodige wijzigingen.
We hebben veel van dit soort fouten gemaakt zien worden en gezien hoe bedrijven vast komen te zitten als het gaat om het vinden van oplossingen. Als je hulp nodig heeft bij de marketing van je bedrijf op de juiste manier, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor hulp.