Ik ga hier eerlijk zijn en je vertellen dat ik een persoonlijke agenda heb om Marketing op de agenda te krijgen voor elk klein bedrijf. Het is niet echt iets dat als optioneel moet worden beschouwd, vind ik. Als je marketing op de juiste manier gebruikt, kan het je veel voordelen opleveren en uiteindelijk kan het de bedrijfsresultaten positief beïnvloeden.
Als je serieus bent over bedrijfsgroei, dan is marketing een investering die je daarbij zal helpen.
Dus als je uzelf, jouw baas of jouw zakenpartner moet overtuigen om in marketing te gaan investeren, dan is hier mijn top tien van redenen die je kunt gebruiken in een poging hen te overtuigen!
Reden #1 – Marketing helpt klanten jou te vinden.
Als mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze niet bij je kopen.
Reden #2 – Marketing kan helpen een emotionele band met jouw klant te creëren.
Jouw merk en jouw bedrijf vertegenwoordigen zoveel meer dan je fysieke wezen. Er zijn klanten die zich emotioneel verbonden voelen met je merk en als ze dat niet doen, wil je dat wel. Merkpositionering is de plek in het hoofd van de consument die we willen bezitten. Dus wanneer ze in contact komen met jouw merk, willen we dat ze bepaalde gedachten denken of zich op een bepaalde manier voelen. Het is een onbewust effect, maar zeer belangrijk.
Als je klanten (of je tribe) zich op een emotioneel niveau met jouw aanbod kunnen verbinden, heb je veel meer kans dat ze zich jouw merk herinneren, met anderen over je merk praten en, het beste van alles, loyaal worden aan je merk.
Reden #3 – Marketing helpt klanten te begrijpen waarom ze voor je moeten kiezen in plaats van voor jouw concurrenten.
Wat maakt jou anders? Waarom zouden klanten jou moeten kiezen in plaats van je concurrenten? Marketing kan helpen deze kernboodschappen duidelijk en volhardend over te brengen.
Reden #4 – Een geweldig merk kan je
team inspireren.
Merk op hoe trots mensen zijn die bij Google of Apple werken. Dat komt omdat ze werken voor geweldige merken die toonaangevend zijn binnen hun vakgebied. De merken zijn onmiddellijk herkenbaar en staan voor vooruitstrevend en innovatief denken, een wereldwijd bereik en ongelooflijke mogelijkheden. Wat zegt dat over de mensen die er werken? Dat klopt – zij moeten dat ook vertegenwoordigen. Stel je voor dat jouw werknemers zo luid en trots zouden zijn om voor je merk te werken.
Reden #5 – Marketing zorgt voor leads.
Leads kunnen worden omgezet in verkoop. Verkoop is waar het allemaal om draait!
Reden #6 – Marketing verhoogt de verkoop.
Ik weet niet of ik ooit met een klein bedrijf heb gewerkt dat niet op een bepaald moment in het bedrijfstraject zijn verkoop wilde verhogen!
Reden # 7 – Marketing kan helpen om verkooppieken en -dalen te egaliseren.
Elk bedrijf heeft ze. Pieken en dalen kunnen chaos veroorzaken bij de planning van middelen, cashflow enz. We zouden naïef zijn om te denken dat we het gedrag van mensen zo kunnen veranderen dat ze om ons bedrijf heen werken en ons product kopen wanneer we dat willen – zonder ze daar een goede reden voor te geven! Je kan ook op andere manieren investeren, bijvoorbeeld in Bitsoft360 of in aandelen.
Als je weet dat een bepaalde periode van het jaar rustig is, kan je marketingcampagnes opzetten om de verkoop rond die tijden te beïnvloeden, of verkoop/producten introduceren die dan beter bij de klant passen. Je kan jouw marketing ook gebruiken om de verkoop in piekperiodes verder te versterken om je in te dekken tegen de dalperiodes.
Reden #8 – Slimme marketing kan je geld besparen.
Dure reclamecampagnes voeren op kanalen waarop je doelgroep niet afstemt of die je boodschap of oproep tot actie niet goed overbrengen, kan een zeer, zeer dure aangelegenheid zijn! We hebben kleine bedrijven duizenden euro’s bespaard in de tien jaar dat we actief zijn, simpelweg door hun reclame te richten op gerichte kanalen en hun advertentiecreaties aan te scherpen.
Reden #9 – Marketing kan je helpen jouw klant beter te leren kennen.
De inzichten die we via digitale marketingkanalen kunnen verzamelen zijn AH MAZE ING!!! Door gewoon een goed gevulde Facebook-pagina te hebben, hebben we toegang tot inzichten over de demografie van onze Facebook-gemeenschap. Door bepaalde inhoud te posten en bepaalde advertentiecampagnes te voeren, kunnen we hun enthousiasme voor bepaalde berichten, afbeeldingen of aanbiedingen die we aanbieden, enz. peilen.
Klantenenquêtes zijn ook een harde en snelle manier om belangrijke consumenteninzichten te verzamelen.
Allemaal onder de noemer marketing!
Reden #10 – Marketing is leuk!
Anders zouden we het niet doen. Jeetje, wie wil er geen tijd besteden aan het creëren van ideeën die mensen omzetten in betalende klanten. De rush van adrenaline als je ziet dat een digitale marketingcampagne het nagelt, als je ziet dat je Facebook advertentiecampagnes omzet in online verkopen. Je klanten beter leren kennen, een merk creëren waar het hele bedrijf energie van krijgt en enthousiast van wordt.