Heeft u moeite met het vergroten van naamsbekendheid met behulp van social media marketing? In deze blogpost worden de vijf beste tactieken behandeld om uw bedrijf te optimaliseren. Het opbouwen van naamsbekendheid op social media kan een uitdaging zijn, vooral in zeer concurrerende industrieën. Hoe kunt u zich onderscheiden van de concurrentie en uw publiek succesvol betrekken?
Hier zijn een paar krachtige strategieën die u kunt implementeren om uw merkbekendheid op social media te maximaliseren:
1. Wees uniek
Het vergroten van de naamsbekendheid heeft alles te maken met het zich onderscheiden van de menigte. Dus het gebruik van dezelfde strategieën die iedereen gebruikt, gaat niet werken!
Hoe zal uw merk opvallen als het net als elk ander merk online aanwezig is? Hoe kunt u het publiek zich in het bijzonder met uw merk laten identificeren? Deze vragen wil je beantwoorden om uniek te blijven in online wereld.
Moonpie is een voorbeeld dat dit deed met humor. Met grappige reacties en het inspelen op de actualiteit werden ze in 2017 een van de populairste merken om te volgen op Twitter. Moonpie gebruikt social media-marketingtactieken om de naamsbekendheid te vergroten…
Door gebruik te maken van menselijke emoties zoals humor, verrassing, verdriet of mededogen zal uw merk opvallen en in contact komen met het publiek. Social media is de plek waar bedrijven zich op persoonlijk niveau kunnen verbinden met het publiek – maak dus optimaal gebruik van deze strategie!
2. Bouw een Employee Advocacy Strategie
Hoe groter de betrokkenheid van uw volgers op social media is, hoe makkelijker het is om uw merk onder de aandacht te brengen.
Maar het kweken van een ontvankelijk publiek op social media kost veel tijd en moeite, dus hoe kunt u uw organische social media bereik nu verbeteren?
De eenvoudigste manier is door middel van werknemersparticipatie, het proces van het helpen van werknemers bij het delen van merk- en branchegerelateerde content op sociale media. Deze tactiek gaat over veel meer dan alleen het verkrijgen van een groter bereik. Studies tonen aan dat mensen de neiging hebben om bedrijfsboodschappen te wantrouwen: 42% van de mensen wantrouwt merken en 69% wantrouwt reclame.
Berichten van uw medewerkers zullen veel geloofwaardiger zijn dan de berichten van uw sociale media partners.
3. Maak gebruik van influencers.
Wat als je toegang zou kunnen krijgen tot miljoenen actieve social media-gebruikers zonder dat je een euro hoeft uit te geven aan reclame? Denk er eens over na: door top social media influencers te vragen om uw content te delen, zou u uw naamsbekendheid aanzienlijk kunnen verbeteren.
Een enkele tweet, post op Instagram of een video op Snapchat van een top influencer in uw branche met honderdduizenden volgers kan een serieuze impuls geven aan uw merk. Ook, wanneer top influencers uw content delen, verhoogt dit direct de geloofwaardigheid van uw merk. Influencers zullen openstaan om content te delen als u met hen kunt samenwerken op bijvoorbeeld blogposts of webinars. U kunt ook gebruik maken van influencers tegen een vergoeding.
4. Pas uw content aan op de verschillende kanalen
Bedrijven willen een merkaanwezigheid opbouwen op zoveel mogelijk platformen. Maar omdat hun social media-teams over beperkte middelen beschikken, delen ze vaak hetzelfde op verschillende kanalen.
Er zijn 3 problemen met deze aanpak:
– Een post die goed werkt op LinkedIn zou volledig plat kunnen vallen op Instagram omdat het publiek verschillende dingen verwacht van verschillende kanalen.
– Het gebruik van elk afzonderlijk social media platform kan niet relevant zijn voor uw merk. B2C-merken zouden het goed kunnen doen op Instagram, maar hebben weinig betekenis voor potentiële klanten op LinkedIn.
– Mensen die u op meer dan één kanaal volgen, zullen u als repeterend gaan beschouwen.
Het herpubliceren van content is een goed idee, alleen als u uw boodschap op maat maakt voor het platform.
Maak berichten die specifiek zijn voor elk social media-platform, in plaats van een one-size-fits-all aanpak. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om Twitter te gebruiken om gedetailleerde rapporten over te brengen. Het gebruik ervan om een infographic over uw rapporten te promoten zal het veel beter doen!
Het aanpassen van de content voor elk platform lijkt misschien een vervelende taak, maar het leidt tot veel effectievere marketing. Dat is wanneer mensen je gaan zien als een merk, in plaats van alleen als een bedrijf. Wanneer u nieuwe content creëert, zorg er dan voor dat u het zo structureert dat u het gemakkelijk kunt herinrichten, zodat u de impact van uw marketinginspanningen kunt maximaliseren! Zorg er ook voor dat uw sociale-mediacampagneplan duidelijke doelen en doelstellingen bevat, zodat u weet welke content op welke kanalen moet worden hergebruikt.
5. Profiteer van de Virale Trends
Het vergroten van de naamsbekendheid begint met het bereiken van nieuwe mensen. Een manier om dat te doen is te gaan zoeken waar mensen nou echt mee bezig zijn. Met andere woorden, sluit je aan bij bestaande gesprekken. Houd een oogje in het zeil voor nieuwe trends die het web overnemen en profiteer van de toegenomen activiteit daar.
Conclusie
Het vergroten van het bereik van uw merk op sociale media wordt veel gemakkelijker als u een unieke stem opbouwt, gebruik maakt van de tactiek van werknemersparticipatie, de dialoog aangaat met influencers om uw inhoud te delen, uw merkinhoud aanpast aan specifieke sociale-mediakanalen en praat over virale trends.
Deze strategieën kunnen het verschil blijken te zijn tussen een virale campagne die de harten van uw publiek verovert, of een promotiepoging die weinig tractie genereert.